/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Rette antenne forstærker
Fra : Palmen
Vist : 1464 gange
100 point
Dato : 02-12-06 17:43

Hej

Mit signal på mit tv i stuen deles således at 1 får til stuetv og 1 til soveværelse tv.

Jeg får signal fra Stofa.

Jeg var ikke tilfreds med signalet i stuen og i særdeleshed i soveværelset. Jeg besøgte min lokale tvforhandler og han gav mig en anden fordeler end T-fordeleren. Det hjalp faktisk lidt men ikke nok.

Jeg købte http://www.avxperten.dk/antennemateriel/antenneforstaerker/antenneforstaerker-18-db.asp

Resultatet af det køb var at der nu slet ingen signal var. Når jeg havde antenneforstærkeren i kom der intet billede og kun flimmer.

Hvad hulen gør jeg nu ? Jeg bruger jo alligevel nogle timer foran tosse-kassen og så kunne det jo være rart med et rigtig godt billede.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-12-06 18:52

Antenneforstærkeren skulle hjælpe, har du monteret den rigtigt, lening ind fra din antenne stikdåse 2 ud en til stuen og en til værelset, og har du sat strøm til. Er du sikker på at der ike har været brøring mellem leder og skærm på kablet. Er du sikker på alt dette så skal forstærkeren byttes på garanti. En forstærker kan ikke fjern signalet kun i værste fald forstærke det så meget at det bliver overstyret, men det kan du regulere på denne model.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-12-06 00:40

Stikkene skal være korrekt monteret, og der skal være 220V spænding på . Din forstærker kan reguleres, så der skal også være skruet op for "styrken".

Forstærkeren kan naturligvis også være deffekt.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 03-12-06 08:26

Et signal fra kabelnet fra Stofa er normalt så kraftig at det let kan fordeles til 2 stk TV.
Har du prøvet uden fordeler og kun tilkoble det ene TV?
Hvis det ikke er i orden, skal du kontakte Stofa, for så er dit signal fra nettet ikke i orden. Er det ene TV i orden og det bliver dårlig hvis du monterer en fordeler er signalet ikke kraftig nok til 2 TV og så skal du bruge en forstærker.
Jeg modtager selv signal fra kabeltv fra Stofa. Kablet som kommer ind i huset bliver først fordelt med TV/radio og data (til internet). Derefter har jeg en fordeler på til 3 stk TV, i stuen i kælderen og på 1. sal og alt virker OK.

Så kort og godt, prøv med et TV og det skal være helt perfekt, hvis ikke så kontakt Stofa.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-12-06 17:21

1 så er det ikke den rigtige model at bruge til hybridnet. 2 så ville jeg prøve med et andet kabel

Kommentar
Fra : Spetsnaz25

Dato : 12-01-07 11:50

Den ligger da i det rigtige frekvensområde, så det er noget vrøvl at det ikke er den korrekte model.

Hvis du bare installere forstærkeren burde der ikke være problemer - dog skal man lige være obs på, at signalet kan blive for kraftigt hvilket også vil resultere i sne!

Et godt signal ligger imellem 60-75dB. En typisk fordeler tager typisk 4,5 dB pr. udgang og 1,5 dB i stikket. Dertil kommer tab i kablerne.

Ved at sætte din forstærker på 18dB ind istedet for din fordeler, så har du reelt styrket signalet 22,5dB.

Hvis STOFA eksempelvis levere 65 dB vil det give utilfredsstillende signal når du i din gamle installation dæmper 4,5+1,5=6dB=59dB - plus tab i kabler -, da signalet som før nævnt skal være min. 60 dB.

Omvendt vil signalet øges til 87dB med forstærkeren hvilket er alt for voldsomt.

Du kan vælge at regulere styrken ned på forstærkeren, men der skal du være obs på at det er det indkomne signal du regulere og ikke afgangen. Forstærkeren styrker hele tiden signalet med 18dB.

Hvis en sådan installation skal udføres korrekt, så bør du afsætte nye stik med større dæmpning end dem du typisk har idag.

Mvh

Ingeniøren

Kommentar
Fra : Spetsnaz25

Dato : 12-01-07 11:50

Den ligger da i det rigtige frekvensområde, så det er noget vrøvl at det ikke er den korrekte model.

Hvis du bare installere forstærkeren burde der ikke være problemer - dog skal man lige være obs på, at signalet kan blive for kraftigt hvilket også vil resultere i sne!

Et godt signal ligger imellem 60-75dB. En typisk fordeler tager typisk 4,5 dB pr. udgang og 1,5 dB i stikket. Dertil kommer tab i kablerne.

Ved at sætte din forstærker på 18dB ind istedet for din fordeler, så har du reelt styrket signalet 22,5dB.

Hvis STOFA eksempelvis levere 65 dB vil det give utilfredsstillende signal når du i din gamle installation dæmper 4,5+1,5=6dB=59dB - plus tab i kabler -, da signalet som før nævnt skal være min. 60 dB.

Omvendt vil signalet øges til 87dB med forstærkeren hvilket er alt for voldsomt.

Du kan vælge at regulere styrken ned på forstærkeren, men der skal du være obs på at det er det indkomne signal du regulere og ikke afgangen. Forstærkeren styrker hele tiden signalet med 18dB.

Hvis en sådan installation skal udføres korrekt, så bør du afsætte nye stik med større dæmpning end dem du typisk har idag.

Mvh

Ingeniøren

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-01-07 16:38

Ved for meget signal vil der ikke komme sne på. Det der hedder overstyring viser sig som at billedet vælter eller hopper eller flere programmer blander sig, et andet kan skimtes i baggrunden f.eks.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-01-07 19:59

når du har med hybridnet at gøre krave der der rigtige forstærker det er af den simple årsag at kanalerne ligge over så stort et frekvens område nogle kanaler ligge i kanten af minimum og hoved parten ligger i nomal området og nogle ligger i max. derfor vælger man en forstærker der kan forstærke bunden og dæmpe toppen