/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
andelår en god opskrift
Fra : 1133
Vist : 28158 gange
300 point
Dato : 01-12-06 17:14

hej
jeg har lovet min kone andelår imorgen aften
når hun kommer træt hjem fra hendes blomster forretning
ande lårene er indkøt ca325 gram pr stk og nogle
frosne kartoffelbåde det ser rigtigt godt ud i kwiklys reklame
så nu mangler jeg lige det sidste

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 310 point
Dato : 01-12-06 17:45

Hej 1133.

Jeg er mest til det traditionelle og uanset hvad der står på pakken med andelår / andebryst, så gør jeg det som altid

Tø dem op og tør dem af i køkkenrulle. Gnid groft salt over det hele og læg dem med skindsiden opad, på bagepapir i en lille bradepande. Hæld vand i bradepanden til det når halvt op på lårene (andens ) - ind i ovnen ved 180 grader i ca. 45 minutter.

Når lårene er lige ved at være færdige, tager du bradepanden ud og hælder det tilbageblevne vand (som nu er blevet til stegesky) i en kasserolle (sæt lårene ind i ovnen igen med lidt nyt vand ved).

Andeskyen i kasserollen skummer du nu for fedt (der plejer ikke at være ret meget, måske intet) - og så jævner du og smage til med salt og peber. Hvis sovsen ikke smager af så meget kan du prøve at komme en knivspids sukker i, eller en enkelt sødetablet.

Tilbehøret er (selvfølgelig) rødkål, hvide, brune og franske kartofler, andesovsen samt surt og sødt.

MUMS siger jeg bare - og velbekomme

Desserten kan du købe færdig i dit supermarked, du kan købe de små glas med Ris á La Mande, det hælder du over i portionsglas og pynter med lidt ekstra jordbærsyltetøj - hvis du er rigtig sød, så smutter du en mandel og gemmer den i din kones dessertglas - og mandelgaven.....kommer lidt an på....
- kunne være et kys

HOV nu så jeg lige at du har købt de frosne kartoffelbåde - jamen der er da osse gode og du kan snildt bruge det andet tilbehør til dem osse

God fornøjelse med at forkæle din kone

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 01-12-06 17:52

Nu er jeg af den observans, at andelår er hamrende seje eller tørre, hvis de ikke får rigtigt megen tilberedning. Derfor koger jeg altid lårene først ca. 1 time, herefter en time i ovnen. Så er de lækre og møre. Og du har tilmed kraft til at lave en god sovs. Kartoflerne kan du smide i ovenen ved siden af.
mvh
qfha

Godkendelse af svar
Fra : 1133

Dato : 02-12-06 14:12

Tak for svaret vil.du.
kan næsten dufte det hele
selv om jeg ikke er begyndt endnu

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 02-12-06 21:00

Hej 1133.

Jamen selv tak du - jeg håber det hele blev vellykket og at din kone blev glad

Mums - and er bare så godt!
Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 03-12-06 12:08

hej vil.du
det var bare super duper

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 03-12-06 20:30

Mums

Mon du vil (tør) berette lidt om desserten?

Eeeej, det er ok at beholde lidt for sig selv