/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Kompliceret gendannelse
Fra : jomfruane
Vist : 798 gange
100 point
Dato : 28-11-06 09:38

Jeg har mistet arbejde der skal bruges til eksamen og er nødt til at gendanne min pc.
Der er følgende komplicationer.
1 jeg vil lave en backup af hele mit system som det er nu, men min nero giver mig kun mulighed for at lave backup af D drev (cd- dvd).
2 Nero vil kun brænde cdér - ved ikke hvorfor, da jeg mener jeg har dvd brænder. Nero medfulgte ved købet af pcén.

Jeg kan ikke selv komme på anden løsning end at købe en ekstern harddisk og lægge hele systemet derover, men hvordan jeg får det tilbage efter gendannelse er jeg ikke klar over?

Kommentar
Fra : ashkan

Dato : 28-11-06 10:12

Hvad mener du med at gendanne?du mener reboote? hvilke styresystem har du?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-11-06 10:21

Med programmet Drive Image kan du lave et image af partitionen C: og lægge den over på D: hvis D er lidt større en halvdelen af det som C: fylder

Sagt på en anden måde.
PM kan lave et image og pakke det ned til ca. halvdelen.
eks. C: er 10 GB men styresystem og programmer fylder kun 6 GB - så et image fylder ca. 3,5 GB

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 28-11-06 10:27

Jeg mener systemgendannelse til tidligere tilstand.
Win xp.

e.c.

jeg har forsøgt at afkode din besked. jeg forstår du vil have mig til at finde et program der kan pakke mit c drev ned til det halve og så brænde det, men ca 40gb lagt ind på cdér af ca 700mb?

Kommentar
Fra : briseogstorm

Dato : 28-11-06 10:29

Min Nero har 2 flapper på forsiden hvor man kan vælge cd eller dvd oppe i højre hjørne, prøv at kigge der. mvh B&S

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-11-06 10:33

Så må det blive ekstern harddisk, tror jeg.
Men filer og dokumenter forbliver da intakte ved brug af gendannelsespunkt.
Genoprettelse sletter C:

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-11-06 10:33

Norton Ghost kan det samme som e.c foreslår : http://norton-ghost.en.softonic.com/ie/46034

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 28-11-06 10:37

e.c. jeg er ikke helt med, mener du at alt arbejde og programmer indstaleret efter det tidspunkt jeg vælger som genddanelse vil forblive på computeren?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-11-06 10:38

Hvis man Systemgendanner sker der intet med dokumenter, billeder o.lign, og det hedder jo net SYSTEMgendannelse da det kun er systemfiler der bliver gendannet til et tidligere tidspunkt

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 28-11-06 10:40

okay - hvordan skal jeg så finde mine mapper igen?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-11-06 10:41

Ja de to programmer er næsten på linie, og virker på samme måde.
Begge kan styres fra 2 disketter.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-11-06 10:47

Programmer nej de forbliver ikke funktionsduelige, hvis de er indstalleret efter punktet.
Filer og dukumenter ja de forbliver.

Men vi taler om gendannelsespunkt...............................ikke ved genoprettelse.

altså > start > hjælp og support > systemgendannelse > gendan comp som den var på et tidligere tidspunkt > næste...............osv.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 28-11-06 10:50

ja det var det jeg skrev om, men hvis det ikke har indflydelse på mine mapper er det helt lige gyldigt.

Jeg havde forestillet mig at tage en backup af hvordan den er nu, gå tilbage og finde de berørte mapper og herefter reinstalerer systemet som det er idag (jeg skal nok et halvt års tid tilbage).

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-11-06 10:51

fuldstændig det jeg taler om e.c. Godt du er vågen så der ikke sker noget galt

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-11-06 10:53

Nu efter at have læst det hele igennem igen, skal det så forståes sådan at det er filer/dokumenter/billeder du har mister fordi du er kommet til at slette dem eller ??

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 28-11-06 10:54

Jeg er med på hvad i taler om, men spørgsmålet går altså på at jeg skal finde to mapper med mine projekter.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 28-11-06 10:56

præcis

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-11-06 10:56

og de mapper er blevet slettet eller er de bare blevet væk

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 28-11-06 10:57

min logik sagde mig bare at jeg skulle gendanne, derfor spørgsmålet på denne måde...

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 28-11-06 11:00

Fijala - de er blevte væk i to omgange, først var de forsvundet så fandt jeg dem via søge funktionen- jeg kunne dog ikke se deres placering så jeg valgte at oprette en genvej til dem på mit skrivebord. Det fungerede fint og jeg havde ikke behov for at se i dem i en måneds tid, men da jeg så skulle bruge dem var indholdet væk. Jeg har kun ændret meget lidt ved pcén i denne periode og da slet ikke slettet noget.
Jeg kan ikke længere søge på navnene på hverken filer eller mapper.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-11-06 11:01

Så kan du gå ind og hente gratis programmet PC Inspector File recovery og gendanne slettede filer med det.

http://www.pcinspector.de/file_recovery/UK/welcome.htm

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 28-11-06 11:03

tak men der er fem forskellige at vælge i mellem?
http://www.pcinspector.de/download.asp?language=1#file_recovery

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-11-06 11:03

Du kan gendanne til en anden disk da det ikke kan lade sig gøre at gemme på den man gendanner.
Alle filer mår et andet navn men de bliver som regel gendannet og du kan efterfølgende finde dem og omdøbe dem.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-11-06 11:05

http://www.pcinspector.de/file_recovery/dk/download.htm

her er den dansk og du skal bare klikke på - Accepter

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-11-06 11:06

Accepteres

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-11-06 11:07

Jeg mener at huske at du arbejder i autocad og den lægger jo en lille backupfil indtil du renser "purge"
Hvis det er sådan kan du søge efter *.bak

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-11-06 11:09

Det er lige gyldigt om du vælger http eller ftp og du behøver ikke betale noget

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 28-11-06 11:14

kære e.c. flot husket, men desværre er det sådan at jeg lægger et semesters arbejde i en mappe (dem der er væk). mit endelige produkt er normalt billeder eller powerpoint/indesign.
jeg er normalt pernitten med også at gemme på min skoles server, men det er slettet og alt er fyldt op. Fordi min dvd brænder ikke virker har jeg kun lagt nogle få ting på en usb stik..
Jeg skal tage afgang næste semester og inden da vise mine semesterarbejder

Jeg går igang med at kigge nærmere på PC inspector, men efter det link du har sendt mig kommer der desværre mulighed for at vælge fem forskellige udgaver af programmet.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-11-06 11:17

ja men hvis du vælger oppe i det øverste.

http eller ftp

http://www.pcinspector.de/download.asp?language=1#file_recovery

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-11-06 11:27

http://www.pcinspector.de/download.asp?language=1#file_recovery

File recovery - version4.0
Download
Http Download denne kan du bruge

vælg gem evt. på skrivebord
dobbeltklik på den når du har hentet.

Fijala fortæller sikkert om brugen af programmet.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-11-06 11:35

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 28-11-06 11:36

jeg har downloaded programmet og har fulgt den meget sparsomme vejledning, dette giver mig ingen muligheder overhovedet.
Mine mapper lå på skrivebordet og de kan ikke ses nogen steder endnu

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-11-06 11:43

jo jo dine selvom dine mapper ligger på skrivebordet ligger de jo stadig åpå c drevet klik på det sted hvor du vil gemme dine data og så start, vær opmærksom på at det tar lidt tid da den tager hele c drevet

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-11-06 11:45

prøv at sid og leg lidt med det så pludselig ser du logikken i det. Jeg medgiver dig at det er lidt sparsomt med hjælp til programmet.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 28-11-06 11:55

der sker noget nu, da jeg sagde vis filer og satte en curser på det antal filer den mener jeg har.... nu ser jeg og slår koldt vand i urinvejene...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-11-06 12:04

ja der kan du se nu er det måske ikke så slemt alligevel. Held og lykke.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 28-11-06 12:39

jo det er slemt, den kan vise et par tusinde filer fra min papirkurv, men ikke de rigtige - de har jo heller ikke været slettet...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-11-06 13:02

Hvis ikke dine filer har været slettet..............hvad er de da

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-11-06 13:03

Er det ikke forsøget værd at gendanne til et tidligere tidspunkt lige efter du har arbejdet med disse progammer du søger. Virker det ikke så kan du fortryde gendannelsen (spunktet)

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 28-11-06 13:03

versvunden

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-11-06 13:05

Jo de har stig jo ret i

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 28-11-06 13:06

nu er jeg godt klar over denne tråd er blevet en halv km lang, men det er altså ikke programmer jeg har mistet.
Jeg er arkitektstuderende og har mistet to semesterprojekter i hver deres folder, disse indeholder et par hundrede filer hver af divergerende art.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-11-06 13:16

oG DE LIGGER I MAPPER ELLER SOM LØSE FILER

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-11-06 13:16

Hvis ikke du kan finde dine filer nu, men kunne sidst du søgte på dem og oprettede genveje til disse på skrivebordet, er det nok fordi disse henvisninger var til filer i din browsercache (Midlertidige Internet Filer). Hvis de er slettede og overskrevne kan du ikke redde dem

http://www.pc-care.dk/artikel.php?ID=390

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-11-06 13:18

Hvorfor ikke prøve at gendanne det du kan, for de kan ikke bare forsvinde. Det er "uladesiggørligt"
Pc Inspecter finder jo det der er og du kan jo bare slette igen bagefter. Det er muligt de er blevet overskrevet for så er de ikke let at gendanne, men prøv nu alligevel

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 28-11-06 13:24

filerne lå i to mapper med undermapper på skrivebordet.
PC inspector kan ikke finde dem.
Det har intet med en internetgenvej at gøre molekyle?
Jeg har selvfølgelig aldrig slettet dem, win søg kan ikke finde noget - heller ikke pc inspector søg.
De er både slettet fra min pc og fra den backup jeg havde på skolens server, synes selv det lyder som noget ondartet - men kan ikke deffinerer det nærmere.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-11-06 13:29

Ikke for at træde i det for jeg føler med dig, men jeg mener heller ikke man skal have noget på skrivebordet udover genveje. Det er alt for ømtåeligt og let at komme til at slette noget af vanvare.

Hvis du klikke ind i mappen Skrivebord er der så heææer ikke noget.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-11-06 13:31

heææer = heller

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 28-11-06 13:35

Nu er jeg sådan set bare bruger af min pc og er nødt til bare at samle viden op undervejs og nu ved jeg så det.
Eftersom jeg slet ikke kan søge på filnavne som jeg ved er korrekte i windows søg er de der vel ikke mere. (jo jeg har tjekket skrivebordet, men det ligner sig selv også i browseren).

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-11-06 13:39

Udtrykt mig uklart

Det jeg mente var; at 'området' hvor filerne befandt sig jf. din kommentar: http://www.kandu.dk/spg97033.aspx#1053251 har nok været en midlertidig cache af en art (evt. tilhørende AutoCad?). Efter du har brugt pc'en til andre ting (..ikke kun ændret opsætning eller installeret programmer) men f.eks. kørt Word, Internet Explorer eller Autocad, er dette 'område' tilgået den normale diskmemorypool, som bruges til bl.a. Midlertidige Internet Filer, Sidefilen (swapfile) og andre midlertidige caches.

Er dette tilfældet? Kan du ikke redde dien filer

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 28-11-06 13:43

Undskyld, men jeg synes den seneste var værre.
Jeg forstår ikke molekylsk

Kan du forklare at de også er væk fra min skoles server?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-11-06 13:44

Jeg er alvorlig bange for at de er tabt for evigt

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-11-06 13:44

Øeh bøeh... nu er det vel ikke 'bare' sådan, at du er 'kommet til' at mærke bibliotekerne, hvori filerne befinder sig, af som 'skjulte'?

Hvis du samtidig har valgt ikke at vise skjulte filer/biblioteker i din stifinders opsætning, kan de være rigtig svære at få øje på

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-11-06 13:46

forklar mig det lige.
Du kan hjemmefra logge på skolens server og det er der dine mapper ligger/lå

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-11-06 13:48

og hvem er det der har slettet på serveren. Det kunne jo være du lige skulle snakke med adminiatratoren på skolens system

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-11-06 13:49

Hov - har du flere brugere på din comp. en jomfru og en administrator.
start > kontrolpanel > brugerkonti
Hvor mange har du der

er du administrator
start > så står der log af administrator eller dit navn

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-11-06 13:49

Altså i stifindermenuen: Funktioner->Mappeindstillinger...->fanen; Vis ..og flyt prikken under 'Skjulte filer og mapper' til 'Vis skjulte filer og mapper'.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 28-11-06 13:50

nej jeg er ikke i skole så jeg kan ikke komme på netværket nu, men sidst jeg kiggede var kun det jeg lagde der for flere år siden hvorimod de seneste år gemmerier var væk. Ja jeg må vel gå den tunge gang til IT afdelingen, troede bare lige jeg kunne gendanne...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-11-06 13:50

De mapper ligger de eller lå de også på din pc, altså begge steder? og nu er de så pludselig væk

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-11-06 13:52

Det må være din identitet på skolen nu, der ikke er den samme som lagde filerne.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 100 point
Dato : 28-11-06 13:52

du vil aldrig kunne gendanne noget der ligger på skolens server da du ikke har rettigheder til det. For hvis det er de genveje til mappen på serveren der lå på dit skrivebord, skulle det jo nok kunne lade sig gøre at finde igen.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 28-11-06 14:10

hooooldt vent....

har lige indsat flueben i vis skjulte filer osv. dette gav mig et hit på skolens server (selvom jeg ikke er på skolen) så nu glæder jeg til at afprøve denne mulighed i morgen.

Jeg tror jeg har flere konti på min pc (men er eneste bruger pånær min søn som dog ikke har egen konto). jeg ordner alt fra den samme profil som jeg automatisk logger på, men har tidligere tidligere stødt på en administrator konto - min egen konto er også administrator.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-11-06 14:16

se nu begynder det at ligne nået. Godt spottet molo

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-11-06 14:17

se nu begynder det at ligne noget. Godt spottet molo

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-11-06 14:37

Fijala -> Jeg har arbejdet it-supporter på indtil flere folkeskoler

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-11-06 14:38

Fijala -> Jeg har arbejdet som it-supporter på indtil flere folkeskoler

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 28-11-06 14:43

i er garanteret meget dygtige og jeg på folkeskoleniveau, men jeg tror at hvis det skal dutte noget så skal der lidt flere oplysninger til

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-11-06 15:59

mht. flere konti kan du jo kigge i kontrolpanelet under Brugerkonti og se om du har flere konti. Du kan også Logge af og se hvad der så dukker op der.

Godkendelse af svar
Fra : jomfruane

Dato : 18-12-06 21:02

jeg fik ingen løsning men må hellere lukke