/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Sikkerhedskopi................
Fra : hms
Vist : 600 gange
100 point
Dato : 03-12-06 11:11

Hej.

Ville høre om nogen her på forummet kunne hjælpe med følgende spørgsmål:

Når jeg med XP vil kopiere min harddisk på PC'en over på en extern harddisk, stopper overførslen ved 5GB. Jeg får en meddelelse om et eller andet med "FAT ????......." Det er ikke helt tilfredsstillende, da indholdet er på over 20GB.

Den eksterne harddisk er en Western Digital 250GB.

På forhånd tak
Henrik

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-12-06 11:26

Har du formateret den eksterne harddisk

Kommentar
Fra : hms

Dato : 03-12-06 11:30

Nej, det har jeg ikke. Men jeg kan godt lægge enkelte filer over uden problemer. I Western's instruktion stod der ikke noget om formatering før start.

Jeg har fået en prøveversion af Norton Ghost.Der virker alt OK. Men jeg vil gerne have mit XP til at virke, når nu prøveversionen udløber d.23-12-2006

m.v.h.
Henrik

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-12-06 11:32

De 20 Gb du vil have over er det programmer og lignende for de vil ikke komme til at virke hvis du kopierer dem over. Til gængæld vil du kunne kopiere alt andet såsom dokumenter, billeder, og hvad du nu har af ting.

FAT32 er et filsystem som blev brugt til Win 98 og Xp kan også køre det, men et bedre filsystem til XP er jo NTFS. Og som o.v.n også sagde skal den nye externe harddisk måske formateres først inden brug

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 03-12-06 11:37

Hej hms
Til Windows XP skal harddisken være formateret med NTFT, fejlen er sansynligvis at din externe harddisk er formateret med FAT systemet, derfor skal du formatere den ved hjælp af NTFT, men jeg ved ikke hvordan du gør det.
mvh
Bjarnebr

Kommentar
Fra : hms

Dato : 03-12-06 11:38

Det med formatering må jeg prøve at finde ud af.

Vender tilbage når det er prøvet.

Tak for hjælpen.

Henrik

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-12-06 11:41

Jeg er ikke ekspert i det her, men mener altid det er en god ide at formatere en ny harddisk, gå til Kontrolpanel og til Administration videre til Computer administration ned til Disk håndtering, der vises dine diske, er din eksterne formateret i FAT ? min er formateret til NTFS og der er ingen problemer med størrelse eller andet, men pas på vælger du at formatere din disk, så slettes alle data på den du formatere ved at højreklikke på drevet i Disk håndtering vælge Formater, der efter får du mulighed for at vælge mellem FAT og NTFS, vælg NTFS

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-12-06 11:56

Hvis den externe harddisk er formatteret i FAT, kan man ikke engang lægge enkelte filer over på den, så problemet skal findes et andet sted.
mvh
ellebye

Kommentar
Fra : hms

Dato : 03-12-06 12:12

Hej.

Ud fra det jeg har hørt og undersøgt de sidste par timer, kan det bare være at jeg i stedet skulle investere i Norton Ghost. Det ser ud til at fungere rigtig godt. Er sikkert også nemmere at få PC'en op i den "originale" tilstand igen, hvis der skulle komme nedbrud.

Desværre udløber Trial-versionen snart !!!!

m.v.h.
Henrik

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 03-12-06 12:20

hvis du skal have overført mere end 4-5 gb SKAL du ændre filsystemet til NTFS, da FAT32 ikke kan håndtere større overførsler.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 03-12-06 12:22

Tilslut din eksterne harddisk og konverter til ntfs
Åbn Startmenu og i Run (kør) skriv: cmd
I prompt vinduet skriv: CONVERT X: /FS:NTFS
Hvor X er dit drev med Windows XP og tryk så enter.
Hvis du så bliver spurgt om du vil afbryde forbindelse til andre drev så svar Nej
Så får du besked om at det ikke kan lade sig gøre fra Windows og ender med at blive spurgt om du vil konverterer ved næste genstart (ja/nej) svar Ja.
Og skriv exit og tryk enter

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 03-12-06 12:24

sådan en gang vrøvl jeg skrev - glemt alt om min foregående kommentar.

Åbn Startmenu og i Run (kør) skriv: cmd
I prompt vinduet skriv: CONVERT X: /FS:NTFS
Hvor X er dit eksterne drev tryk så enter.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-12-06 12:25

ellebye- forklar din påstand! Alle usb hukommelses stik kan kun formateres med FAT eller FAT32 og der kan man netop overføre enkelte filer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-12-06 12:34

hms- har du været i disk håndtering og set hvilken format din eksterne er i ? Udfra indlæggene kan det se ud som du skal have den formateret i NTFS og det kan du gøre fra Disk håndtering ved at højrklikke på din eksterne drev, det hjælper ikke at købe Norton Ghost før du har drevet i NTFS

Kommentar
Fra : hms

Dato : 03-12-06 12:52

Hej.

Det virker fint med Norton Ghost 9.0. Prøvede det igår.

m.v.h.
hms

Kommentar
Fra : hms

Dato : 03-12-06 13:42

Hej igen.

Lige et ekstra spørgsmål: Hvis man nu køber symantec's Ghost, er det så en årlig betaling for licensen , eller løber det på ubegrænset tid ?

m.v.h.
Henrik

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-12-06 13:47

Da Drive Image (som er det bedste) udgår vil Ghost være et rigtig godt program.
Husk at lave bootdisketter / bootCD
Under alle omstændigheder vil det være godt at formatere/convertere til NTFS når der køres med XP.

Det kan også gøres på denne måde:
H-klik på denne comp. og vælg administrer
H-klik på din eksterne harddisk og vælg formater
Nu kan du vælge NTFS

NB. Den harddisk eller partition som formateres ..................bliver slettet.

Med programmet Partition Magic kan harddisken converteres mens der er data på.

Accepteret svar
Fra : hcma

Modtaget 100 point
Dato : 03-12-06 13:49

ubegrænset (du kan bare ikke få den opgraderett efter 1 år - ville nok vente og se om der kommer en ny, som også er beregnet til Vista)

Kommentar
Fra : hms

Dato : 03-12-06 16:45

Tak til alle for hurtige svar. Har dog valgt at købe Norton Ghost 9.0 over eBay.(Billigt)

Tror det er det bedste i længden.

Kanon side at hjælpe hinanden på ! !

m.v.h.
Henrik

Godkendelse af svar
Fra : hms

Dato : 03-12-06 16:46

Tak for svaret hcma.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 03-12-06 17:00

takker for point.
der ligger nogle ting her, som måske kan hjælpe dig hvis du får problemer med WinXP:
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm