/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Udmuring af tavl
Fra : klemme2006
Vist : 838 gange
120 point
Dato : 30-11-06 13:50

Jeg skal mure nogle tavl ud. Andetsteds er jeg blevet anbefalet hydralisk mørtel kkh 35/65/500 korn 0-4, men det skal en halv time i tvangsblander og har kun en åben tid på en time. Nu har jeg ingen tvangsblander og tvivler på at jeg kan blande så lidt at jeg kan nå at bruge det på en time, hvis jeg havde. Er der ikke en anden opskrift?

Det forekommer mig at jeg som murerarbejdsmand har lavet en fed kalkmørtel til udmuring af tavl. Kan det bruges og hvordan "opgraderer jeg så en almindelig 6,6% mørtel?

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 30-11-06 18:13

Hej Klemme2006

Jeg følger spændt med i om der kommer svar.

Bjørn

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 30-12-06 16:43

Hej Klemme 2006

Når du udmurer tavler, er det vigtigt at din mørtel ikke er for "stærk", altså at det ikke er for meget cement i.

Jeg ville bruge en ganske alm. 6,3 % normmørtel fra byggemarkedet, og så ville jeg ikke bruge cement, hvis der er tale om et gammelt hus, cementen gør tavlerne mindre fleksible og et gammelt bindingsværkshus uden sokkel vil altid bevæge sig lidt.

Rigtig god fornøjelse

MVH Kissan

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 30-12-06 19:54

Hej Kissan

Jeg fandt andetsteds her på siden en der havde brugt 6,6% mørtel, og han fik det barske råd at lave det om med det samme. Jeg har rådført mig med en gammel murer og har brugt en fed kalkmørtel, så nu håber jeg det holder.

Annuller spørgsmålet
Fra : klemme2006

Dato : 15-01-07 11:17

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål