/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
gas/brændekedel-åben eskpansio
Fra : sipelip
Vist : 816 gange
100 point
Dato : 28-11-06 18:33

Hej. Jeg er træt af den dyre gas, og har købt en gammel hjemmelavet stoker på en simekedel, og skal havedet op at står. Imidlertid skal jeg have hele stoker delen byget om så den er som jeg vil have det, og ind til det er iorden, ville jeg montere kedlen i serie med gasfyret, og bruge den som brændekedel til at forvarme returvandet til gassen. Styribngen skulle så bare være en simpel termoshunt på udgangsstudsen fra brændekedlen. Imidlertid skal der jo så nok monteres åben ekspansion på hele systemet, og der har jeg set mange henvisninger til arbejdstilsynets publikation 42/1980, som beskriver kravene til den åbne ekspansion. Jeg har ikke kunnet finde den på nettet, såer der nogen der kabn fortælle mig kravene, eller har et link til selve publikationen? Jeg havde tænkt mig at skrue overtrykssikringen (2,5bar) af gasfyret, og i stedet sætte et rør på der går op på loftet (men hvor højt op), ind i en lille tank (hvor lille) og derfra gennem et overløb ned i et afløb igen. Så skulle det vel være på plads eller hvad? Det er som sagt kun en midlertidig løsning, men den skal jo være forsvarlig og lovlig alligevel.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-11-06 18:45

Jeg kan ikke finde de krav. men mindre end 3/4 rør til og fra den åbne eksp. må det ikke være.
Overløbsrøret skal ikke lande i et afløb men over og være skåret skråt for enden (så ikke nogen forledes til at lukke af for røret)
Der må ikke kunne afspærres mellem fastbrændselkeddel/oliefyr og den åbne ekspansion.
(hvis en eller anden skulle finde på at lukke af)

Nå det var noget af det - der kommer nok en med de rigtige tal.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 29-11-06 06:41

jeg kom til at tænke på ekspansionsbeholderen. Kan den blive siddende i systemet, eller skal den kobles fra?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-11-06 09:24

Du kan kun ha' en type ekspansion i dit radiatoranlæg.
Trykekspansion er typisk 1,5 - 2 bar = 15 -20 mtr. vandsøjle (ret meget over 2 vil udløse sikkerhedsventilen. Så din åbne ekspansion skal passe til denne højde og det er svært.
Og så huskede jeg vist forkert - det er sikkerhedsventilen der ikke må kunne afbrydes fra anlæget.
Tja - når man ikke arbejder med det hver dag så glider det lidt ud.

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 29-11-06 12:08

Hej
Nu har du jo købt kedlen men man kan få en meget enklere løsning ved at købe en brændekedel med trykekspansion f.eks. Baxi. Men jeg har også set at nogle af de billige kedler som annonceres i den blå avis mm. har trykekspansion.
Så find ud af om det også gælder den du har købt.