/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Opbevaring af tørret skinke
Fra : jesper.s
Vist : 24139 gange
100 point
Dato : 27-11-06 11:52

Hej.

Jeg har lige været i Lissabon og har købt en hel tørret skinke, med sort fod, med hjem. Den hedder:

Jamon Serrano Reserva C/P "El Campanario".

Den kan holde sig til 06-07-2007.

Nu er mit spørgsmål hvordan jeg opbevarer den bedst. Jeg så i Lissabon at de bare opbevarede dem ved stuetemperatur.

På forhånd Tak!

Kommentar
Fra : netper

Dato : 27-11-06 11:55

Mig bekendt er det ikke lovligt at medbringe fødevare til danmark.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 27-11-06 12:08

Heldige dig.
En hel Serrano, der forresten er en spansk skinke, der almindeligvis kommer fra Salmanca-området ("my-home-town").

Desværre er den næsten umuligt at opbevare. Jeg har selv prøvet at måtter smide en halv Serrano skinke ud, fordi den var muggen.
Kors, det gjorde ondt.

Ja, dernede hænger de hele skinker ned fra loftet i barerne, men når du først er begyndt at skære af den, holder den begrænset tid.

Eneste mulighed er:
1. hold en stor fest, hvor I spiser en masse
2. skær resten i mindre stykker og opbevar nogle i køleskabet
3. frys resten

Husk også, at bruge ALT.
Dvs. fedt, uregelmæssige stykker du skærer fra, kan bruges på mange forskellige måder.
Mine vidunderlige spanske svigermor bruger hver en stump.
Jeg kan godt komme med nogle opskrifter, tips; hvis du er interresseret.

frieda

Gift med Salamantin i "hundrede år"

Netper: "sure kirsebær"

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 27-11-06 12:14

Det lyder rigtigt godt ,hvis du kan give mig nogle tips, evt. på min mail.

skroeder@mjoelnerparken.dk

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 27-11-06 12:16

Skal jeg nok, evt. først, når jeg er hjemme fra arbejde. OK?

Kommentar
Fra : akle

Dato : 27-11-06 12:59

Er en sådan spansk skinke også røget?
Hvis det er tilfælde, så bruger vi i Norge at lade en hel skinke hænge udenfor eller i et kælderrum/koldt spisekammer, hvor skinken er pakket ind i en lærredspose. Man kan sagtens skære af den efter behov, og lade resten hænges op igen. Skulle der være dannet lidt mug (på yderfladerne) tørres dette af, eller en luns skæres væk, alt efter hvor meget mugdannelse der er. Det der er tilbage indeni er jo godt nok, nemlig både røget og tørret. Dette er hvad jeg ved fra Norge, men om det kan lade sig gøre ved Serrano skinken er uvidst. I Norge og Danmark er det jo betydeligt koldere end i Spanien / Lisabon, mht. at hænge skinken op i længere tid.
For øvrigt er det ikke godt at fryse skinken. Fedtet bliver hurtig harskt og kødet bliver tørt og smuldret.
MVH Akle

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 27-11-06 13:09

Akle:

Som ernæringslærer har jeg temmelig meget respekt for mug

Men ja, det kan lteoretisk lade sig gøre at hænge skinken koldt og specielt tørt; jeg (der bor i Luxembourg) har bare ikke haft meget held med det.
Ja, skinken "mister" ved at blive frosset, derfor foreslår jeg også festen, for at få spist så meget som muligt hurtigt

Skinken kan selvfølgelig ikke ligge længe i fryseren, som alt andet med fedt og vil selvfølgelig heller ikke være så lækker som ufrossen.
Der kommer de andre muligheder for brugen af skinken (end "bare" at spise den, som den er) ind.

Et forslag:

Lentejas con jamón

dvs. linser kogt med et stykke serrano-skinke, kartofler, et par gulerødder og løg, hvidløg og paprika

Skal finde min svigermors opskrift, når jeg kommer hjem.

Spagetti bolognese: prøv at riste fintstrimlet skinke i olie som basis for saucen.

Arbejdet kalder.

frieda

Kommentar
Fra : akle

Dato : 27-11-06 13:54

Hvad så, er denne Serrano skinke røget eller ej?
Bare lidt nysgærring !!!
MVH Akle

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 27-11-06 14:16

Helt ærligt så ved jeg det ikke, men mon ikke frieda ved det? Den er pakket ind i lærred, og jeg ikke har pakket den ud endnu.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 27-11-06 14:17

Nej, den er lufttørret

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 100 point
Dato : 27-11-06 14:22

http://www.jamoniberico.com.es/

Alt om Serrano på spansk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jam%C3%B3n_serrano

her er en beskrivelse på engelsk.

Hvis du har brug for en dansk oversættelse, så lad mig det vide.

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 27-11-06 14:32

Tak for det. Men jeg ønsker også tips og tricks til at bruge den, samt at opbevare den.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 27-11-06 15:15

Det er ikke sikkert at du er så heldig med hensyn til blot at hænge den op.

Luftfugtigheden er frygtelig i Danmark, i forhold til f.eks. Norge, Italien (lidt højere oppe, end ved havet)
Hele ideen ved det lufttørrede skinker er at de får en bakterievækst, det er de bakterier som giver smagen og mørheden. Der lever så mange bakterier på skinken, at de holder andre patogene bakterier væk. Hænger du den blot op ved 15C ved den høje luftfugtighed vi har nu, får du problemer.
Hvis der havde været omkring frysepunktet vil din skinke klare sig bedre, da luftfugtigheden er lavere.

Så den med festen er et rigtig godt forslag. Kender du evt. en slagter så få ham til at skære nogle tynde skiver, og får pakket skiverne i en gaspakning, så kan du holde dem rigtig længe.

Problemet som "Frieda" skriver, så vil den ikke holde super længe i fryseren, det er grundet det fest som er i skinken, det vil harsken.
Om muligt få pakket nogle skiver, og frys en del af dem, de kan holde min 3 mdr. i fryseren uden at harske.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 27-11-06 15:33

Ja, jeg er ked af, at jeg ikke kan give dig det svar om opbevaring, som du håber på, men det er altså mine erfaringer med Serrano.

Jeg HADEDE at måtte smide den ud; vil nødigt, at det samme sker for dig.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-11-06 16:44

Spørgsmål:
Citat
Nu er mit spørgsmål hvordan jeg opbevarer den bedst

Svar:
Citat
Mig bekendt er det ikke lovligt at medbringe fødevare til danmark[/CITAT}

For det første er det ikke et svar på spørgsmålet, og ydermere er det forkert

Læs: http://www.foedevarestyrelsen.dk/ImportEksport/Privat_indfoersel/forside.htm?#Scroll
Regler for privates indførsel af fødevarer til Danmark
Her finder du en oversigt over reglerne for indførsel af animalske fødevarer til privat brug.

[CITAT]Kødprodukter af svinekød
Kan indføres frit til eget forbrug. Ved sygdomsudbrud kan der dog være restriktioner mod udførsel fra områder i landet.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-11-06 16:45

Nåå koks i paranteserne, men det kan vel forstås??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-11-06 16:46
Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 27-11-06 17:31

selvfølgelig er en serrano røget, det er ligesom en parmaskinke og lign. bare lavet i spanien...
i gamle dage, der hængte man dem i fadeburet(spisekammeret) og så vidt jeg ved, så hængte de udmærket der.
og er den røget, som den jo med garanti er, så er det en konservering ligesom i gamle dage igen....
holdbarheden er nok hvis den er vaccumpakket...men ellers så skal du sku nok få den ædt hurtigt...du kan anvende den til utallige ting, ligesom den italienske og det er jo snart jul, så bare se at komme igang..du må hgerne invitere mig til spisning...

og hvem har fortalt vedkommende der påstår, man ikke måtage madvare med hjem til danmark..det værste sludder jeg længe har hørt...
vi er i EU og de fleste madvare får vi i forvejen fra udlandet...
så må alle de kræsne danskere jo heller ikke medbringe deres egen leverposteg, kødpølser og røde pølser på campingferien....det har jeg set masser der gør....
eller vi må ikke smøre madpakker til rejserne mere....
hej fra miss.j

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 27-11-06 18:06

Den er ikke vaccumpakket, så der må vel være lidt om at den kan holde sig længe, selvom vores klima er anderledes. Men det glæder mig at den er røget, da det automatisk giver længere holdbarhed.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 27-11-06 18:30

det kan du ikke regne med. det er de almindeligvis ikke.
Pointen er netop at de er luftørrede.

Se efter ordet

HUMADO der betyder røget

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 29-11-06 11:39

Tusind tak for alle de svar jeg har fået. Jeg glæder mig til at komme igang med den, familie & venner glæder sig også til et stort skinke-kalas.

God Jul til jer alle.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 29-11-06 11:43

Go' fest

Hvis du stadig er interesseret, skal jeg prøve at huske at sende dig nogle flere tips privat

Frieda

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-11-06 11:50

Citat
og er den røget, som den jo med garanti er,

Bla bla bla bla bla som sædvanlig

Kommentar
Fra : caltho

Dato : 08-04-07 22:20

Hej

Jeg vil bare pointere at der er meget store forskelle på de spanske lufttørrede skinker:

Serrano-skinker er dem der spises i størstedelen af Spanien, de er lavet af den ganske almindelige hvide (lyserøde) gris, som også kendes i DK.
De bedste Serrano-skinker i Spanien er dem fra Teruel og Trevelez (Granada)

Iberico-skinker er dem der bliver lavet i Huelva, Extremadura og i Salamanca, og det er skinkernes creme-de-la-creme. De bliver lavet af den "sorte" iberiske gris.
Der er indtil flere kvaliteter, startende med "ikke-ægte" iberiske grise (normalt er det fifty-fifty imellem den iberiske gris og den hvide gris) som er blevet fedet op med almindelig foder
Indtil at man ender med den 100% ægte iberiske gris, som er blevet fedet op med agern.
Denne sidste skinke kaldes Jamón Ibérico de Bellota og koster 8-10 gange så meget som en Serrano skinke (en gang så jeg en til 550€)

Med hensyn til opbevaringen er der ingen problemer, man skal bare sørge for at spise af den regelmæssigt (dagligt), og hvis man tager den første skive (den med alt fedtet) og bruger den til at lægge over dér hvor man skærer, så er det bare perfekt opbevaring.

Husk selvfølgelig altid at lægge skinken tilbage i den der stofpose der hører med, så den ikke bliver angrebet af fluer (det er det værste der kan ske for en skinke)

Thomas