/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
vælge rap musik?
Fra : sismofyt
Vist : 572 gange
500 point
Dato : 28-11-06 14:37

Hej! jeg har brug for lidt hjælp. Jeg vil gerne købe noget rap musik i julegave til to drenge på 14 år. Hvilken CD vil du anbefale? Det behøver ikke være den nyeste? Men må selvfølgelig gerne. Det skal helst være med danske tekster, men måske ellers tyske eller engelske tekster/grupper, bare det er tydeligt nok at selv nye brugere af sprogene kan forstå hvad der bliver rappet...

Hvis du har andre forslag til gaver til drenge i den alder, vil jeg også gerne høre dem!!!

V.H. Sismo

Kommentar
Fra : upyoursmate

Dato : 28-11-06 16:11

Dansk rap/hip hop: Malk de Koijn. De har lavet to plader og begge er lige fantastiske!

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 28-11-06 19:57

har en søn på 13, og det er helt klart niarn der hotter, jokeren og LOC slå også godt i gennem

hilsen frueyde

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 30-11-06 16:03

Jeg hæver pointene, men jeg håber, at en af jer kan være mere detaljerede - altså, hvorfor skal jeg vælge den eller den rapkunstner? hvilken sang er specielt god og hvorfor? hvad handler hans sange om? er der nogle interessante pige-rapkunstnere (ikke nødvendigvis danske)?

VH Sismo

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-11-06 16:10

Hej Sismofyt

Du kan gå ind på http://musik.tdconline.dk/servlets/2452306090224Dispatch/19/Call?htmltemplate=./index.htm og lytte til en bid af div. musiknumre/kunstnere, så kan du selv bedømme...

Min egen favorit pt er Gravøl men Jokeren,L-O-C og Niarn http://musik.tdconline.dk/servlets/2452306090224Dispatch/19/Call?htmltemplate=./index.htm

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-11-06 16:13

Af udenlandske er der også Eminem og 50 cent begge meget populærer

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-11-06 16:24

Når du går ind på dette link, kan du ude til venstre vælge genren rap/hip-hop, der kommer ret så mange valgmuligheder frem, men du kan sorterer efter mest solgte, så kan det måske bruges som barometer??

http://www.cdskiven.dk/default.asp?view=hitlist&showGenre=28&showCat=1&preorder=0&news=0&sale=0&secondhand=0

Kommentar
Fra : pve

Dato : 30-11-06 16:26

Jeg vil give Nordsted1 ret vedr. Eminem - er en stor fan. Dog skal du lige vide at han ikke ligefrem har de mest optimistiske sange. Tværtimod handler hans sange oftest om hvor dum han hans mor er, hvor meget han hader sin ekskone etc etc.

Jokeren har lavet meget godt. Især albummet Alpha Han.

Jeg ved ikke om jeg vil sige at Jokeren kun synger om et bestemt emne.

Skulle jeg vælge ville jeg til en hver tid vælge Eminem, da jeg er vild med rytmerne i hans sange, især Encore albummet.

Kommentar
Fra : kandu01

Dato : 01-12-06 11:51

Køb den nye med jokeren den er SÅ fed..
Alle jeg kender høre den og den bliver spillet alle stedet ..
De bliver vilde med den det lover jeg . c",)

., Hvis det er kan du også købe en med Niarn . Den er også fed.!
Malk de Koijn er lidt for meget for nogen på 14 vil jeg sige. men smagsag !?

Håber du kan bruge det til noget .,

mvh Martin . c",)

Kommentar
Fra : miss-tk

Dato : 06-12-06 20:52

Vil lige starte med at sige at dette er mine synspunkter om de forskellige artister. Er 18 så der er en lille forskel på hvilken musik man lytter til, dog ikke så meget.

Jokeren og L.O.C. er meget ind lige nu.

Jokeren har været det længe og han kan også skrive tekster der ikke kun skal cencureres for den allersgruppe.
L.O.C. er populær for sine skarpe tekster, og delvist fordi han er blevet vært på mtv.

Clemens er en af mine farvoritter. Han har både hurtige, og langsomme tekster, og når man lytter til det forstår men hans følelser. Det er meget nemt at rive sig med i.

Så er der jo kommet Jonhson. Er ikke sikker på om hans cd er kommet ud. Men hans musik er mere hiphop end rap. Ikke for lange tekster. Hvilket gør ham ideal for "småfolk" der gerne selv vil ind i branchen.

Niarn er blevet mere ind lige for tiden. Hans gamle nummere var meget med fest, sprut, og stoffer. Selvom de nyere også har det i sig er det på et andet "level".

Ufo og Yepha er vist også til at nævnes. De har næsten lige udgivet en ny cd, der er meget blandet af hvad teksterne handler om.

Natasia ( er ikke sikker på hvordan hendes navn staves ) er nok den eneste danske pigeRapper. Hendes musik er lidt i stil med reagge. Dog stadig Hiphop/rap.

Af udenlanske er det nok Eminem jeg ville farvoriserer. Han er på toppen, og har været det så længe jeg husker. Hans tekster har det dog med at være lidt voldlige, men han har også lavet nogen "søde" til hans datter, og mange af hans tekster er realistiske.

Snoop-dogg er vist ikke så meget "in" mere. Selvom mange hører hans musik. Det er dog også mest hiphop, og "smoke" sange han laver.

Tupac, eller 2pac som nogen skriver, er også stadig meget langt oppe. Selvom man siger han er død så lever hans musik stadig. Både de gamle og nye sange bliver spillet. og han er også en af mine farvoritter.

Akon er både "in" og "out" han har lavet et par få nummer der hitter, men ikke det store.

Busta rhymes, ligger vist også højt nu. Kan ikke fortælle meget om ham, da det ikke er det jeg lytter til mest.

50 cent, er også et hit mellem teenager-drenge. Hans tekster er meget pornografiske, ud fra mit synspunkt. Men det er vist det "seje".

Kender ikke meget til udlanske kvindelige rapper, men kan dog nævne Eve og Missy Elliott, selvom Elliott er lidt hen af techno genren. Hendes tekster er også meget , "se mig" stil, og om druk, sex, og stoffer.

Eve har ikke udgivet noget inden for den seneste tid. (af hvad jeg ved af) Men hendes gamle nummere er stadig gode.

Håber du kunne bruge noget ( undskyld stavefejl ).
skriver hvis jeg kommer på flere =)

mvh Miss-tk

Kommentar
Fra : miss-tk

Dato : 06-12-06 20:53

Vil lige starte med at sige at dette er mine synspunkter om de forskellige artister. Er 18 så der er en lille forskel på hvilken musik man lytter til, dog ikke så meget.

Jokeren og L.O.C. er meget ind lige nu.

Jokeren har været det længe og han kan også skrive tekster der ikke kun skal cencureres for den allersgruppe.
L.O.C. er populær for sine skarpe tekster, og delvist fordi han er blevet vært på mtv.

Clemens er en af mine farvoritter. Han har både hurtige, og langsomme tekster, og når man lytter til det forstår men hans følelser. Det er meget nemt at rive sig med i.

Så er der jo kommet Jonhson. Er ikke sikker på om hans cd er kommet ud. Men hans musik er mere hiphop end rap. Ikke for lange tekster. Hvilket gør ham ideal for "småfolk" der gerne selv vil ind i branchen.

Niarn er blevet mere ind lige for tiden. Hans gamle nummere var meget med fest, sprut, og stoffer. Selvom de nyere også har det i sig er det på et andet "level".

Ufo og Yepha er vist også til at nævnes. De har næsten lige udgivet en ny cd, der er meget blandet af hvad teksterne handler om.

Natasia ( er ikke sikker på hvordan hendes navn staves ) er nok den eneste danske pigeRapper. Hendes musik er lidt i stil med reagge. Dog stadig Hiphop/rap.

Af udenlanske er det nok Eminem jeg ville farvoriserer. Han er på toppen, og har været det så længe jeg husker. Hans tekster har det dog med at være lidt voldlige, men han har også lavet nogen "søde" til hans datter, og mange af hans tekster er realistiske.

Snoop-dogg er vist ikke så meget "in" mere. Selvom mange hører hans musik. Det er dog også mest hiphop, og "smoke" sange han laver.

Tupac, eller 2pac som nogen skriver, er også stadig meget langt oppe. Selvom man siger han er død så lever hans musik stadig. Både de gamle og nye sange bliver spillet. og han er også en af mine farvoritter.

Akon er både "in" og "out" han har lavet et par få nummer der hitter, men ikke det store.

Busta rhymes, ligger vist også højt nu. Kan ikke fortælle meget om ham, da det ikke er det jeg lytter til mest.

50 cent, er også et hit mellem teenager-drenge. Hans tekster er meget pornografiske, ud fra mit synspunkt. Men det er vist det "seje".

Kender ikke meget til udlanske kvindelige rapper, men kan dog nævne Eve og Missy Elliott, selvom Elliott er lidt hen af techno genren. Hendes tekster er også meget , "se mig" stil, og om druk, sex, og stoffer.

Eve har ikke udgivet noget inden for den seneste tid. (af hvad jeg ved af) Men hendes gamle nummere er stadig gode.

Håber du kunne bruge noget ( undskyld stavefejl ).
skriver hvis jeg kommer på flere =)

mvh Miss-tk