/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Slægtforskning i Åbenrå
Fra : the1bean
Vist : 683 gange
40 point
Dato : 05-01-03 14:55

I følge min farmors begravelses attest, så skulle hun være født i flensburg, men hjemme døbt i Åbenrå. Jeg har ledt mange arkiver igennem og jeg har ikke kunne finde hende nogen steder. Jeg har kigget i Kirkebogen for Åbenrå bl.a. og folketællingerne, og det vil bare ikke lykkedes.

Er der nogen der har en ide til hvordan jeg kommer videre.

Mvh.

Benny Frandsen

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 05-01-03 14:59

Hej Benny!
Hvornår er fun født?

Hilsen Jeannie Kristensen

Kommentar
Fra : the1bean

Dato : 05-01-03 15:06

Hun er født den 23 marts 1912

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 05-01-03 15:34

Prøv også at stille dit spørgsmål under "metode og teknik" på:
http://dis-danmark.dk/forum/index.php
Hvis du så også skriver hendes andre data (vielse,sted, dato / død, sted, dato), har du større chance for at nogen måske "genkender" hende.

Ved du noget om, hvor hun boede som barn?

Jeg ved nemlig ikke hvordan/hvornår der evt. blev ført FT´er i Tyskland før 1920.

Hilsen Jeannie Kristensen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-03 16:31

I Sønderjylland skulle man fra ca 1874 til ca 1926 når det gjaldt fødsler
og dødsfald registreres i den borgerlige personregistrering, kaldt
personregistre, men ikke nødvendigvis i kirkebøgerne. Har du undersøgt
disse?

Kjeld Jakobsen

"the1bean" <the1bean.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:xNWR9.25309$Hl6.2850179@news010.worldonline.dk...
> I følge min farmors begravelses attest, så skulle hun være født i
> flensburg, men hjemme døbt i Åbenrå. Jeg har ledt mange arkiver igennem
> og jeg har ikke kunne finde hende nogen steder. Jeg har kigget i
> Kirkebogen for Åbenrå bl.a. og folketællingerne, og det vil bare ikke
> lykkedes.
>
> Er der nogen der har en ide til hvordan jeg kommer videre.
>
> Mvh.
>
> Benny Frandsen
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : the1bean

Dato : 05-01-03 17:24

Nej, det har jeg ikke. hvor finder jeg disse

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-03 18:27

"Kjeld Jakobsen" <kjeld.birthe@jakobsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3e184fe8$0$191$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> I Sønderjylland skulle man fra ca 1874 til ca 1926 når det gjaldt fødsler
> og dødsfald registreres i den borgerlige personregistrering, kaldt
> personregistre, men ikke nødvendigvis i kirkebøgerne. Har du undersøgt
> disse?
>
Det skal man skam da stadigt, og de er ført i enkelte bind for hvert år, så
de er tilgængelige når alderskriterierne er opfyldt.

Svend Aage

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 05-01-03 22:32

Hej Benny

For at få din kommentar igennem til Kjeld Jakobsen skal du
klikke på "Skriv til nyhedsbruger" og skrive din meddelelse i
den derved fremkomne tekstboks - ellers når du ikke ud i
nyhedsgrupperne.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : the1bean

Dato : 06-01-03 00:00

Nej, det har jeg ikke. hvor finder jeg disse

"Kjeld Jakobsen" skrev d. 05-01-03 16:31 dette indlæg :
> I Sønderjylland skulle man fra ca 1874 til ca 1926 når det gjaldt fødsler
> og dødsfald registreres i den borgerlige personregistrering, kaldt
> personregistre, men ikke nødvendigvis i kirkebøgerne. Har du undersøgt
> disse?
>
> Kjeld Jakobsen
>
> "the1bean" <the1bean.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:xNWR9.25309$Hl6.2850179@news010.worldonline.dk...
> > I følge min farmors begravelses attest, så skulle hun være født i
> > flensburg, men hjemme døbt i Åbenrå. Jeg har ledt mange arkiver igennem
> > og jeg har ikke kunne finde hende nogen steder. Jeg har kigget i
> > Kirkebogen for Åbenrå bl.a. og folketællingerne, og det vil bare ikke
> > lykkedes.
> >
> > Er der nogen der har en ide til hvordan jeg kommer videre.
> >
> > Mvh.
> >
> > Benny Frandsen
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
> >
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 05:37

Hvilket år er din farmor født?
Jeg vil tro, at du kan finde de ældre hæfter/bøger i Landsarkivet i Aabenraa
for så vidt angår hjemmedåben, men en registrering af fødslen er jo straks
værre - der skal du til de tyske arkivalier

Kjeld Jakobsen
"the1bean" <the1bean.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:QM2S9.25609$Hl6.2938190@news010.worldonline.dk...
> Nej, det har jeg ikke. hvor finder jeg disse
>
> "Kjeld Jakobsen" skrev d. 05-01-03 16:31 dette indlæg :
> > I Sønderjylland skulle man fra ca 1874 til ca 1926 når det gjaldt
> fødsler
> > og dødsfald registreres i den borgerlige personregistrering, kaldt
> > personregistre, men ikke nødvendigvis i kirkebøgerne. Har du undersøgt
> > disse?
> >
> > Kjeld Jakobsen
> >
> > "the1bean" <the1bean.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> > news:xNWR9.25309$Hl6.2850179@news010.worldonline.dk...
> > > I følge min farmors begravelses attest, så skulle hun være født i
> > > flensburg, men hjemme døbt i Åbenrå. Jeg har ledt mange arkiver
> igennem
> > > og jeg har ikke kunne finde hende nogen steder. Jeg har kigget i
> > > Kirkebogen for Åbenrå bl.a. og folketællingerne, og det vil bare
> ikke
> > > lykkedes.
> > >
> > > Er der nogen der har en ide til hvordan jeg kommer videre.
> > >
> > > Mvh.
> > >
> > > Benny Frandsen
> > >
> > > --
> > > Leveret af:
> > > http://www.kandu.dk/
> > > "Vejen til en hurtig løsning"
> > >
> >
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : the1bean

Dato : 06-01-03 10:28

Hun er født den 23 marts 1912

"Kjeld Jakobsen" skrev d. 06-01-03 05:37 dette indlæg :
> Hvilket år er din farmor født?
> Jeg vil tro, at du kan finde de ældre hæfter/bøger i Landsarkivet i Aabenraa
> for så vidt angår hjemmedåben, men en registrering af fødslen er jo straks
> værre - der skal du til de tyske arkivalier
>
> Kjeld Jakobsen
> "the1bean" <the1bean.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:QM2S9.25609$Hl6.2938190@news010.worldonline.dk...
> > Nej, det har jeg ikke. hvor finder jeg disse
> >
> > "Kjeld Jakobsen" skrev d. 05-01-03 16:31 dette indlæg :
> > > I Sønderjylland skulle man fra ca 1874 til ca 1926 når det gjaldt
> > fødsler
> > > og dødsfald registreres i den borgerlige personregistrering, kaldt
> > > personregistre, men ikke nødvendigvis i kirkebøgerne. Har du undersøgt
> > > disse?
> > >
> > > Kjeld Jakobsen
> > >
> > > "the1bean" <the1bean.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> > > news:xNWR9.25309$Hl6.2850179@news010.worldonline.dk...
> > > > I følge min farmors begravelses attest, så skulle hun være født i
> > > > flensburg, men hjemme døbt i Åbenrå. Jeg har ledt mange arkiver
> > igennem
> > > > og jeg har ikke kunne finde hende nogen steder. Jeg har kigget i
> > > > Kirkebogen for Åbenrå bl.a. og folketællingerne, og det vil bare
> > ikke
> > > > lykkedes.
> > > >
> > > > Er der nogen der har en ide til hvordan jeg kommer videre.
> > > >
> > > > Mvh.
> > > >
> > > > Benny Frandsen
> > > >
> > > > --
> > > > Leveret af:
> > > > http://www.kandu.dk/
> > > > "Vejen til en hurtig løsning"
> > > >
> > >
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
> >
>

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 40 point
Dato : 06-01-03 19:40

"the1bean" <the1bean.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:uZbS9.25829$Hl6.2984905@news010.worldonline.dk...
>
> Hun er født den 23 marts 1912
>
> "Kjeld Jakobsen" skrev d. 06-01-03 05:37 dette indlæg :
> > Hvilket år er din farmor født?
> > Jeg vil tro, at du kan finde de ældre hæfter/bøger i Landsarkivet i
> Aabenraa
> > for så vidt angår hjemmedåben, men en registrering af fødslen er jo
> straks
> > værre - der skal du til de tyske arkivalier

Personregistrene findes på Landsarkivet i Aabenraa. Også når det gælder
1912, såvel som ældre og nyere. (1874 - 1978 og måske senere er afleveret).
Det er således ikke nødvendigt at besøge tyske arkiver.

Alle fødsler og dødsfald skal stadig i dag anmeldes til
personregisterføreren (i dag kommunen). Den borgerlige vielse faldt bort i
1926.

Om barnet skulle døbes i kirken og dermed indføres i kirkebogen måtte
forældrene selv bestemme.

Svend Aage
Aabenraa

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 22:53

Da barnet er født i Flensborg, er det vel også registreret der, jeg tror
ikke at personregisteret for Flensborg opbevares på landsarkivet i Åbenrå,
men skulle dette være tilfældet hører jeg gerne herom.
mvh
jensaxel
"Svend Aage Mikkelsen" <svmi@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3e19cce7$0$122$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "the1bean" <the1bean.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:uZbS9.25829$Hl6.2984905@news010.worldonline.dk...
> >
> > Hun er født den 23 marts 1912
> >
> > "Kjeld Jakobsen" skrev d. 06-01-03 05:37 dette indlæg :
> > > Hvilket år er din farmor født?
> > > Jeg vil tro, at du kan finde de ældre hæfter/bøger i Landsarkivet i
> > Aabenraa
> > > for så vidt angår hjemmedåben, men en registrering af fødslen er jo
> > straks
> > > værre - der skal du til de tyske arkivalier
>
> Personregistrene findes på Landsarkivet i Aabenraa. Også når det gælder
> 1912, såvel som ældre og nyere. (1874 - 1978 og måske senere er
afleveret).
> Det er således ikke nødvendigt at besøge tyske arkiver.
>
> Alle fødsler og dødsfald skal stadig i dag anmeldes til
> personregisterføreren (i dag kommunen). Den borgerlige vielse faldt bort i
> 1926.
>
> Om barnet skulle døbes i kirken og dermed indføres i kirkebogen måtte
> forældrene selv bestemme.
>
> Svend Aage
> Aabenraa
>

Godkendelse af svar
Fra : the1bean

Dato : 07-01-03 00:18

Tak for svaret Svend Aage Mikkelsen.

Jeg takker mange gange for hjælpen, jeg vil prøve at forhøre mig inde på rigsarkivet. Jeg bor i Hvidovre, så jeg kommer ikke lige forbi i Åbenrå.

Benny