/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Julemarked Lübeck
Fra : vil.du
Vist : 2756 gange
100 point
Dato : 03-12-06 20:41

Hej til Jer.

Er der mon nogle af Jer der vil prøve at beskrive Lubeck Julemarked for mig?

Er der vild trængsel?
Er der totalt vild trængsel?
Er det overhovedet muligt at komme til nogle steder?
Er det værd at udsætte sit liv og helbred for?
Er det risikabelt at have en dårligt gående person med på turen?

Jeg har hørt gruopvækkende historier om menneskemængden på Julemarkedet, måske er beretningerne overdrevet?

Er det en formildende omstændighed at vi endnu kun er først i december?
Kort sagt: HVOR slemt er det med menneskemængden på Lübeck Julemarked?

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : erdo

Dato : 03-12-06 21:11

Julemarkederne i Hamburg og Lübeck er absolut et besøg og vel, vel der er mennesker, forestil dig at alene i Hamburg bor der mere end 5 millioner mennesker, men det bør ikke afholde nogen for en exceptionel oplevelse af stor karat.

Er du f.eks. medlem af FDM - kan du bl.a. se beskrivelser af alle julemarkeder (ca. 2500 stk) i Tyskland alene, så der er virkelig noget at gå i gang med. God fornøjelse.

Indsat en omtale af Julemarked i Lübeck samt en tysk webadresse til at besøge..

Mvh

erdo

Lübeck
The Hanseatic town of Lübeck with its historic old quarter is northern Germany's "Christmas capital". It has three Christmas markets - the craft market in the vaults of the old Holy Spirit Hospital (1 - 11 Dec) and in St. Peter's Church (29 Nov - 17 Dec) as well as the romantic traditional Christmas market outside the Church of St. Mary, all with a vibrant, maritime atmosphere. Ice World - the amazing international ice sculpture festival is held from 8 December 2006 to 28 January 2007.

27 Nov - 24 Dec 2006
Daily: 11am - 8pm
Lübeck und Travemünde
Tourist-Service GmbH
23552 Lübeck
www.luebeck-tourismus.de

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 04-12-06 00:57

Hej 'erdo'.

Tak for din indsats med linkl osv

Vi har set de forskellige oplysninger om Lübeck Julemarked og kan godt se at det er et besøg værd -men menneskemængden betyder en hel del hvis en handicappet skal på den tur. Derfor spørgsmålet

Ja, der bor 5 mill. mennesker i Hamburg og der er mange Julemarkeder i Tyskland men det er Lübeck Julemarked vi ønsker oplysningerne om - og hvorvidt det vil kunne lade sig gøre for en handicappet/gangbesværet at få 'noget ud af' en sådan tur

Måske der kommer et svar fra en armstok eller -kørestolsbruger der har prøvet turen til Lübeck Julemarked i december, det håber jeg

Venlig hilsen Dorthe.

Accepteret svar
Fra : hawaii7

Modtaget 100 point
Dato : 04-12-06 06:56

Der er meget stor trængsel i Lubeck til deres julemarked.
Jeg vil ikke tage folkm med armstokke eller i kørestol. Det er galt nok for os andre at komme frem og tilbage. Jeg var ved at planlægge en tur for ældre mennesker, men blev frarådet det. Det skulle være værre end på Strøget i København. Har af den grund ikke selv været der.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 04-12-06 08:17

Hej.
Jeg har været der et par gange. Der er mange mennesker, der er små gader og mange parkerede biler men en med stokke ville jeg godt tage med, men en kørestol ville nok være et problem.
Parkering af bilen er nok det største problem, hvis man kan få en plads er det langt fra selve markedet.

Jes

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-12-06 09:25

Inden flere maler fanden på vægen....

Du vil få en superoplevelse..
Selvfølgelig er der trængsel - men ikke værre end du sagtens kan have en kørestolsbruger med..

Vi har boet i Lübeck de sidste 15 år men opholder os mest i DK - Dog er julemarkedet en af de ting vi ALDRIG ville gå glip af

Om der er kørsels forbud i byen i år har jeg ikke undersøgt endnu (vi må godt ) men de andre år har det været sådan at det kun er busser, taxaer, og bosiddende der må køre i centrum - til gengæld er der gratisbusser fra de store parkeringspladser i området.

Derudover sker der en masse i December i Lübeck....

Så vi er helt sikkert "hjemme" mindst 1 uge i December

Den officielle Lübeck side:

http://www.luebeck.de/aktuelles/weihnachten/weihnachtsstadt.html

Kommentar
Fra : Mutter70

Dato : 04-12-06 11:07

Heldig jeg så det her indlæg
Skal nemlig selv til julemarked på lørdag i Lübeck.

Bor selv i Tønder hvor der også er et julemarked, men det kan absolut ikke sammenlignes med det jeg kan se i de links I har vedhæftet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-12-06 11:19

Lübeck er "verdensberømt" for sit julemarked OG marzipan

Men er en dejlig by hele året rundt

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 04-12-06 13:27

Hej allesammen.

Først TUSIND tak til Jer alle for seriøse og fine svar!!

Jeg hælder mest til at det ikke vil være forsvarligt at færdes med armstokke (med krav om en siddeplads i ny og næ) - eller en kørestolsbruger med på Julemarkedet.

Refi> Ja, vi kender Lübeck godt, det er en fantastisk hyggelig by, vist en af de hyggeligste vi har besøgt - Julemarkedet har vi dog aldrig oplevet, omend vi har set masser af billeder derfra. Vi tvivler ikke et sekund på at Markedet, så rigeligt, er en tur værd - men ikke med en handicappet og slet ikke når der måske er kørselsforbud (dette kendte vi ikke til), det ville ikke være muligt at komme fra de store parkeringsområder i busserne - ind til byen.
Ja - Lübecker Marcipanen er bare det bedste

Jes> Ja, men skal man så bruge stokkene, så kræver det at man, engang imellem, kan finde et sted at sidde lidt ned og hvile, hvilket nok vil være svært og ja - parkeringen af bilen vil være et problem, også selvom man har det blå skilt med (invalideskiltet).

Det er dog ikke, alene, dét, der nu afholder mig fra turen, for MÅSKE ville der være dispensation at hente når man har invalideskiltet, det ved jeg ikke, men når man så har fået parkeret bilen, så skal man jo helst kunne gå rundt og opleve....dette er ikke muligt når der er så mange mennesker, risikoen for et utilsigtet skub, hvor man vælter, er for stor.

Menneskemylderet på Strøget kender jeg alt til, da jeg er gammel københavner, det er da hyggeligt - men så sandelig heller ikke nemt for en handicappet, når det går hektisk til

Mutter70> Det lyder bare dejligt, jeg ønsker Jer en rigtig god tur - nyd det, alle billederne taler vist for sig selv (og husk så lige at købe et lager af Lübecker Marcipan med hjem - køb rigeligt, for det har det altså med at forsvinde...sådan bare lige VUPTI)

Jeg takker igen Jer allesammen for de rigtig gode svar! Hawaii7 får pointene.

Venlig hilsen Dorthe.

Godkendelse af svar
Fra : vil.du

Dato : 04-12-06 13:28

Tak skal du ha' Hawaii7

Og God Jul til Jer allesammen!