/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Oliefyr, 1. gangs bruger
Fra : snaptil
Vist : 1545 gange
100 point
Dato : 03-12-06 12:04

Så er det 1. gang jeg skal bruge et oliefyr, kommer fra hjem med fjernvarme så er helt på bar bund her. var nede igår og købe 50 liter fyringsoli og hældte på tanken.
derefter tændte jeg på et kontakt på min væg og troede at den ville virke nu, men nej, jeg kunne høre det brummede lidt og jeg kan høre noget vand rende. vandet kan jeg også tænde og slukke på en kontakt.
jeg åbnede en luge og kunne se en rød knap der lyste på en slags elmotor, trykkede på den og den snurrede lidt, men stadig intet resultat..
så, nogen der kan hjælpe, hvordan får jeg mit oliefyr i gang?

termostaten står på 70 grader men termometret viser 10 grader eller lignende og et udvendigt ser ud til at vise 70 grader og virker som det er i stykker.

Accepteret svar
Fra : 1133

Modtaget 110 point
Dato : 03-12-06 12:19

hej snaptil
der sidder en skrue på brændern som holder den fast på din kedel
løsn den og du kan deje brændern ud den er hængslet i den ene side
derefter renser du elektroderne der er garenteret skidt i dem
så de ikke kan lave den gnist der skal antende olien
men 50 l. olie du vil a ogå have varme om nogle dage
ellers få fat i en montør
hvis din olie tank var helt tom skal du nok trykke på knappen nogle gange
olien skal lige have en chance for at komme ind til brænderen da der jo nok er luft i røret

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 03-12-06 12:21

hvis det er fordi det har været kørt tør , så bliver du nok nød til at finde en der kan lufte det ud
det er ikke så svært , men da du intet kender til det , vil det være næsten umuligt at klare det denne vej

hvis du kun har hældt 50 litter på , skal du jo regne med at der kun er til nogle få dage , så se at få fyldt noget mere på

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 03-12-06 12:24

trykkede på knappen der kom røg ud?
håber virkelig at det kunne holde næsten en måned, har el vandvarmer, huset er ca 95 kvm?

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 03-12-06 12:24

trykkede på knappen der kom røg ud?
håber virkelig at det kunne holde næsten en måned, har el vandvarmer, huset er ca 95 kvm?

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 03-12-06 12:25

helt rigtig bredker
han være glad for det ikke er 15 frost grader

Kommentar
Fra : johnanton

Dato : 03-12-06 12:25

Ja spaptil dysen på oliebrænderen er højst sandsynligt tilstoppet, hvilket bevirker, at fyret ikke får tilført olie.I den nederste del af olietanken dannes der med tiden slam og vand, og hvis din tank har været næsten tom (du skriver, at du kun har tilført 50 liter) tror jeg som helt sikkert, at dysen er tilstoppet.
Søg på www.google.dk under oliefyrsservice, der vil du kunne hente hjælp.
Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 03-12-06 12:26

hvor meget fyrer i for om måneden 50 liter er da 400 kr, fyrer i for mange tusinde ??

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 03-12-06 12:34

Jeg vil give 1133 ret i at 50 liter er lige i underkanten til at få dit fyr til at tænde/virke (især hvis det er efter en længere stilstand)
Hæld 200-300 liter på (og selvfølgelig gerne helt fuld)....hvis det er en såkaldt "kældertank" så vil det naturlige tryk fra tankens indhold, gøre det MEGET nemmere at få gang i fyret igen.
Det skal nemlig uden tvivl "luftes ud".
Det gøres ved at løsne omløberen fra tankrøret på pumpen og starte et par gange (tryk på den røde knap nogle gange ...ca ½ minut efter den er stoppet)
Når der så er olie dér, spændes omløberen igen og fyret skulle gerne starte...hvis ikke: gør da som 1133 har beskrevet omkring rensning af elektroderne/tændstængerne.
Evt. skal der monteres en ny dyse (fås i forskellige størrelser og koster ikke en formue) ...skil evt. den gamle ad først og rens den/filteret.

Sidste udvej hvis det stadig ikke starter og kører: ring til en oliefyrsmontør (på en hverdag) ellers skal du betale søn og helligdagstillæg.
Et normalt check koster ca. 500-800,- kr.

Held og lykke!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 03-12-06 12:41

tror det kører nu, skulle bare have et par tryk virker det til (-:
men i skræmmer mig lidt med jeres forventninger til olieforbruget! der er heldigvis også brændeovn, derudover er huset lejet, så det er vel udlejer der står for at levere et brugbart fyr. mange tak for hjælpen alle

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 03-12-06 12:41

50 liter om månedsn er nok lige for optimistisk i et hus på 95 kvm.
Umiddelbart vil jeg sige 8-10 liter i døgnet her i vintermånederne (slevfølgelig alt afhængig af dit hus isoleringsniveau og hvor gammel og "toptrimmet" dit oliefyr er...jeg kan forstå at det ikke er "helt nyt")

Vi bor i et hus på 210 kvm og da vi fyrede med olie brugte vi 2500-3000 liter om året.

/Palle

Godkendelse af svar
Fra : snaptil

Dato : 03-12-06 12:42

Tak for svaret 1133. og tak til I andre, knappen skulle bare trykkes på et par gange

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 03-12-06 12:46

husk at brænderen SKAL have eftersyn en gang årligt
det er lovpligtig
jeg har prøvet det i den gamle hus vi boede i
skorstes fejeren kom og krontrolerede og jeg sagde det bruger vi ikke
kun fast brænsel og så vil skæbne oliefyret gik igang
hvor tror i jeg kunne krybe ned i?
han blev sur

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 03-12-06 12:51

det var da dejligt
MEN få nu den olietank fyldt op ikke bare sølle 50 liter
det er hermed en ordre men tjek de forskellige selskaber
der er nogle der giver kontant rabat

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 03-12-06 13:34

Er varmen ikke iregnet huslejen ?? det er lidt for let for udlejer.
han kan bare leje et gammelt lortehus ud, hvor der ikke er ordentligt isoleret eller noget... hvad med udnøtningsgraden af sådan et gammelt fyr. ?? det er sq helt hen i vejret...

som forbrug skal du ikke se på hvad det vil koste i december måned..du skal se det over et helt år. i sommer månederne bliver det selfølgelig billigere og her i vintermånederne noget dyrer..400 om måneden i gennemsnit, vil jo gi ca 600 her i december..