/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Idé - cykler i venstre side ??
Fra : e.c
Vist : 931 gange
10 point
Dato : 02-12-06 19:08

Jeg cykler en del for motionens skyld.
Det er lækkert på cykelstier, men der er steder uden cykelstier, hvor der bare er en stiplet linie i hver side af vejen.
Jeg ved godt at det er forbudt, men når jeg kører i venstre side, kan jeg holde øje med passerende biler / lastbiler, og evt. trække ud mod rabatten hvis de kører lidt tæt.- så det gør jeg.
Nu er det at jeg kommer i tanke om, at hvis alle cyklister kørte i venstre side, ville der ikke være noget problem med højresvingende biler og lastbiler.
Så mit forslag er at det gøres til lov, at cyklister kører i venstre side.

Er der noget som taler imod eller er en ulempe for dette forslag.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 02-12-06 19:32

Så skal man bare lære andre trafikanter at trafikken kan komme fra begge retninger når du eksempelvis laver et højresving, altså fodgængere bagfra og cyklister forfra

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-12-06 19:36

Fodgængere var kun lidt med i min tanke.............. for ude på landevejen går vi jo i venstre side.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 20 point
Dato : 02-12-06 19:42

e.c. det er en god ide, men jeg ved min svoger har den samme, han er gået videre med ideen, til alle tænkelige instanser, men alle afviser ideen.

Kan du komme igennem med den, er jeg overbevist, om at det kan redde liv. Når man tænker på alle de ulykker der er i vejkryds, fordi lastbilchaufføren ikke kan se cyklisten i sine spejle, vil det da være bedre, at der kan være øjenkontakt

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 02-12-06 19:44

Når en bil i samme kørselsretning som cyklisten, skal dreje til venstre i et kryds bliver det meget uoverskueligt, når der også skal holdes øje med cykler der er på den "forkerte" (venstre) side af bilen.

//bentjuul

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 02-12-06 19:44

Lige så skal man til at forvente trafik, både fra venstre og højre, når man kommer frem til et kryds!
Jeg synes allerede nu, det giver problemer i kryds, hvor cykelstien er dobbeltrettet, så ikke noget godt forslag, set fra min side!!

Gert

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 02-12-06 20:35

Jeg tror det vil blive meget forvirrende.

Bilister vil så forvente at cyklisterne, som du jo også nævner, trækker helt ud i rabatten.

Når jeg cykler i mørke bli'r jeg ofte blændet af bilister, som "glemmer" at blænde ned. Det vil blive værre med dit forslag.

Drømmeforslag: Flere cykelstier og mere opmærksomme bilister.

Helge
bilist OG cyklist

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-12-06 21:39

Tja - det var også bare en tanke jeg fik ude på landevejens stiplede "rabatcykelsti"
Jeg havde ikke tænkt på det assymetriske lys som biler har (blænder). Men jeg har da spekuleret på hvilken farve cyklen skulle have for og bag. Det fik jeg ikke løst.

Måske var det bedre med højresving forbudt, eller beskyttelsesskørter på siden af lastbiler.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 02-12-06 21:48

Overhaling inden om, med cykler og knallerter forbudt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-12-06 21:53

Hovedparten af disse højresvingsulykker sker pga. uopmærksomhed..... - Enten fra cyklisten eller chaufføren.....

Hvis cyklister ikke havde så travlt med at holde på deres ret men tænkte på deres helbred var mindst 50% af ulykkerne væk...

Hvis lastbilerne OG busserne gjorde som de havde lært da de tog kørekort, nemlig at køre helt ind til kantstenen, lade være med at kigge efter alt muligt andet, var mindst 30% mere væk....

De sidste 20% kan så være diverse uheldige omstændigheder ved netop det kryds...

Det er DEM kommunerne så skal tage fat på at rette til.

Og inden der nu kommer "chauffører" og påstår at de ikke kan komme rundt om hjørnet hvis de holder helt ind til siden - DET PASSER IKKE

De steder hvor DET ikke kan lade sig gøre pga. vejbredder, er de steder kommuner skal kigge på og MÅSKE forbyde STORE vogne at dreje til højre.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-12-06 22:06

Det farligste sted er nok der hvor cykelsti munder ud sammen med højresvingsbanen.

Jeg er selv gammel erhvevsbilist i lukket "rugbrød" gennem mange år.

Cyklister bør måske også opdrages til at indse hvor farligt det er i trafikken.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-12-06 22:18

Se der er du inde på de sidste 20% e.c

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-12-06 22:20

Der kan lastbiler af gode grunde IKKE komme helt ind til kantstenen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-12-06 22:25

e.c

Hvordan tænker du selv, når du er bilist. Ja det er muligt at tankegangen nu er blevet anderledes fordi du selv cykler. Men hvordan var din tankegang før du selv blev cyklist?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-12-06 22:46

Jeg har altid været bange for at "klippe" en cyklist, i både højre og venstresving.
Jeg prøver at holde øje og evt. øjenkontakt med cyklister.
Jeg er kold i rø........ over de utålmodige meddrejetilhøjrebilister, og venter til jeg har fuld kontrold over svinget.
Det er rent egoistiske grunde - nemlig angsten for, at skulle leve med en påkørsel.

Det er såmænd ikke fordi jeg er mønsterbilist, for jeg elsker at køre stærkt og "broadside" i sving med høj fart.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-12-06 22:59

Falder cyklisten så ikke af ?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-12-06 23:01

Refi - ikke sålænge der er øjenkontakt.

Godkendelse af svar
Fra : e.c

Dato : 02-12-06 23:24

Tak for svaret Nordsted1. Jeg evner nok desværre ikke at gå videre med idéen.
Det er også en stor mundfuld.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 04-12-06 20:05

Det er simpelthen hen i vejret at nogen cykler i venstre side, som billist er man ved højsving meget opmærksom på bagfrakommende cyklister, skal man så også holde øje med cyklister som kommer forfra med høj fart er der store chancer for ulykker, - det er alt for farligt med cyklister i venstre side, noget andet var hvis alle cyklede i samme side, men det gør de jo ikke.
mvh. Fleng

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-12-06 09:20

fleng... Det var jo heller ikke meningen, at cyklisterne skulle kunne komme fra flere sider, men alle skulle cykle i venstre.

Hvis det kunne blive sådan, tror jeg på, at man kunne undgå de meget tragiske ulykker, hvor cyklisten bliver overset i højresvingskryds

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 05-12-06 14:20

Så meget diciplin tror jeg aldrig cyklisterne får. hvad så med rundkørsler skal de også der cykle modsat.
Jeg er både cyklist og billist og hvor ser jeg ikke cyklisterne cykler derudad med hovedet under armen. Ikke længere siden i går jeg så en cyklist uden hænder på styret, mens han ivrigt sms'sede med hans mobilos. De røde lygter har de også svært ved at holde styr på.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 05-12-06 19:20

Tjae!
Om de kommer bagfra i højre eller venstresving, kommer ud på ét!!

Gert