/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Brunkager, Lise Nørgaard
Fra : Kirak
Vist : 6281 gange
200 point
Dato : 28-11-06 13:25

Hej alle!

Jeg søger en opskrift på brunkager efter Lise Nørgaard. Jeg tror, den står i en af de kogebøger, som er udgivet i forbindelse med tv-serien Matador. Men da de alle er udlånt og reserveret, vil jeg høre, om nogle af jer kender opskriften?

De bedste hilsner
Sabrina

Accepteret svar
Fra : Axelise

Modtaget 200 point
Dato : 28-11-06 22:54

Ja, det gør jeg. Og det er verdens bedste brunkager!

Her er til ca. 200 stk.

1 kg hvedemel
½ kg smør
1 kg sukker
1/4 kg lys sirup
Alle disse ingredienser opvarmes og afkøles. Først derefter tilsættes resten af ingredienserne.

300 g mandler + evt. orangeskal eller pommerans
10 g knuste nelliker
10 g kanel
15 g potaske opløses i vand (37 grader)

Dejen æltes godt og rulles til en pølse, rul den ind i bagepapir og læg den koldt, evt. natten over.
Skæres ud så tyndt som muligt, helst i en pålægsmaskine el.l.
Bages ca. 10 min. ved 175-200 grader

Kommentar
Fra : Kirak

Dato : 29-11-06 08:39

1000 tak! :)

Det skal jeg have prøvet i weekenden.
Hvor har du opskriften fra?

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 29-11-06 12:50

hej! Det var da fedt for jer. Jeg ønsker god bagedag og jul!!
hilsen la

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 29-11-06 16:54

Jeg har opskriften fra min mor, som har den fra en veninde. Opskriften har altid heddet "Lise Nørgaards brunkager", så om de direkte er fra hendes bog eller om opskriften er blevet offentliggjort på et andet tidspunkt, ved jeg ikke. Min mor har lavet dem de sidste 20-25 år ihvertfald.

Godkendelse af svar
Fra : Kirak

Dato : 30-11-06 12:45

Mange tak for svaret! :)