/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
D-link router, intet går igenn
Fra : Brassovitski
Vist : 689 gange
200 point
Dato : 27-11-06 00:11

Hej
Jeg har været igang med at installere et trådlø netværk med en D-link DI-514 router som basisstation. Jeg har fulgt vejledningen nøje, og alle dioder lyser som de skal, og jeg har kørt wizarden til opsætning af routeren. Der er ingen trådløse enheder endnu, andet som routeren.
Når jeg så skal afprøve om der er forbindelse til nettet kan der ikke koble op. Når jeg går ind i netværksforbindelser på den PC der er koblet direkte til routeren, er der 2 stk. min LAN, som altid har været der, og så en der har et lidt andet ikon, når jeg åbner den sidste står der 'gatewayforbindelse', og på grafikken der vises under et af fanebladene kan man se at alle signaler går gennem gateway'n. Når der klikkes på 'options' (hvis jeg husker rigtigt) kan man se de programmer der har adgang gennem gatewayen., her vises 2 linier med MSN-messenger, men messenger kan heller ikke komme på nettet.
Denne mystiske netværksforbindelse (gateway'n), hvorfor opstår den lige pludselig? Skal det illustrere routeren eller hvad?
Hvis det er routeren, hvordan får jeg så åbnet op så programmerne der skal på nettet kan komme igennem? Jeg har ikke slået kryptering til endnu. Windows Firewall er deaktiveret, (jeg bruger Zonealarm, er også slået fra under testen). Hvad gør jeg for at få hul igennem?
Jeg skal lige bemærke at routeren har fungeret upåklageligt i et andet netværk, og at den er sat tilbage til default indstillingerne. OS Win XP Pro SP1.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-11-06 00:26

Du kan normalt ikke bare lige skifte fra direkte tilslutning til at køre via routeren, eller omvendt, da du bliver registreret med den MAC adresse som er tilsluttet nettet, som henholdsvis er din PC's netværkskort og routerens WAN.
Så du skal lige have din ISP til at acceptere at du har skiftet MAC.
Din Gatway adresse vil uden tvivl være 192.168.0.1 som du vil kunne se i routerens menu.
Har du undersøgt om der findes en nyere firmware til din router?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-11-06 00:36

Alt hvad der står af "options" er muligt at bruge, og kan derfor være tomt.
Din comp skal have adgang til internettet gennem LAN

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-11-06 00:43

Citat
Jeg har fulgt vejledningen nøje
vil det sige at du har kørt Click´n connect fra instalations CDen ? Jeg havde ingen problemer med at komme igang du behøver ikke foretage dig noget som helst kun klikke Næste- Næste-Næste, jeg valgte dog WEP kryptering da muligheden kom

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-11-06 08:37

Hvis du lige vil prøve forfra med din D-link -
så tag strømmen fra og tryk ind i reset-hullet i ca. 10 sec.
Nu er den som fabrikken leverede den, dog vil evt. opdatering af "firmware" stadig være der.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-11-06 08:49

Dit system bør virke sådan:

Comp/netkort..........LAN/router~router/wan/gateway.......modem......udbyder.....internet.
Så længe din comp. bare skal snakke med internettet, er den ligeglad med gateway.

Hvis du har nyere TDC så har du nok dynamic IP-address
(Home > Wan > her kan det vælges.)

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 27-11-06 20:10

til "severino".gateway adressen er "192.168.0.1". Men hvis jeg har læst rigtig, skal en gateway kun være til stede når man kobler op til nettet via en anden comp. Her skal alle comp's gå direkte på nettet. Jeg har haft LAN8Netforbindelsen) deaktiveret og aktiveret, så har den vel også dannet en ny PI/MAC, jeg har også brugt funktionen repair.

til "e.c" Maskinen er sat til automatisk IP, og til LAN.

til "o.v.n." Jeg har kørt Wizarden, og har valgt automatisk IP. Jeg tror faktisk wizarden ligger i routeren, jeg har i hvert fald ikke installeret noget. På Cd'n står der "Manual og Quick installguide"Jeg har ikke opdateret Firmware. CD'n har versionNr 1.02

Iøvrigt er jeg ikke nået til at koble de trådløse maskiner på, da jeg ikke tror det kan virke før den PC, der er koblet direkte til routeren, kan komme igennem.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-11-06 20:29

Hvis du ikke har fulgt dette, så skal du lige resætte din router. (det lille hul i 10 sec i slukket tilstand)

Intet skal tilsluttes.
Læg CD'en i og luk skuffen.
Klik på Quick indstallation..................og følg den nøje.

Men som sagt skal den resættes først.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-11-06 01:52

Nemlig e.c wizard kan køres bagefter hvis man har lyst, forbindelsen oprettes fra CDen, kør den på alle computere 1 efter 1 som skal dele nettet gennem routeren

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 28-11-06 13:05

Til "e.c." og "o.v.n." Quickguiden der er på CD'n er kun et pdf-dokument. Der er ikke noget quickinstallationsprogram. I følge vejledningen skal routerne først kobles fysisk op, derefter skal man åbne en IP-adresse, så vises en D-Link forside-Homepage, hvor man kan vælge installer. Når man så vælger installer, åbner nøjagtig den samme wizard.
Citat
Iøvrigt er jeg ikke nået til at koble de trådløse maskiner på, da jeg ikke tror det kan virke før den PC, der er koblet direkte til routeren, kan komme igennem.

På de andre maskiner skal jeg vel køre de CD'r der følger med til henholdsvis indbygningskortet og USB netdelen?
Jeg har desværre ikke tid til at gøre et nyt forsøg før om ca. 14 dage. Arbejdet tager desværre meget tid lige her for tiden, så hobby'r må vente.
Men foreløbig tak for de gode råd. Er der en af jer der er i besiddelse af opsætnings CD'n, i hele tiden henviser til? Hvis der er kan en af jer så ikke lave en imagefil og uploade til et sted jeg kan downloade den og brænde den? Please!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-11-06 13:19

Men det er en DI 624 jeg har og regner med at opsætningen er den samme.
Den CD jeg har vil nok lede efter DI-624

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-11-06 17:04

Kan du se inde i routerens status, om den får tildelt en IP adresse på nettet. Det bør ihvertfald fremgå et eller andet sted.
Kun hvis du får en IP adresse fra WAN siden, kan du komme på nettet.
Jeg syntes ikke at kunne se hvem der er din ISP (udbyder = Internet Service Provider)

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 28-11-06 20:53

Til severino min udbyder er TDC.
Jo den trådløse router får en IP fra WAN porten.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-11-06 22:08

Når du får en IP-adresse fra TDC, som du kan registrere i din router på WAN siden, og du kan se at de tilsluttede maskiner, får tildelt en lokal IP-adresse på LAN siden, så bør der også være hul igennem til det store net.
Hvis dette ikke er tilfælde, så vil jeg rette mistanken til bindeledet mellem WAN og LAN.
Det kan enten være defekt eller opsætningen der skaber problemer.