/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Søges: Opskrift fløde klejner
Fra : blank
Vist : 3830 gange
200 point
Dato : 29-11-06 19:46

Hey alle,

Jeg er på jagt efter Danmarks bedste opskrift på klejner med fløde. Og de skal selvfølgelig være prøvesmagt, så du skal kunne stå inde for din opskrift.

Jeg har efterhånden prøvet en del og de er bare ikke blevet som bagerens. De skal være store og bløde indeni.

Lad mig høre om dine erfaringer.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-11-06 20:09

250 g flormel
50 g margarine
65 g sukker
2 æg
1 tsk kardemomme hvis du synes
15 g fløde (svarer til en god spiseskefuld
palmin

melet blandes med sukker og den kolde maragarine - æg og fløde blandes i. Alt æltes koldt sammen - udrulles tyndt og skæres med kagespore i strimler på 1 cm bredde og ca 7 cm længde. I midten af disse gøres med kagesporen et snit og her i gennem snoes den ene ende af dejen. Klejnerne koges lysebruge i kogende palmin . når de tages op lægges de på sugende papir eller vidske stykker
(der kan tilsættes yderligere 25 g margarine men dejem må da behandles med stor forsigtighed på et koldt sted

absolut at anbefale - de er fra ingeborg suhrs kogebog fra 1931

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 29-11-06 21:20

Denne opskrift bruger jeg selv, opskriften bad min svigermor om at få, da hun smagte de klejner jeg havde lavet efter den....og med hendes madlavningstalent, ved jeg bare at den opskrift er i orden

500 gram mel
125 gram smør el. margarine
100 gram sukker
1 dl mælk eller fløde
2 æg
1 tsk bagepulver
½ tsk hjortetaksalt
1 tsk kardemomme
fint revet skal af en citron

palmin eller andet fedt til kogning.

Mel, kardemomme, bagepulver, hjortetaksalt sigtes sammen og fedtstoffet smuldres deri.

øvrige ingredienser tilsættes og dejen æltes til den er ensartet.
Dejen hviler et koldt sted i 30 minutter.

Udrulles i ca ½ cm tykkelse og børstes godt af for mel.

Skæres ud til firkanter på ca 8 x 2½ cm, skær en ridse på langs og vrid dem.

Palmin eller andet fedtstof opvarmes tiil ca 180 grader, og klejnerne koges deri, ca 2½-3 minútter.

Tages op og lægges på fedtsugende papir.

Der bliver ca 50-60 klejner ud af portionen.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-11-06 21:22

Forresten, klejnerne bliver efter anvisningen m.h.t. størrelse , når de er kogt, ca 8-9 cm lange og 3 cm tykke.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : blank

Dato : 30-11-06 22:04

Jeg stoler på sviger

Regner med at prøve opskriften i weekenden.