/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Danaktiv - hvad har de gang i?
Fra : rosekamp
Vist : 6765 gange
100 point
Dato : 27-11-06 13:51

Ville lige høre jeres mening om nedenstående e-mail jeg lige har sendt til Danaktiv og høre om I selv kender noget til Danaktiv og deres metoder?

Citat
Goddag.

Jeg har modtaget et brev fra jer, hvor I tilbyder mig et lån og skriver jeg har et kundenummer hos jer og tillige har været en god kunde ?!

Jeg ved ikke, hvem I er og ønsker hverken at optage et lån eller modtage flere breve fra jer.

Jeg ringede til jeres kundeservice for 3 minutter siden og talte med en pige, som sagde at jeg ikke fandtes i jeres kundesystem (medmindre jeg havde lyst til at give hende mit personnummer, hvilket jeg selvfølgelig ikke har) og hun kunne hverken finde mit navn eller min adresse. Til gengæld sagde hun at der stod en anden person på mit kundenummer - hvordan kan det lade sig gøre?

Det stod jeg selvfølgelig uforstående overfor, da jeg jo lige har modtaget et brev fra jer. Hun sagde så at I har nogle samarbejdspartnere, som udsender brevene. Så bad jeg om et nummer eller en e-mail så jeg kunne ringe og blive slettet, men det kunne ikke lade sig gøre. Endvidere kunne (eller ville) hun af en eller anden grund heller ikke kontakte dem og det hele endte med at hun smed røret på!

Det synes jeg dog nok er en ret drastisk reaktion og kan ikke lade være at tænke på om det er en almindelig reaktion fra jeres medarbejdere, når de bliver sat på en opgave de ikke magter. (det må vise sig senere).

I mellemtiden er jeg stadig ligeså uforstående overfor at jeg ikke kan blive slettet. Hvordan kan det være? Er det lovligt? Jeg ønsker ikke noget kundenummer eller nogle brev fra jer - bortset fra svar på denne e-mail, som jeg til gengæld forventer at få idag.

Med knap så venlig hilsen

xxxxx

Kommentar
Fra : disken

Dato : 27-11-06 14:19

Har du først været kunde hos et af disse UDLÅN s firmaer, kan du ikke slippe af med al den post og andet de tilsender dig.
Modtager hver måned masser af breve fra dem, om at jeg nu kan låne så og så mange penge.
Også fra nogle, jeg aldrig har hørt om, har selv ringet til et par af disse, og fået svaret, at de havde fundet mig gennem Telefon bogen.
Den tror jeg desværre ikke på.

Personligt tror jeg de har en fælles Database, hvorfra de udsender post, men det kan vel ikke bevises.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-11-06 14:23

Det er vist på vej til at blive et stort foretagende:
Der er blandt andre implementeret elektronisk låneansøgning for følgende virksomheder:

Dan Aktiv http://www.danaktiv.dk

AC Radio - http://www.acradio.dk/
CykelBranchen - http://www.cykelbranchen.dk
Cykelhandlerkæden - http://www.cykelhandlerkaeden.dk
Danbo - http://www.danbo.dk
Electric City - http://www.electriccity.dk
El Salg - http://www.el-salg.com
Japan Photo - http://www.japanphoto.dk/
Kramer & Co. - http://www.kramer.dk
Meka møbler - http://www.meka.dk
Møbelkæden - http://www.moebelkaeden.dk
Smag og behag (Lån & Bo) - http://www.smagogbehag.dk
Fredgaard og SuperRadio - http://www.fredgaard.dk

Det er vist ret dyrt at låne i det firma.
http://www.forbrug.dk/presse/nyheder/nyhedsbrev/02122004/

Det bliver dyrt at være fattig hos Danaktiv, som jeg opfatter det.

Ps. Jeg tror du gjorde klogt i ikke at udlevere dit personnummer.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 27-11-06 14:31

Jeg undrer mig bare over, hvorfor jeg mon har et kundenummer når jeg aldrig har hørt om dem før. Jeg ejer ikke et lån af nogen som helst slags, heller ikke i banken. Og det er da bare pisseirriterende at få post fra sådan nogle idioter som oven i købet lægger røret på når man ringer til dem.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 27-11-06 14:38

Og de lever godt af at bankerne ikke vil udlåne penge, til almindelige Danskere.
Men man får da et pænt - lille fradrag.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 27-11-06 14:45

Jeg ville måske tilføje følgende:

Denne mail er tilsendt registertilsynet sammen med jeres brev med forespørgelse om lovligheden af jeres fremgangsmåde.

//bentjuul

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 27-11-06 14:46

Hej Rosekamp

Prøv at tage fat i kontant å TV2 - www.dr.dk/kontant.
Det er en helt oplagt sag at tage fat i - kommer den ikke i TV2 har de garanteret en løsning på, hvor du kan ringe hen

Sådanne svindelfirmaer skal stoppes / lukkes

mvh

krakgt

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 27-11-06 14:59

Nu sidder jeg gud hjælpe mig lige og får øje på, at mit fulde personnummer står på et "lånebevis" man kan udfylde for at få lov at låne penge af dem. Nu fatter jeg så ikke lige, hvor de har det fra ???? ARGGGG - jeg får sgu spat

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 27-11-06 15:08

Bring det ind for registertilsynet som jeg skrev tidligere.

//bentjuul

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-11-06 15:09

Ja nu ville jeg da også blive lidt smånervøs.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 27-11-06 15:21

Citat
Bring det ind for registertilsynet som jeg skrev tidligere.

//bentjuul

Har de en hjemmeside? eller e-mail?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 27-11-06 15:46
Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 100 point
Dato : 27-11-06 15:49

Her er hovedsiden http://www.datatilsynet.dk/ hvor jeg håber du kan finde hjælp.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 27-11-06 15:57

Husk at gemme alt som bevis - hvis du beslutter at smide noget ud senere, så sørg for at rive i tusind stykker så dit cpr.nr. mv. ikke kan misbruges.

Ofte sælger disse kuponvirksomheder deres medlemsdatabase videre - det kunne være en årsag til uønsket henvendelser - ved dog ikke lige hvor de har dit cpr.nr. fra - de burde højest have din fødselsdato. Så se at få dem meldt - de ligger inde med fortorlige oplysninger!

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-11-06 17:03

rosekamp

Et er at de har skrevet til dig, men jeg ville være mere interesseret i at vide, hvem der har givet dit cpr.nr. videre.

Det er jo ulovligt.

Nu ved jeg jo ikke hvordan du bor, men kan det tænkes, at en du kender en, der har misbrugt dit cpr.nr.

Jeg ville som du blive "pisseirriterende"

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 27-11-06 17:11

Hvis jeg går ind på cpr og får registerindsigt (hvilket jeg lige har gjort), så stod der et privat firma som har registerindsigt på mig. Om dette firma skriver cpr:

Citat
Experian Servicebureau A/S yder aktiv kreditoplysning til en lang række pengeinstitutter, finansieringsselskaber, kontokortselskaber, benzin- og olieselskaber og telefonselskaber mv. Experian Servicebureau A/S abonnerer derfor på oplysninger om de fleste borgere i Danmark, og oplysninger bruges bl.a. til at sikre, at der ikke sker forveksling med de personer, der er registreret med en betalingsanmærkning i RKI. At Experian Servicebureau A/S abonnerer på dine oplysninger, er således ikke ensbetydende med, at du er registreret med en betalingsanmærkning i RKI. I så fald vil du altid modtage et brev fra RKI.

Gad vide om det så er fordi jeg har benzinkort at de har oplysninger om mig. Og gad vide, hvad der menes med "aktiv kreditoplysning"? Dækker det mon over at de videregiver folks data til finansieringsselskaber? Jeg kunne da i hvert fald godt tænke mig at vide, hvordan de har fået mit cpr-nummer men ved ikke helt, hvordan jeg skal gribe det an. (altså udover bentjuuls glimrende forslag, men det får dem nok ikke til at besvare mit spørgsmål)

Kommentar
Fra : disken

Dato : 27-11-06 18:42

Citat
Experian Servicebureau A/S yder aktiv kreditoplysning til en lang række pengeinstitutter, finansieringsselskaber, kontokortselskaber, benzin- og olieselskaber og telefonselskaber mv. Experian Servicebureau A/S abonnerer derfor på oplysninger om de fleste borgere i Danmark, og oplysninger bruges bl.a. til at sikre, at der ikke sker forveksling med de personer, der er registreret med en betalingsanmærkning i RKI. At Experian Servicebureau A/S abonnerer på dine oplysninger, er således ikke ensbetydende med, at du er registreret med en betalingsanmærkning i RKI. I så fald vil du altid modtage et brev fra RKI.

Tror snart jeg flytter til SOLKYSTEN, men posten bliver vel eftersendt.

Men som jeg skrev, et fælles register, TROEDE IKKE DET VAR TILLADT...

Kommentar
Fra : dk

Dato : 28-11-06 00:01

Hej

Du er ikke alene, jeg har netop været ude hos een som har fået tilsynladende samme brev...

her blev fortalt, at det eneste sted der er lånt penge er i danske bank. Kreditkort til
banken eller andre ejer vedkommende ingen af.

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 28-11-06 16:03

Mit indlæg under følgende tråd angående Nordax finans (som er lidt af det samme)
http://www.kandu.dk/spg96654.aspx
Citat
Efter at have kigget lidt nærmere på markedsføringsloven, står der intet sted at det er ulovligt at sende reklame som alm. post så længe det tydeligt fremgår at der er tale om en reklame. Og det gør vel ud fra det du oplyser.
Jf. markedsføringsloven §6 fremgår det at det er forbudt via elektronisk post.
Det fremgår også at hvis du har frabedt dig at modtage sådanne henvendelser må de ikke. Og de skal oplyse dig muligheden for at blive registret som ikke ville modtage sådanne henvendelser, og hvor du skal henvende dig.
Det har de gjort så den er god nok. (DOG IKKE LIGE I DETTE TILFÆLDE)

Forbudet mod uanmodet henvendelse gælder kun telefonisk og personligt. Og det er i den forbindelse der er nogle undtagelser. De fremgår af forbrugeraftalelovens § 6

Altså kan jeg ikke se at firmaet har gjort noget galt.
At det så er irriterende at modtage sådan noget er en anden sag.

Hvad angår registrering af dig under cpr-nr. så afhænger det af formålet med registreringen jf. persondataloven. Hvis Dan Aktiv har rettet henvendelse til Experian Servicebureau og fået oplysningerne af dem, så er vi ude i at Experian Servicebureau videregiver fortrolige oplysninger (cpr. nr.) og det må de kun i særlige tilfælde. Hvilke tilfælde kan jeg ikke lige huske på stående fod, men det står også i persondataloven.

Under alle omstændigheder så SKAL du have mulighed for at sige at du ikke ønsker at modtage den slags tilbud fra dem. Men selve det at sende brevet ud er (desværre) lovligt.
Jeg har selv fået sådant et brev. Har jeg dog smidt uden inden jeg nåede at se om der stod cpr-nr. på.

Mvh
MacMadsen

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 28-11-06 16:22

Nå nu har jeg fået en e-mail om at de har slettet mig i deres system

Citat
Jeg beklager meget din dårlige oplevelse med min kollega.
Jeg har nu været inde og slette dig fra vores system, så du vil ikke blive
kontaktet af os fremover.

Gad vide, hvordan hun så end har båret sig ad med det, nå pyt - nu hører jeg forhåbentlig ikke fra dem igen.

Tak for deltagelsen i debatten.

Godkendelse af svar
Fra : rosekamp

Dato : 28-11-06 16:38

Tak for svaret bentjuul.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-11-06 16:42

Selv tak rosekamp, det har været en interessant tråd - man ved jo aldrig hvornår man selv sidder i saksen, så jeg vil gemme denne tråd i mine Favoritter.

//bentjuul