/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kender I det?
Fra : vaxen
Vist : 894 gange
100 point
Dato : 02-12-06 17:45

Man skal bruge tomatpuré og har til lejligheden indkøbt en lille dåse med just den rette mængde.

Man isætter den yderste spids af dåseåbneren og i netop det øjeblik, står der en massiv og meget meget rød, syrlig stråle tomatpuré, der rammer både, armen, skabene, væggen og loftet....

SUK.... Man forbereder sig hver gang på, at det kan ske.. Tænker... Ahhh, det sker jo ikke hver gang.... Og pludselig en dag, så er den der bare...

Det var så min dag i dag...

Spørgsmålet er derfor: Hvordan hulen kan man forebygge at al tomatpurén sidder i loftet og ikke i sovsen??

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-12-06 17:50

køber de dåser der har patentlukning i stedet for

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 02-12-06 17:50

Gid jeg vidste det.

det samme sker for mig

HVER ENESTE GANG

frieda

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-12-06 17:54

Nej, det kender jeg ikke

Men jeg kan sagtens forestille mig, hvordan det kan være

Jeg har nu aldrig haft problemer med de små dåser af tumatpuré.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 02-12-06 17:55

Lægge en karklud henover dåsen, imens du åbner.

Jeg bruger det sammen princip når jeg pisker flødeskum, der lægger jeg et viskestykke hen over skålen, kun lige akkurat med plads til piskeriset

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-12-06 17:55

tomat puré

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 02-12-06 17:57

Citat
Hvordan hulen kan man forebygge at al tomatpurén sidder i loftet og ikke i sovsen??

Du mener vel omvendt

Tja, jeg har valgt at bruge beauvais tomatpuré på plastflaske. Således undgår jeg tomat over det helt. Det er dog ikke lige så koncentreret, men frigørelse fra rengøring er det værd.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 02-12-06 18:03

Irma har verdens bedste tomatpuré på tube. Den er italiensk og hedder "Triplo concentrato di pomodoro" og er af mærket "MUTTI".
Mon ikke den tube med tomatpuré forhandles andre steder end Irma, hvis ikke du lige har en Irma i nærheden?

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 02-12-06 18:11

Jeg har så til gengæld aldrig været ude for det. Nu er det efterhånden sjældent jeg køber dåsen - jeg køber altid et par tuber når de er på tilbud i Netto. Så koster de 5-10 kr. og de kan holde sig åbnet i flere måneder i køleskabet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-12-06 18:20

hyggemor

Citat
: hyggemor

Dato : 02-12-06 17:57

--------------------------------------------------------------------------------

Citat
Hvordan hulen kan man forebygge at al tomatpurén sidder i loftet og ikke i sovsen??

Du mener vel omvendt

Ikke helt forstået. Vil du mene at det er bedre at forebygge at

"Hvordan hulen kan man forebygge at al tomatpurén sidder i sovsen og ikke i loftet"

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 02-12-06 18:34

Det med tuben lyder da som en dejlig ide - hvis altså Nettos smager ligesom det i dåsen. Irma - det er nok for mange km at køre... Tror den nærmeste er ca. 80 km fra min bopæl

Mirit, hvad er det for nogle dåser med patentlukning? Dem er jeg ikke lige løbet ind i.... Og kan de fås som helt små også, ligesom de irriterende?

Hyggemor, jeg skrev jo forebygge foran - så det skulle være korrekt. Det modsatte er ihvertfald ikke noget, der kan anbefales at stræbe efter, det vil jeg gerne skrive under på

Accepteret svar
Fra : Camillasmoster

Modtaget 100 point
Dato : 02-12-06 18:49

Hvad med at stikke dåsen ned i en plastpose, når den skal åbnes?

Moster

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 02-12-06 19:22

hejsa
ja jeg køber også dem med snap på ( som dåse sodavand) og det går aldrig galt jeg køber dem i brugsen og de fåes i 2 størrelser., men ellers ville jeg nok sætte mig ned i en papkasse og lukke den og derefter lade tomatpure dåsen sprænge ha ha,
hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 02-12-06 21:20

Citat
Spørgsmålet er derfor: Hvordan hulen kan man forebygge at al tomatpurén sidder i loftet og ikke i sovsen??

Jep, I har ret - læste forkert sorry

Men der er da masser af idéer at tage af. Jeg kan da godt bruge nogle af dem.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 02-12-06 23:10

'hyggemor' - ret eller uret?
Jeg vil nu mene der burde stå: Hvordan hulen kan man forebygge at al tomatpuré ikke sidder i loftet, men i sovsen.

Dåsefænomenet sker ikke, hvis du starter med at prikke et hul i den ene side, og derefter starter åbningen af dåsen fra den anden side (dvs. fra samme topside).
MVH Akle

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-12-06 23:55

Man forebygger mod, at det hele sidder på loftet.

Kommentar
Fra : babee

Dato : 03-12-06 00:45

køb en tupperwear dåseåbner så undgår du det det er bare god

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 03-12-06 00:57

Tror også du kan købe dem i netto de små dåser du åbner som en dåseøl/vand (måske er det den patentløsning der henvises til?)
Ellers forebyg vacum under den varme hane (altså ikke hønsefar)
Mvh
Laurenzio

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-12-06 09:45

Hmmmm....

Hvis jeg ikke var forvirret før, så er jeg nu.... Forebyg vacuum under den varme hane? Det ville jeg ellers tro bare gjorde det værre, da indholdet fylder mere og derfor kommer under højere tryk.

Indtil videre tror jeg Camillamoster har det bedste bud, for jeg ved jo at vi sjældent laver om på indkøbsvaner. Næste gang tror jeg dåsen er solidt plantet inden i en frysepose inden jeg forsøger mig!!

En ny dåseåbner.... naaahh... Jeg er nu glad for den gode og gammeldaws... Den fylder lidt og virker altid - ikke nogen dikkedarer.. (bortset fra kulør i loftet)

Akle: Prøv nu at læs sætningen du har skrevet. Det er den helt omvendte betydning - det jeg skrev var korrekt. Men kender godt, at man kan stirre sig fuldstændig rundforvirret på en formulering at det til sidst næsten ingen mening giver....

Vaxen

Kommentar
Fra : akle

Dato : 03-12-06 12:55

Man forebygger også mod, at det ikke kommer til at sidde i loftet.
Det danske sprog er underfundigt og fuld af negative vendinger, skønt man mener positivt. F.eks. vendingen tit brugt her i 'kandu': Vil I ikke nok hjælpe mig med ....hvor man lige så godt kunne have skrevet: Vil I hjælpe mig med.....
.... så fortolkningen af sætningen kan diskuteres - alt efter hvordan man tænker tanken.
Fremdeles synes jeg det lyder helt forkert, at forebygge et uheld, så det sidder i loftet, men i sovsen, - for det er da uheldet man vil forebygge!!! ikk'?
MVH Akle

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 03-12-06 13:44

Jeg har lige set ude i Føtex at Beauvais laver små trekantede puréer. Samme form som de der frys-selv is, som er trekantede.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 03-12-06 20:57

Man gør foranstaltninger for at undgå, at det sidder på loftet. Det skal i sovsen.

Godkendelse af svar
Fra : vaxen

Dato : 29-12-06 21:15

Tak for svaret Camillasmoster.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-12-06 22:50

Jamen, velbekomme, vaxen!

Har du prøvet det af?

Tak for poænger