/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Mit fjernsyn piver!
Fra : 4602
Vist : 591 gange
50 point
Dato : 03-12-06 16:30

Hej alle.

Jeg har et sony tv 29 tommer der er 8 år gammelt. Det er begyndt at "pive". Lyden forsvinder når tv'et får et lille dask, men kommer desværre igen efter par minutter.

Er der noget man kan gøre? - for jeg vil ikke bruge for mange penge på det gamle, da vi vil skifte til fladskærm - bare ikke lige nu.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-12-06 17:11

Højst sandsynligt skal det lige støves af indvendig og blæses ud med trykluft. Der er sikkert noget skidt der sider i et eller andet. Så af med bagbeklædningen

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 03-12-06 17:11

Sidst jeg havde et fjernsyn med samme symptomer brød det i brand efter en uge....
jeg ville finde en sort radio-tv-mand og høre nærmere - måske skal der bare lige rettes på en lodning. - det tyder det på, når et 'dask' er nok til at hjælpe.
Har du evt. prøvet at sætte det en anelse skævt - f.eks. med en flaskebakke (du ved dem af pap fra barer) under et af hjørnerne ... måske kan det forsøg rette det midlertidigt!

BECK

Kommentar
Fra : Thorendal

Dato : 03-12-06 19:57

Det gør mit tv også ind i mellem, og jeg har løst det ved at tænde og slukke det en masse gange i træk. Ellers kan man i stil med hvad du selv nævner sørge for, at det får et stød. Mit tv er blevet flyttet utallige gange og lidt flytten rundt synes også at fungere - i hvert fald for en periode.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 03-12-06 20:34

Det er enten en spole eller højspændingstrafoens lameller, du kan høre synge. Det skal skares af en fagmand.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-12-06 23:36

Vent det går over med tiden, når du er blevet så gammel, at du ikke mere kan høre liniefrekvensen.

Det er som peet49 siger, det signal, som får pletten på skærmen til at fare vandret frem og tilbage.
Det er ret meget power på i gennem både spole og trafo. Hvis viklinger eller jernet ikke er støbt helt fast sidder det og svinger med og giver lyd . Frekvensen ligger nær den højeste vi kan høre.

Problemet fjernes ikke med rengøring men ved at rumstere tilstrækkelig med delene, eller banke på kassen, kan man være heldig at den pågældende del kommer i klemme og falder til ro.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-12-06 08:53

Er det komminikeringsspolen, kan den omloddes, er det linjetrafoen, har vi med suxxes sprøjtet dem med højspændingslak.

Kommentar
Fra : pasn

Dato : 04-01-07 01:01

peet49 har ret. Glem de andre besvarelser. Du bør lade en fagmand klare det, men hvis du alligevel finder på at hive bagpladen af, så hold dig langt fra jordførende dele og hold den ene hånd i lommen. Brug en plastik pind (f.eks en plastik grydeske) og berør forsigtig "musen" = liniaritetsspolen, der sidder tæt på Højspændingstrafoen. Ændrer det på lyden er det denne der skal have en gang lak. Er det trafoen, så lad være med selv at eksperimentere. Put den hellere i bilen og betal en enkelt timeløn. Det er billigere end at ødelægge den ved forsøg på unødvendig rengøring.
Per.