/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nilan ventilationanlæg
Fra : gxu2002
Vist : 2097 gange
200 point
Dato : 03-12-06 23:01

Jeg har et Nilan VGU250 varmeveksler med ventilation. Det har fået service gennemgang for godt en måned siden. I dag fandt jeg, der er kondensvand ved flere vinduer. Jeg tænkte på, at skrue ventilation op. Da jeg åbnede låget på anlæg og inden jeg nåede at sætte speed op, holdt motoren op at køre. Jeg har tjekket sikring. Denne er intakte. Hvordan kan jeg få ventilationen i gang? Hvor sidder motoren?

Jeg fandt også der er kondensvand ved ventilationsrøret. Hvordan kan jeg undgå kondensvand både ved termorude og ved ventilationsrøret?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-12-06 23:34

Der er vel ikke en lågekontakt, der afbryder strømmen, når låget fjernes?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : gxu2002

Dato : 04-12-06 09:10

Tak for svaret. Jeg kigger på anlægget når jeg kommer hjem.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-12-06 10:22

VGU'en er en udsugningsvarmepumpe. Hvis ikke jeg husker galt er der ingen lågekontakt. ikke på de gamle i hverttilfælde.

Umiddelbart kunne det lyde til at ventilatoren slæber, og derefter falder ud på den indbyggede termokontakt.

En polsøger kan fortælle om der er strøm frem til den! Bedste er at sætte et tangamperemeter på, og checke om den trækker for meget strøm.

En ombytningsventilator fåes billigst hos SystemAir. CE-serien, pris lige omrking en tusse + moms.

CE140M er en anelse svagere, CE140L en anelse kraftigere.

Kommentar
Fra : future

Dato : 01-01-07 13:37

Kondens kommer når du ikke slipper af med luften før denne kondenserer på overfladen
Formodenlig er isoleringen på rørene ikke tilstrækkelig (min 100 mm) og mere hvis der er lange rør.
Kondensering afhænger af fugtindhold i luften, Temperatur og hastighed gennem rørene.
Beregning over kondenseringspunkter fåes ved at lægge faktorerne ind i et hx (IX) diagram. hvorefter du kan se hvor stor overfladetemperatur det kræver i dine udsugninger

Har du brug for flere detaljer så skriv evt til Energikonsulenten@mail.dk

Med venlig hilsen

Torben
Fhv. Energirådgiver og ventilationsteknikker.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-01-07 15:25

Motorværnet, kan også slå fra, når man åbner låget, da ventilatoren så pludselig skal flytte mere luft, men så er det jo bare at trykke det ind igen.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-01-07 09:36

?!?!?!? Motorværn på en 220V ventilator på omkring de 100W????

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-01-07 17:19

Så vidt jeg husker er der en sikkerhedstermostat på kontrolpanelet, som hopper ud ved for lav og for høj luftgennemstrømning, den tager alt strøm, som et motorværn.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-01-07 19:04

????????
Motorværn sidder normalt til beskyttelse af en 3 x 400V motor. Og fungerer oftest som et bimetalrelæ der bryder hvis motoren trækker for meget strøm.

Om Nilan skulle have ofret en flowvagt eller rettere to således at du kan detektere både for højet og/eller for lav lufthastighed er ikke noget de praler med i deres brochure. Jeg har heller aldrig hørt at de skulle ofre den slags luxes. Iflg dem selv er der ikke engang råd til en filtervagt, såehh den var godt nok ny den der. Til gengæld ved jeg der sidder en lovbefalet sikkerhedstermostat for elvarmen. Det skal der. Ligeledes kan du være nogenlunde sikker på der er en højtrykspressostat på kondensatorsiden.

Men det eneste (forudsat selvfølgelig det ikke er relæerne i styringen der er tiltet) er antagelig at ventilatoren slæber. Antagelig pga alder. Om den RFE140'er Nilan bruger i VGU'en har indbygget termokontakt er nogenlunde sansynligt. Men en polsøger kan fortælle meget. Og en ny snurrebasse koster ikke mange basører, når bare du køber den det rigtige sted.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-01-07 19:06

Motorens (ventilatorens) placering er øverst i kabinettet til venstre. Antagelig sidder der en afdækningsplade foran.

Kompressoren sidder til højre.