/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Sexualitet / Spørgsmål
10  piaskov 789
Ældre menneskers forhold til sex
Fra : Rfou
Vist : 1784 gange
50 point
Dato : 04-01-03 23:32

Det er svært at vurdere folks alder i dette emne; men noget får mig til at tro, at de fleste spørgsmål stilles af yngre eller helt unge mennesker. Måske tager jeg fejl.
Men jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan holdningen er til at ældre/gamle mennesker har lyst til sex og mange af dem dyrker det.
Hvordan ser Du på det som barn eller barnebarn. Eller modsat, hvis Du er en af de ældre, hvordan tror Du så Dine børn eller børnebørn ser på det.
Det er min opfattelse, at netop dette spørgsmål er meget tys tys; måske fortrængt; men ikke desto mindre særdeles aktuelt.
I håb om en saglig og sober debat
rfou

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 04-01-03 23:44

Jeg synes det må være dejligt hvis man som ældre ( +60 ) stadig har lyst til hinanden og sex, sådan håber jeg det bliver for mit eget vedkommende.

Men du har da ret - det er vist ikke noget nogen snakker så meget om i de enkelte familier, jeg driller tit min mor og siger " dig og far er for mig som Ken og Barbie, I har heller ingen kønsorganer"

Nu er det jo så bare lige at det ved jeg jo godt at de har ( surpriiise ) men jeg har aldrig kunnet ( villet, eller ønsket ) se på mine forældre som seksuelt aktive.
- at jeg så med min fornuft godt er klar, at de er det - det er jo så en ting man som barn åbenbart meget elegant er i stand til, at se fuldstændig bort fra.

- men du efterlyser holdningen til det - og jeg synes som sagt det må være dejligt, at have lysten dertil, osse selvom man er blevet ældre.

______________________________________________________________________

- derudover deler jeg dit ønske med dig, om en sober og saglig debat, håber det lykkes

Kommentar
Fra : Henriette80

Dato : 05-01-03 00:43

hejsa

Det er dejligt at høre der er ndre end mig, som synes det er fint at ældre også dyrker sex, måske nok ikke så ofte som os unge. At dyrke sex er ikke alt i et forhold og det vil mange måtte sande når deres for hold har varet i længere tid, derved ment nåt man flytter sammen, er det mange gange nok at kunne ligge tæt sammen og nusse hinanden og have en at putte sig tæt ind til om natten. Jeg synes det er dejligt hvis mine forældre stadig nyder hinanden når de om nogle år runder de 60.

Henriette

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 05-01-03 00:49

livet er som en lang elskov, til sidst går dampen af kedlen

Men så hurra for viagra, jeg håber da at sex på den ene eller anden måde, vil vare så længe som mig, og ligeledes lysten.

Jeg tror ikke mange unge tænker over om deres forældre eller bedsteforældre har sex, hvis de gjorde kunne det enddog give dem traumer senere i livet eller hvad ved jeg.
Du spørger til holdninger omkring sex og ældre, damn jeg håber da at de fyre den for vildt af. de har som regel masser af tid til det
og så længe lysten er der skal de da gøre det.

hmm, jeg vil vende tilbage til denne streg om 40 år, og berette om hvordan det er

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 05-01-03 01:04

O.K. lad os pifte spørgsmålet lidt op. Selv om det ikke er mit eget sexliv det drejer sig om, kan jeg dog godt røbe at jeg er 70 år, og kender til en del jævnaldrene og ældre der stadig er aktive; men specielt en dame på 77 der satte en kontaktannonce i et blad, og fik et antal svar. Endvidere lod hun sig interwieve til et ugeblad, hvor hun fortalte at hun havde brugt nogen tid på at rejse rundt til de forskellige, hvor hun havde overnattet, for som hun sagde: " jeg måtte jo prøve dem af". I samme interwiev kom hun med følgende udtalelse: "sålænge man har fingre og tunge er man i stand til at dyrke sex".
Hun er nok et enkeltstående tilfælde; og har givet anledning til mange forargede miner i min omgangskreds.
Mit eget indtryk er at ældre nyder sex mere nu, end i ungdommens vår, hvor både usikkerhed og præstationsangst kunne tage meget af nydelsen. Endvidere er angsten for en uønsket graviditet borte, og det eneste der kan forhindre en fuldendt nydelse, er måske angst for hvordan familie og venner vil se på det.
Det er dog rigtigt at nærvær i en kærlig atmosfære nok er det vigtigste, og ikke helt så ofte som i ungdommen, fører til egentlig sex. Men det sker oftere end man almindeligvis tror.
Jeg syntes ikke det er noget ældre bør gå og skamme sig over, overfor deres yngre familiemedlemmer. Derfor denne debat, og jeg håber på mange flere indlæg fra både yngre og ældre.
rfou

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 05-01-03 01:04

O.K. lad os pifte spørgsmålet lidt op. Selv om det ikke er mit eget sexliv det drejer sig om, kan jeg dog godt røbe at jeg er 70 år, og kender til en del jævnaldrene og ældre der stadig er aktive; men specielt en dame på 77 der satte en kontaktannonce i et blad, og fik et antal svar. Endvidere lod hun sig interwieve til et ugeblad, hvor hun fortalte at hun havde brugt nogen tid på at rejse rundt til de forskellige, hvor hun havde overnattet, for som hun sagde: " jeg måtte jo prøve dem af". I samme interwiev kom hun med følgende udtalelse: "sålænge man har fingre og tunge er man i stand til at dyrke sex".
Hun er nok et enkeltstående tilfælde; og har givet anledning til mange forargede miner i min omgangskreds.
Mit eget indtryk er at ældre nyder sex mere nu, end i ungdommens vår, hvor både usikkerhed og præstationsangst kunne tage meget af nydelsen. Endvidere er angsten for en uønsket graviditet borte, og det eneste der kan forhindre en fuldendt nydelse, er måske angst for hvordan familie og venner vil se på det.
Det er dog rigtigt at nærvær i en kærlig atmosfære nok er det vigtigste, og ikke helt så ofte som i ungdommen, fører til egentlig sex. Men det sker oftere end man almindeligvis tror.
Jeg syntes ikke det er noget ældre bør gå og skamme sig over, overfor deres yngre familiemedlemmer. Derfor denne debat, og jeg håber på mange flere indlæg fra både yngre og ældre.
rfou

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 05-01-03 01:06

O.K. lad os pifte spørgsmålet lidt op. Selv om det ikke er mit eget sexliv det drejer sig om, kan jeg dog godt røbe at jeg er 70 år, og kender til en del jævnaldrene og ældre der stadig er aktive; men specielt en dame på 77 der satte en kontaktannonce i et blad, og fik et antal svar. Endvidere lod hun sig interwieve til et ugeblad, hvor hun fortalte at hun havde brugt nogen tid på at rejse rundt til de forskellige, hvor hun havde overnattet, for som hun sagde: " jeg måtte jo prøve dem af". I samme interwiev kom hun med følgende udtalelse: "sålænge man har fingre og tunge er man i stand til at dyrke sex".
Hun er nok et enkeltstående tilfælde; og har givet anledning til mange forargede miner i min omgangskreds.
Mit eget indtryk er at ældre nyder sex mere nu, end i ungdommens vår, hvor både usikkerhed og præstationsangst kunne tage meget af nydelsen. Endvidere er angsten for en uønsket graviditet borte, og det eneste der kan forhindre en fuldendt nydelse, er måske angst for hvordan familie og venner vil se på det.
Det er dog rigtigt at nærvær i en kærlig atmosfære nok er det vigtigste, og ikke helt så ofte som i ungdommen, fører til egentlig sex. Men det sker oftere end man almindeligvis tror.
Jeg syntes ikke det er noget ældre bør gå og skamme sig over, overfor deres yngre familiemedlemmer. Derfor denne debat, og jeg håber på mange flere indlæg fra både yngre og ældre.
rfou

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 05-01-03 01:12

Derc skete en teknisk fejl da jeg skrev den sidste kommentar. Det var ikke meningen at den skulle ind 3 gange. Jeg ved ikke hvad der skete.
rfou

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-03 03:32

On Sat, 04 Jan 2003 22:32:15 GMT, "Rfou" <Rfou.news@kandu.dk> wrote:

>Det er svært at vurdere folks alder i dette emne; men noget får mig til
>at tro, at de fleste spørgsmål stilles af yngre eller helt unge
>mennesker. Måske tager jeg fejl.
>Men jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan holdningen er til at
>ældre/gamle mennesker har lyst til sex og mange af dem dyrker det.
>Hvordan ser Du på det som barn eller barnebarn. Eller modsat, hvis Du er
>en af de ældre, hvordan tror Du så Dine børn eller børnebørn ser på det.
>Det er min opfattelse, at netop dette spørgsmål er meget tys tys; måske
>fortrængt; men ikke desto mindre særdeles aktuelt.
>I håb om en saglig og sober debat
>rfou

Som sådan har jeg ikke noget imod. Alle vi mennesker har lyst til sex på et eller andet plan hvorfor
skal vi så ikke have lov til at gøre det ??. At jeg så får kulegysninger over at forestille mig fx
min mor og stedfar hygge sig er så en anden side af sagen .
--
Mvh
Flemming Jacobsen
Der har overvejet at tage en tur til USA.
For derefter at tage en tur tværs over.

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 05-01-03 09:04

Flemming det du bringer til udtryk er jo i virkeligheden jantelovsafsnittet vedrørende det frie sexliv måske kan en tur udenfor de snævre danske grænser være dig til hjælp, god tur.
OW årgang 37.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 05-01-03 11:04

viskinge>>tsk tsk brug dog kommentar..........

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 05-01-03 11:06

Det er en myte, at flertallet af ældre danskere har problemer med deres sexliv, viser ny undersøgelse. De frigjorte

At ældre menneskers sexliv skulle være en kedelig, utilfredsstillende affære, er i høj grad en myte, som både de ældre selv og samfundet er med til at holde liv i.

Det viser den første undersøgelse af sin slags herhjemme, hvor i alt 122 kvinder og 66 mænd er blevet interviewet om deres seksualliv gennem en årrække frem til de fyldte 60 år.

»Der er simpelthen en samfundsskabt forventning om, at lysten skal falde med alderen, og at ældres seksualitet er aftagende. Og derfor har man gjort ældre mere aseksuelle, end de rent faktisk er. Og de samfundsnormer har indflydelse på, hvordan de ældre selv oplever deres sexliv,« siger læge Lene Falgaard Eplov fra Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed, der står bag undersøgelsen.

Undersøgelsen viser, at både mænd og kvinder har færre samlejer med alderen, men antallet falder ikke så drastisk, som de ældre selv oplever det.

For eksempel føler kvinder lige så ofte lyst til sex i 60-årsalderen, som de gjorde 20 år tidligere. Mændene har med alderen mere sjældent lyst til sex - og dermed udligner forskellen i lysthyppigheden sig mellem kønnene med alderen.

»Seksualiteten bliver ikke forringet i takt med alderen i samme grad, som vi tror og forventer. Men de ældre ligger selv under for den forestilling. Når vi spørger de ældre selv, så giver de udtryk for en større negativ ændring, end der rent faktisk er tale om,« siger Lene Falgaard Eplov.

Bjarne Hastrup, direktør i Ældre Sagen, siger om undersøgelsen: »Det er vigtigt, at konklusioner som disse kommer frem og medvirker til at prikke hul på fordomme, især hos den yngre del af befolkningen.«

Af Line Holm Nielsen, Berlingske Tidende

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-03 11:27

"Rfou" wrote in message
news:lhJR9.25056$Hl6.2772096@news010.worldonline.dk...

> Men jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan holdningen er til at
> ældre/gamle mennesker har lyst til sex og mange af dem dyrker det.
> Hvordan ser Du på det som barn eller barnebarn. Eller modsat, hvis Du er
> en af de ældre, hvordan tror Du så Dine børn eller børnebørn ser på det.

Selvfølgelig skal man da dyrke sex, uanset ens alder og køn. Jeg går da ud
fra at mine forældre har sex, at min kærestes forældre har sex, at nabokonen
på 76 år ind imellem får lidt varme fra sin mand, at min teenagerkusine er
blevet godt fodret med oplysninger omkring beskyttelse og også er begyndt at
tænke i disse baner. Jeg går ud fra at mine veninder, også de single, ind
imellem får sig et lille put ( nogle af dem VED jeg får nok så rigeligt),
men MINE piger, DE er først myndige som 25 årige, og DEM er der ingen der
skal prøve på at røre før!!!!!!*G*
´
Nej, pjat.
Jeg håber da så sandelig, at vi har nået en tid, hvor folk uanset alder,
ikke synes det er pinligt eller at det er nødvendigt at være tys tys om, at
de har et sexliv.
Jeg synes, det kan være utrolig smukt, hvis jeg ser to ældre mennesker være
kærlige overfor hinanden, også hvis jeg får færden af, at de stadig har sex
sammen. Ligeledes kan det være utrolig smukt og ømt at se to teenager, der
holder af hinanden.
I det hele taget er kærligheden vel bare uforskammet smuk??? ( I hvert fald,
når man ser den positive side af den).
Men det er med ældre/yngre/veninder osv. som det er med bøsser: Mange giver
sig til med billeder inde i hovedet, at forestille sig, hvordan det ser ud
og foregår. Det gør jeg ikke, og det tror jeg er en forudsætning, for ikke
at mærke den mindste negative følelse, når man bliver stilet sådan et
spørgsmål.

Nette

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 05-01-03 11:54

At jeg tager dette spørgsmål op her, er netop med samme begrundelse som Bjarne Hastrup nævner. Fordommene hos de yngre generationer. Gennem de sidste 6 år har jeg været involveret i Seniorforeningsarbejde i Århus og delteget i mange møder og kurser, der hovedsageligt drejede sig om at forbedre ældres dagligdag og vilkår. Når jeg forsøgte at bringe emnet på bane, blev der bare talt udenom, eller spørgsmålet blev ignoreret. Det var som om det var et emne der ikke rigtig kunne tales om. Sikkert fordi de fleste deltagere var yngre mennesker, der stadig havde deres forældre, og på en måde følte, at det var deres sexliv der skulle tales om. Derfor vil jeg gerne være med til at sætte lidt gang i debatten. Og provokerende kunne jeg jo spørge deltagerne her. I svarer på dette spørgsmål her på dette sted; - men var det noget Du kunne tænke Dig at tale om i Din egen familie, eller er det stadig tys tys der. Det er rigtigt at kvantiteten af sex falder med årene; men i mange tilfælde øges kvaliteten, og man burde ikke have skyldfølelse. Og netop i denne tid hvor man hører meget om yngre menneskers faldende lyst til sex, samt alskens andre besværligheder.
hilsen
rfou

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 05-01-03 12:01

Der kommet flere udmærkede kommentarer; men jeg venter lidt med at godkende een af dem som svar, fordi spørgsmålet må gerne stå åbent en tid endnu, så flest mulige kan få lejlighed til at overveje deres stilling til det. Det kunne måske sætte lidt tanker i gang, hvad der var formålet med at stille spørgsmålet.
hilsen
rfou

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-03 12:23

"Nette" skrev
[Klip]
> Jeg synes, det kan være utrolig smukt, hvis jeg ser to ældre mennesker
være
> kærlige overfor hinanden, også hvis jeg får færden af, at de stadig har
sex
> sammen.

Men jeg har aldrig helt forstået, hvorfor nogle ældre får separate
enkeltsenge. Det synes jeg er trist, for det signalerer på en eller anden
måde at kærligheden er ovre :-/

Men det er nok generelt mere tabubelagt for den ældre generation fordi de er
vokset op med "at sådan noget taler man ikke om". Jeg tror det vil blive
lidt mindre tabubelagt når nye generationer bliver gamle.

Venligst Anita

Kommentar
Fra : Menneske

Dato : 05-01-03 13:09

I Berlingske søndag er der et indlæg om det i dag. Ifølge overskriften handler det om, at det er en myte, at ældre mister evnen & lysten til sex. Da jeg ikke selv er "ældre", kan jeg ikke udtale mig om det, andet end, at det er min erfaring med ældre partnere, at det IKKE handler om alder, men om alt muligt andet.
I øvrigt tror jeg, der er forskel på, om vi taler mænd eller kvinder.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-03 13:41

"Anita" <anita@*slet*stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3e1813e2$0$1755$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> Men jeg har aldrig helt forstået, hvorfor nogle ældre får separate
> enkeltsenge. Det synes jeg er trist, for det signalerer på en eller anden
> måde at kærligheden er ovre :-/

Der vil jeg give dig helt ret Anita, det er simpelthen så sørgeligt at se -
hvis kærligheden er tilstede, så burde man have lyst til at være tæt på
hinanden når man sover. Ikke dermed sagt at man skal dyrke lagengymnastik så
ofte som vi andre gør, men varmen og omsorgen håber jeg sandelig jeg
beholder til jeg engang har trukket været for sidste gang. Det er
kærligheden der holder os igang, og derfor er enkeltsengene noget som jeg
meget nødigt vil ende med...

Bare et udtryk for min holdning, ikke dermed sagt at det er forkert at gøre
sådan.

/ Jonas M. Nielsen

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 05-01-03 14:17

Det med enkeltsengene er måske resultatet af et mangeårigt samliv, hvor kærlighed og erotik er blevet til en kedelig vane, og efterhånden gået i stå. Nu er der jo mange der bliver alene i 50 - 60 års alderen, og så er det interessant at se hvordan de gamle instinkter vågner til live igen. Sex er jo bedst når den er baseret på varme følelser, og skal kærligheden overleve i et forhold må den plejes med omhu. Noget som mange yngre også burde skrive sig bag øret. Vi bliver jo alle ældre med tiden.
Ordet "De gamle" bryder jeg mig ikke om. De indikerer jo at man er ved at blive plejekrævende og bevægelseshæmmet, og uden initiativer.
rfou

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-03 14:27

Anita wrote:

> Men jeg har aldrig helt forstået, hvorfor nogle ældre får separate
> enkeltsenge. Det synes jeg er trist, for det signalerer på en eller anden
> måde at kærligheden er ovre :-/

Der kan være andre grunde til det.

Sygdom f.eks.

Min far sov i sit eget værelse de sidste par år, da han var meget urolig om
natten pga. sin sygdom.

Det startede med, at de fik hver deres seng i samme soveværelse, men det var
altså ikke nok.

De herligste hilsner
--
| Claus Sørensen | Jeg vil leve i en verden, hvor al kommunikation
|--------------------| er baseret på frie og åbne standarder, så enhver
| cs@chbs.dk | har friheden til at vælge.
| http://www.chbs.dk | Claus Sørensen, 2001

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-03 14:33

In article <lhJR9.25056$Hl6.2772096@news010.worldonline.dk>,
Rfou.news@kandu.dk says...
> Det er min opfattelse, at netop dette spørgsmål er meget tys tys; måske
> fortrængt; men ikke desto mindre særdeles aktuelt.

Hm "Oralsex sidste gang man er sammen?" (Ny monster tråd med 5000
beskeder!)

> I håb om en saglig og sober debat

Oops ;)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-03 14:34

"Anita" wrote in message
news:3e1813e2$0$1755$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Men jeg har aldrig helt forstået, hvorfor nogle ældre får separate
> enkeltsenge. Det synes jeg er trist, for det signalerer på en eller anden
> måde at kærligheden er ovre :-/

He, min venindes forældre har hver sin seng i soveværelset. De står op af
hver sin mur. Vi spurgte dem engang ( de er meget åbne begge to) og de
sagde, at de sagtens kunne ligge og putte sammen i een seng, men at de nød,
når de skulle sove, at der ikke var en der sparkede eller snorkede een
direkte ind i hovedet. De fik ganske enkelt mere ro på den måde, og det var
også deres begrundelse for ikke at sove ret meget i campingvognen. Hvad
angik sex, så svarede de: "Hvem har bildt jer unge piger ind at sex skal
foregå i sengen? Tsk ungdommen er dog fantasiløs." Min veninde og jeg var
begge i starten af tyverne, de over 50 og vi endte da med at blive lidt røde
i hovederne, og fik hurtigt skiftet emne. *G*

> Men det er nok generelt mere tabubelagt for den ældre generation fordi de
er
> vokset op med "at sådan noget taler man ikke om". Jeg tror det vil blive
> lidt mindre tabubelagt når nye generationer bliver gamle.

Det tror jeg, du har helt ret i*S*

Nette

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 05-01-03 15:16

>
> He, min venindes forældre har hver sin seng i soveværelset. De står op af
> hver sin mur. Vi spurgte dem engang ( de er meget åbne begge to) og de
> sagde, at de sagtens kunne ligge og putte sammen i een seng, men at de nød,
> når de skulle sove, at der ikke var en der sparkede eller snorkede een
> direkte ind i hovedet. De fik ganske enkelt mere ro på den måde, og det var
> også deres begrundelse for ikke at sove ret meget i campingvognen. Hvad
> angik sex, så svarede de: "Hvem har bildt jer unge piger ind at sex skal
> foregå i sengen? Tsk ungdommen er dog fantasiløs." Min veninde og jeg var
> begge i starten af tyverne, de over 50 og vi endte da med at blive lidt røde
> i hovederne, og fik hurtigt skiftet emne. *G*

>Men det var Jer unge mennesker der blev lidt røde i kinderne og hurtigt skiftede emne!. Det illustrerer lidt af dilemmaet.
rfou
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-03 15:04

Anita skrev:

Hej Anita

> Men det er nok generelt mere tabubelagt for den ældre generation
> fordi de er vokset op med "at sådan noget taler man ikke om".

Hvis man kan regne med hvad der står på dr.dks tekst-tv, ser det ikke
ud som om de ældre "lider":

<URL: http://www.dr.dk/cgi-bin/fttx1.exe/117 >

" DR 1 S117 søn 05 jan 07:46:20

ÆLDRE HAR IKKE
PROBLEMER MED SEX

Det er en myte, at flertallet af ældre
har problemer med deres sexliv. I
virkeligheden har de ældre sex lige så
ofte, som de har lyst, skriver
Berlingske Tidende.

Det viser den første undersøgelse af
sin slags herhjemme, hvor i alt 122
kvinder og 66 mænd er blevet spurgt om
deres seksualliv gennem en årrække frem
til de fyldte 60 år.

Fx føler kvinder lige så ofte lyst til
sex i 60-årsalderen, som de gjorde 20
år tidligere. Mændene har med alderen
mere sjældent lyst til sex - og dermed
udligner forskellen i lysthyppigheden
sig mellem kønnene med alderen.
110 OVERSIGT I N D L A N D"

Jeg regner med at Tekst-tv har skrevet med baggrund i disse artikler:

<URL: http://www.berlingske.dk/artikel:aid=243862/ >
<URL: http://www.berlingske.dk/artikel:aid=243814/ >

"Undersøgelsen viser, at der er en fin overensstemmelse mellem, hvor tit
de 60-årige føler lyst til sex, og hvor ofte de så rent faktisk dyrker
sex.

Aktiviteten under dynerne falder ganske vist, efterhånden som folk bliver
ældre. Både fordi fysikken ikke helt er den samme, og fordi flere, især
kvinder, lever alene uden seksualpartner. Men det er ikke ensbetydende
med, at de ældres sexliv enten ikke eksisterer eller altid gennemføres i
missionærstilling. At det skulle forholde sig sådan er en myte, som
holdes i live af både samfundets normer og befolkningens egne forestil-
linger."

Accepteret svar
Fra : oldwiking

Modtaget 50 point
Dato : 05-01-03 15:45

OldWiking årgang 37. 16 år som udenlandsdansker
Hi rfou,
Du har ret, men det er jo også noget vi selv mer eller mindre har været en medvirkende årsag til.
Du har sikkert også når du ser dig tibage tystys og tabuer i erindring, prægninger som du først har antaget og senere med mere eller mindre held har forsøgt at stryge af dig, men som du alligevel har formået at give videre før du blev klogere.
Næste problem er jo så at jo mindre det samfund er hvor du eksisterer om så kraftigere skinner fortids spøgelserne stadigt igennem.
I min tid udenfor grænserne fik jeg en friere og mere harmonisk tilværelse 'Livsstil', men måtte alligevel bryde op og vende hjem til sidst, desværre, her er jeg igen løbet ind i fortidsspøgelset igen.
OW.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-03 15:44

Anita wrote:
> "Nette" skrev
> [Klip]
>> Jeg synes, det kan være utrolig smukt, hvis jeg ser to ældre
>> mennesker
> være
>> kærlige overfor hinanden, også hvis jeg får færden af, at de stadig
>> har
> sex
>> sammen.
>
> Men jeg har aldrig helt forstået, hvorfor nogle ældre får separate
> enkeltsenge. Det synes jeg er trist, for det signalerer på en eller
> anden måde at kærligheden er ovre :-/

Man starter med at ligge sammen i en enkeltseng, fortsætter i en
1½ mands seng, ligger i ske osv, lidt efter lidt bliver der mere
og mere luft mellem kroppene, så der af og til er for langt at
række en hånd over mellemrummet mellem dynerne, nogle ender med
at anskaffe sig 2 enkeltsenge, der stilles med soveværelsesmøbler
imellem, andre får 2 separate soveværelser, forklaringerne er
som regel "spiselige" men er vel i grunden et udtryk for at man
går fra at være elskende til at være partnere, venner, kammerater?

Mon ikke det mest hører børn og helt unge til, at betragte sex
mellem "gamle" som noget ulækkert? Især forældrenes seksualitet.
Forældre skal jo være aseksuelle i forhold til deres børn?

MVH
Henning

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 05-01-03 16:06

Jeg fornemmer stadig noget tys tys over dette emne, selv i denne debat der ellers er rimelig åbenhjertig. Men nogle kommentarer har en undertone af, at grænsen går ved 60 års alderen. O.K. min bedstefar var 60 år da jeg blev født, og jeg syntes selvfølgelig at han var ældgammel, og jeg var chokeret der jeg lang senere erfarede at han gjorde sine hoser grønne overfor en dame der var 20 år yngre end han selv. Men tiden burde have ændret sig - eller har den.
Jeg spurgte tidligere i debatten, om det var noget man ville tage op i sin egen familie, og det er der ikke kommet reaktioner på. Det er vel ikke sådan, at man er åben og fordomsfri, sålænge det ikke involverer sin egen snævre kreds?. Men ellers vil jeg takke for en indtil nu meget sober debat. Det bliver svært at skulle udnævne en enkelt kommentar som accepteret svar; men det er jo den mulighed der er til rådighed.
Men det sidste ord er forhåbentlig ikke sagt endnu. Jeg savner indlæg fra personer der er ældre, og har en mening om emnet. Hvad mener Dine forældre f. eks. Eller onkler og tanter?
rfou

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-03 16:16

"Peder Vendelbo Mikkelsen" skrev

Howdi

> Hvis man kan regne med hvad der står på dr.dks tekst-tv, ser det ikke
> ud som om de ældre "lider":

Jeg tror heller ikke de lider - hvis de gør, er det i hvert fald deres egen
skyld

> Aktiviteten under dynerne falder ganske vist, efterhånden som folk bliver
> ældre. Både fordi fysikken ikke helt er den samme, og fordi flere, især
> kvinder, lever alene uden seksualpartner.

Det tror jeg til gengæld er rigtigt. Og mange af disse kvinder har haft
samme mand i 50-60 år og går ikke bare et nyt sted hen og får opfyldt deres
behov, når manden er gået bort.

> Men det er ikke ensbetydende
> med, at de ældres sexliv enten ikke eksisterer eller altid gennemføres i
> missionærstilling. At det skulle forholde sig sådan er en myte, som
> holdes i live af både samfundets normer og befolkningens egne forestil-
> linger."

Jeg tror faktisk også det er de ældres egen indstilling, der smitter lidt
af. Jeg har indtryk af/kender nogle kvinder, der selv synes at "de da er
blevet for gamle" (til at flirte, finde sig en kæreste og ikke mindst have
sex). Og så også det med at man har set de enkeltsenge stå i indtil flere
soveværelser hos vore ældste. Ligesom det er sådan lidt underligt at tænke
på at ens egen forældre/bedsteforældre dyrker sex. Og for ej at forglemme
tabubelagtheden.

Alle disse ting, er nok med til at holde liv i et forfalsket billede af
virkeligheden, på dette område.

Venligst Anita

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-03 16:21

"Henning" <h2m@madsen.mail.dk> skrev

> Man starter med at ligge sammen i en enkeltseng, fortsætter i en
> 1½ mands seng, ligger i ske osv, lidt efter lidt bliver der mere
> og mere luft mellem kroppene, så der af og til er for langt at
> række en hånd over mellemrummet mellem dynerne, nogle ender med
> at anskaffe sig 2 enkeltsenge, der stilles med soveværelsesmøbler
> imellem, andre får 2 separate soveværelser, forklaringerne er
> som regel "spiselige" men er vel i grunden et udtryk for at man
> går fra at være elskende til at være partnere, venner, kammerater?

Tjo... det tror jeg der kan være noget om.

> Mon ikke det mest hører børn og helt unge til, at betragte sex
> mellem "gamle" som noget ulækkert? Især forældrenes seksualitet.
> Forældre skal jo være aseksuelle i forhold til deres børn?

Men hvorfor? Jeg synes da det er naturligt og det ville være rart, hvis det
var noget man ikke havde så pokkers svært ved at tale om. Fx. synes jeg det
var fedt, da jeg fandt ud at min mor har en spiral, for det indikerer på en
måde at mine forældre har det godt sammen, også seksuelt. Og det synes jeg
da er rart

Venligst Anita

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-03 18:11

Anita wrote:

> Alle disse ting, er nok med til at holde liv i et forfalsket billede
> af virkeligheden, på dette område.

Hej Anita

Tænk lige på, at vi gamle på 50 til 70 år har oplevet de glade 60'ere
med kvindekampe, gruppesex, P-pillernes ankomst til Danmark, hvor
alt inden for sex, der hidtil havde været "forbudt" nu pludselig
skulle afprøves og udleves for fuld damp, mange af de der skriver
og læser her i DSS har forældre/bedsteforældre, der levede et
" Sodoma & Gomorra" liv i deres ungdom *GGG*

MVH
Henning

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-03 18:16

"Rfou" wrote in message
news:35XR9.25324$Hl6.2853781@news010.worldonline.dk...
> >Men det var Jer unge mennesker der blev lidt røde i kinderne og hurtigt
> skiftede emne!. Det illustrerer lidt af dilemmaet.

Hvilket dilemma?
Vi brød os ikke spor om at vores forældre skulle vide noget om vores
sexliv...Det har da ingenting med tråden her at gøre?

Nette

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 05-01-03 18:36

"Per..." skrev d. 05-01-03 14:33 dette indlæg :
> In article <lhJR9.25056$Hl6.2772096@news010.worldonline.dk>,
> Rfou.news@kandu.dk says...
> > Det er min opfattelse, at netop dette spørgsmål er meget tys tys; måske
> > fortrængt; men ikke desto mindre særdeles aktuelt.

> Hm "Oralsex sidste gang man er sammen?" (Ny monster tråd med 5000
> beskeder!)
>
> > I håb om en saglig og sober debat
>
> Oops ;)
>
Hej Per Jeg forstår ikke Din kommentar; men måske finder Du spørgsmålet pjattet og overflødigt. Det er Din ret; men vil Du godt fortælle mig hvor gammel Du er?.
hilsen rfou

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-03 19:12

"Henning" <h2m@madsen.mail.dk> skrev

Hejsa Henning

> Tænk lige på, at vi gamle på 50 til 70 år har oplevet de glade 60'ere
> med kvindekampe, gruppesex, P-pillernes ankomst til Danmark, hvor
> alt inden for sex, der hidtil havde været "forbudt" nu pludselig
> skulle afprøves og udleves for fuld damp, mange af de der skriver
> og læser her i DSS har forældre/bedsteforældre, der levede et
> " Sodoma & Gomorra" liv i deres ungdom *GGG*

Jeg ved det godt, men det står i skarp kontrast til det jeg oplever i min
dagligdag, både blandt mine forældre(og deres generation) og deres forældre.

Måske er der forskel på hvor i DK man er fra?
Min mor fx. er ude fra bøhlandet, hvor det vildeste var månedens hal-bal

Venligst Anita

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-03 19:08

Anita wrote:
> "Henning" <h2m@madsen.mail.dk> skrev

>> Mon ikke det mest hører børn og helt unge til, at betragte sex
>> mellem "gamle" som noget ulækkert? Især forældrenes seksualitet.
>> Forældre skal jo være aseksuelle i forhold til deres børn?
>
> Men hvorfor? Jeg synes da det er naturligt og det ville være rart,
> hvis det var noget man ikke havde så pokkers svært ved at tale om.
> Fx. synes jeg det var fedt, da jeg fandt ud at min mor har en spiral,
> for det indikerer på en måde at mine forældre har det godt sammen,
> også seksuelt. Og det synes jeg da er rart

Du er jo heller ikke teenager længere

Min kone og jeg har ikke besvær med at tale om sex med vores børn,
forstået på den måde, at vi intet skjuler, hvis der stilles spørgsmål,
men vores unger ønsker bestemt ikke at høre om vores sexliv, især
hende på 17 synes hendes forældres sexliv er klamt *G*

MVH
Henning

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-03 19:27

Anita wrote:
> "Henning" <h2m@madsen.mail.dk> skrev
>
> Hejsa Henning

Hej Anita

> Jeg ved det godt, men det står i skarp kontrast til det jeg oplever i
> min dagligdag, både blandt mine forældre(og deres generation) og
> deres forældre.

Historien om forsuttede bolsjer om igen?

>
> Måske er der forskel på hvor i DK man er fra?
> Min mor fx. er ude fra bøhlandet, hvor det vildeste var månedens
> hal-bal

Naturligvis kunne det have betydning, og det mere var et by-fænomen,
men en pige på den tid havde ikke mange changer, hvis hun ikke
var til "det hele" bortset fra hvis hun fandt en "bondekarl"
Men det var mest mennesker, der i 1966 var 25 år og der under, der
eksploderede i deres seksualitet, de ældre var for, forstokkede og
underlagt "hvad mon naboen vil tænke" mentaliteten.
Min Svigermor på 65 år kan absolut ikke tale direkte om sex uden
at fnise eller rødme, samt bruge synonymer, hun er også fra bøh-landet,
men alligevel blev hun gravid som 19 årig *G*

MVH
Henning

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-03 22:19

In article <h1_R9.25422$Hl6.2889048@news010.worldonline.dk>,
Rfou.news@kandu.dk says...
> "Per..." skrev d. 05-01-03 14:33 dette indlæg :
> > In article <lhJR9.25056$Hl6.2772096@news010.worldonline.dk>,
> > Rfou.news@kandu.dk says...
> >
> Hej Per Jeg forstår ikke Din kommentar;

Det var ment som en vittighed. Men humor er jo så subjektiv.

> ... men måske finder Du spørgsmålet pjattet og overflødigt.

Ikke pjattet, men nok overflødigt. Der med ikke være sagt jeg at mener
det ikke hører hjemme her, eller at der ikke kan være en diskussion om
det. Forhåbentlig med hele spektret af kommentarer, også de morsomme.

>Det er Din ret; men vil Du godt fortælle mig hvor gammel Du er?.

Nej.

Godkendelse af svar
Fra : Rfou

Dato : 06-01-03 00:09

Tak for svaret oldwiking. Det var ikke let at skulle vælge mellem mange gode besvarelser; men Du har ret i at det er fortidens spøgelser stadigvæk driver deres gæk med os. Heldigvis har rigtig mange ældre selv fundet ud af at gøre sig fri, og jeg skal hilse og sige at de har et fortrinligt sexliv og de nyder det. Der hvor det kniber mest er bare kommunikationen til de yngre generationer, hvad denne debat jo også viser. De fleste syntes det er helt fint at ældre har sex; men det behøver da ikke lige at være ens egen familie. Så selv om de yngre generationer gør meget for at virke frigjorte, og taler meget om fri uforpligtende sex og sex i alle mulige mærkelige avancerede variationer, så kniber det måske lidt med forståelsen, hvis det nu er ens egne forældre eller teenagerbørn.
Og så har jeg på fornemmelsen at Du godt kan huske den tid hvor en pige blev betegnet som "løs på tråden" eller i værste fald "ludder" hvis hun var lidt populær eller "nem". De unge mænd derimod blev betegnet som rigtige mandfolk, hvis de kunne lægge pigerne ned, efter forgodtbefindende. Det gav anledning til meget praleri.
Men ellers vil jeg sige tak for en seriøs deltagelse i debatten til alle. Jeg var bange forr at dette emne kunne friste til platheder og dumsmarte bemærkninger; men blev behagelig overrasket.
hilsen
rfou = Rudolf

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 14:48

"Anita" <anita@*slet*stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3e1813e2$0$1755$ba624c82@nntp03.dk.telia.net

> Men jeg har aldrig helt forstået, hvorfor nogle ældre får
separate
> enkeltsenge. Det synes jeg er trist, for det signalerer på en
> eller anden måde at kærligheden er ovre :-/

Jeg kan nu sagtens forstå det.
Jeg er 29 og jeg kan godt have svært ved at sove, når jeg ligger
i samme seng som et andet menneske. Jeg sover ganske enkelt ikke
lige så godt, vågner ofte og kan have svært ved at falde i søvn
igen.
Nok er det hyggeligt at ligge i samme seng, men man skal jo altså
også kunne fungere i dagligdagen og det kan jeg personligt ikke,
hvis ikke jeg får noget søvn.

Indtil videre har jeg kunnet klare problemet ved lige at vænne
mig til, at der var en anden i sengen over en periode og så
iøvrigt forklare, at jeg altså ikke kan holde ud at ligge i ske
en hel nat. Jeg bliver lettere klaustrofobisk og får det iøvrigt
afsindigt varmt (hvilket bestemt ikke gør det nemmere at sove).

Der er mange andre måder at vise ømhed og kærlighed på end ved at
ligge i samme seng eller ligefrem i ske natten lang.

Mange hilsner
Puk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 14:47

"Puk" <powder@worldonline.invalid> writes:

> Jeg er 29 og jeg kan godt have svært ved at sove, når jeg ligger
> i samme seng som et andet menneske. Jeg sover ganske enkelt ikke
> lige så godt, vågner ofte og kan have svært ved at falde i søvn
> igen.

Sådan havde jeg det også indtil for 4 år siden. Jeg kunne bare ikke
have at der var nogen i sengen hos mig. Den første måned, da jeg lige
havde fået en ny kæreste var et mareridt, men siden da har jeg vænnet
mig særdeles meget til det. Jeg føler mig alene hvis han ikke er der,
og engang imellem, hvis jeg har haft en dårlig dag, siger han at han
er meget glad for at ligge inderst, for ellers ville jeg putte ham ud
af sengen.

> Der er mange andre måder at vise ømhed og kærlighed på end ved at
> ligge i samme seng eller ligefrem i ske natten lang.

Helt sikkert, men jeg syntes nu allegevel også det er trist, hvis der
virkelig er nogen der får separate senge, bare fordi de bliver gamle.

Mvh Trine

--
Nyhedsgrupper er ikke Jeopardy, svar efter spørgsmålet!
http://www.usenet.dk
http://www.triane.dk, juletræer, dekorationsmateriale og julebutik
http://www.trinekc.dk, opskrifter og andre ligegyldigheder

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 06-01-03 15:11

Ja det er vel grundlæggende for folk i alle aldre. Hvis der er kærlighed eller i det mindste varme følelser i et forhold, så er der nok heller ikke mage problemer med erotikken. Men hvis ikke gnisten er tilstede i hverdagen opstår der uværgelig problemer. Og det er ikke hvordan man tilbringer søvnens timer der er afgørende. Det er timerne hvor man er sammen i vågen tilstand.
Tak for kommentarerne
Rudolf

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 16:03

"Puk" skrev

Hej Puk. Long time no see

> Jeg kan nu sagtens forstå det.
> Jeg er 29 og jeg kan godt have svært ved at sove, når jeg ligger
> i samme seng som et andet menneske. Jeg sover ganske enkelt ikke
> lige så godt, vågner ofte og kan have svært ved at falde i søvn
> igen.

Okay, det kan jeg sagtens have forståelse for. Men hvis det var tilfældet
med de ældre, hvordan dælen har de så overlevet de første 40 år i samme
seng? I de tilfælde jeg kender til, er det et skift, der sker i alderdommen
og ikke noget man har gjort hele livet.

> Nok er det hyggeligt at ligge i samme seng, men man skal jo altså
> også kunne fungere i dagligdagen og det kan jeg personligt ikke,
> hvis ikke jeg får noget søvn.

Klart

> Indtil videre har jeg kunnet klare problemet ved lige at vænne
> mig til, at der var en anden i sengen over en periode og så
> iøvrigt forklare, at jeg altså ikke kan holde ud at ligge i ske
> en hel nat. Jeg bliver lettere klaustrofobisk og får det iøvrigt
> afsindigt varmt (hvilket bestemt ikke gør det nemmere at sove).
>
> Der er mange andre måder at vise ømhed og kærlighed på end ved at
> ligge i samme seng eller ligefrem i ske natten lang.

Jeg er helt enig. Og jeg kan på ingen måde selv ligge i ske hele natten. Men
det behøver man jo heller ikke for at ligge i den samme seng. Moderne senge
er jo ofte brede nok til, at man kan sove "hver for sig", men ved siden af
hinanden.

Det jeg synes er så trist ved billedet af de to enkeltsenge, er mest
signalerne det sender. At folk vælger sådan - og sikkert har gode grunde til
det - er jo helt op til dem selv.

Venligst Anita

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 18:07

"Anita" <anita@*slet*stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3e1998fa$0$1758$ba624c82@nntp03.dk.telia.net

Hejsa Anita

Ja det er længe siden men dss er jo ikke hvad det har været, så
det er efterhånden meget sjældent jeg gider kigge forbi.

> Okay, det kan jeg sagtens have forståelse for. Men hvis det var
> tilfældet med de ældre, hvordan dælen har de så overlevet de
> første 40 år i samme seng? I de tilfælde jeg kender til, er det
> et skift, der sker i alderdommen og ikke noget man har gjort
hele
> livet.

Jeg kan ikke svare for andre men jeg ved at eksempelvis min far
har fået sværere ved at sove med alderen (han er altså kun 54).
Han sover meget let og vågner flere gange om natten (ikke mindst
fordi han skal tisse). Min mor vågner også for at tisse, men hun
kan falde i søvn igen på kommando. Min far derimod vågner og
ligger så og kigger sig omkring i en time eller mere før han
falder i søvn (og så går der en time så skal han selv ud og tisse
og så en time og så skal min mor igen *G*). De har simpelthen
seperate soveværelser. Min far har en stor dobbeltseng og min
mor en enkeltseng. Min mor snorker iøvrigt også en hel del og så
sover hun simpelthen så koldt, at vi andre helt bogstaveligt
tager overtøj på, når vi skal ind i hendes soveværelse (som
dublerer som køleskab om vinteren, når der skal holdes fest og
den slags *G*).

> Jeg er helt enig. Og jeg kan på ingen måde selv ligge i ske
hele
> natten. Men det behøver man jo heller ikke for at ligge i den
> samme seng. Moderne senge er jo ofte brede nok til, at man kan
> sove "hver for sig", men ved siden af hinanden.

Gudskelov for det.....Det er bare ikke alle mænd, som kan forstå,
at det ikke er personligt, at man altså lige ruller lidt væk, når
man skal sove. De bliver så sårede og det er jo kedeligt.

> Det jeg synes er så trist ved billedet af de to enkeltsenge, er
> mest signalerne det sender. At folk vælger sådan - og sikkert
har
> gode grunde til det - er jo helt op til dem selv.

For mig signalerer det egentlig ikke noget negativt, men det er
måske netop fordi jeg har forældre som selv har ikke bare
seperate senge men seperate værelser. Faktisk synes jeg det er
rigtig rart at se par der har deres egne værelser. Personligt
kunne jeg ikke leve uden et frirum, der var helt mit eget.

Mange hilsner
Puk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 19:40

"Puk" <powder@worldonline.invalid> skrev i en meddelelse
news:4FiS9.26440$Hl6.3019878@news010.worldonline.dk...
> "Anita" <anita@*slet*stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:3e1998fa$0$1758$ba624c82@nntp03.dk.telia.net
>
Hej Puk

[snip noget om nattetisseri]
Det kan der måske gøres noget ved?

> Min far har en stor dobbeltseng og min
> mor en enkeltseng. Min mor snorker iøvrigt også en hel del og

> sover hun simpelthen så koldt, at vi andre helt bogstaveligt
> tager overtøj på, når vi skal ind i hendes soveværelse (som
> dublerer som køleskab om vinteren, når der skal holdes fest og
> den slags *G*).

Fint at man arrangerer sig, når behovene er forskellige.
>
> > Jeg er helt enig. Og jeg kan på ingen måde selv ligge i ske
> hele
> > natten. Men det behøver man jo heller ikke for at ligge i den
> > samme seng. Moderne senge er jo ofte brede nok til, at man kan
> > sove "hver for sig", men ved siden af hinanden.

Hej Anita - man kan jo godt ligge i ske, og så rulle væk fra
hinanden, for senere igen at vågne tæt sammen *S*
>
> For mig signalerer det egentlig ikke noget negativt, men det er
> måske netop fordi jeg har forældre som selv har ikke bare
> seperate senge men seperate værelser. Faktisk synes jeg det er
> rigtig rart at se par der har deres egne værelser. Personligt
> kunne jeg ikke leve uden et frirum, der var helt mit eget.

Man kan jo sagtens have eget værelse - som frirum, og fælles
soveværelse - det har jeg. Ville også nødigt undvære mit værelse.

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-01-03 09:53

Jeg har ikke helt fulgt denne tråd, men vil alligevel sparke et par
ord ind, ikke mindst fordi jeg tror Puk her har fat i noget ret
centralt hvad angår det der med enkeltsenge.

<Cut omkring nat (sjat? :) ) pisseri og soveværelse temperatur.>

Personligt kan jeg ikke fordrage en høj temp. når jeg skal sove.. Nu
er det sådan at jeg er gift med en pige der kommer fra noget varmere
himmelstrøg og derfor er alt under 20 grader koldt for hende.. Hun
sover med en dundyne.. Jeg med et vattæppe... Jeg ville overhovedet
ikke få sovet en skid hvis vi skulle ligge i arm om natten.. I SKE..
Jeg var kogt for længe siden. Personligt er jeg såmænd ikke så gammel,
(33) men kan mærke at jeg får sværere og sværere ved at finde mig i at
der er andre i nærheden når jeg skal sove.. Det kan meget vel være det
bliver forstærket af at jeg har natarbejde, så min kone og jeg sover
kun sammen i week-enden.
Mange ældre mennesker sover meget let, og vågner derfor også hvis
partneren bevæger sig eller lign. Dertil kan jeg så føje et par som
jeg kendte indtil deres død: Manden sov MEGET uroligt, og de havde
derfor hver deres seng.. Konen syntes ikke det var specielt sjovt at
få en arm i hovedet mens hun sov bedst. For det pars vedkommende var
hverken erotik eller kærlighed på nogen måde død. De elskede hinanden
højt og jeg er helt sikker på at de havde sex indtil konen døde
pludseligt. Den eneste forskel er vel blot at den slags ikke behøves
at foregå i dobbeltsengen.. Endsige starte der...
Jeg har kendt flere ældre mennesker der sov i hver deres seng, men det
har for deres vedkommende bestemt ikke betydet at kærligheden var død.
Hvor mange af dem der har haft et stadigt fungerende sexliv kan jeg
kun gætte mig til, men jeg skulle tage meget fejl hvis ikke det har
fungeret godt.
Vi andre kunne såmænd nok lærer en del omkring hengivenhed og det at
læse hinandens signaler udfra det som ældre ægtepar gør.

>> samme seng. Moderne senge er jo ofte brede nok til, at man kan
>> sove "hver for sig", men ved siden af hinanden.
>
>Gudskelov for det.....Det er bare ikke alle mænd, som kan forstå,
>at det ikke er personligt, at man altså lige ruller lidt væk, når
>man skal sove. De bliver så sårede og det er jo kedeligt.

Faktisk er der også ganske mange piger der ikke kan forstå at man bare
ikke kan have nogen så tæt på sig når man skal sove:)
Det virker skam begge veje:)

>
>> Det jeg synes er så trist ved billedet af de to enkeltsenge, er
>> mest signalerne det sender. At folk vælger sådan - og sikkert
>>har gode grunde til det - er jo helt op til dem selv.
>
>For mig signalerer det egentlig ikke noget negativt, men det er
>måske netop fordi jeg har forældre som selv har ikke bare
>seperate senge men seperate værelser. Faktisk synes jeg det er
>rigtig rart at se par der har deres egne værelser. Personligt
>kunne jeg ikke leve uden et frirum, der var helt mit eget.

Måske vi et øjeblk skal huske at kærlighed og elskov ikke nødvendigvis
behøves ta foregå i dobbeltsengen:)
De mennesker jeg har kendt der sov i hver deres seng har helt sikkert
elsket hinanden højt.. Jeg vil bestemt også have mine frirum.. Jeg dør
indeni hvis ikke jeg har dem!

Venligst
Møffe

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-01-03 15:06

"Puk" skrev

> Ja det er længe siden men dss er jo ikke hvad det har været, så
> det er efterhånden meget sjældent jeg gider kigge forbi.

Det er sandt... men måske det er ved at blive lidt bedre

[Klip]
> Min mor snorker iøvrigt også en hel del og så
> sover hun simpelthen så koldt, at vi andre helt bogstaveligt
> tager overtøj på, når vi skal ind i hendes soveværelse (som
> dublerer som køleskab om vinteren, når der skal holdes fest og
> den slags *G*).

*G* Det lyder ret specielt. Måske man også bliver mere krævende med alderen.
Når man er ung, affinder man sig med hvordan tingene nu engang forholder
sig, mens man stiller flere (egoistiske) krav når man bliver lidt ældre?
Blot en hypotese.

Men ellers synes jeg jo heller ikke den situation du beskriver, giver mig
det triste billede jeg nogle gange har set. Dine forældre mødes jo sikkert
stadig i dobbeltsengen til lidt socialt sam/nærvær, og sover så blot hver
for sig. Men jeg kan godt se at den løsning kan være svær i en 2 værelses
lejlighed *S*

> Gudskelov for det.....Det er bare ikke alle mænd, som kan forstå,
> at det ikke er personligt, at man altså lige ruller lidt væk, når
> man skal sove. De bliver så sårede og det er jo kedeligt.

Det er sandt. Det kunne min ex heller ikke helt forstå. Men de må jo
acceptere forklaringen og det er også min erfaring at de gør, de skal bare
lige vænne sig til det.

> For mig signalerer det egentlig ikke noget negativt, men det er
> måske netop fordi jeg har forældre som selv har ikke bare
> seperate senge men seperate værelser.

Men har de altid haft det? Det er jo i hvert fald min hypotese, at med de
fleste ældre, er det noget der er sket på et tidspunkt, ikke noget der altid
har været sådan.

> Faktisk synes jeg det er
> rigtig rart at se par der har deres egne værelser. Personligt
> kunne jeg ikke leve uden et frirum, der var helt mit eget.

Det kan man jo blive nødt til... hvis der ikke er plads til andet.

Venligst Anita

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-01-03 16:37

>> Gudskelov for det.....Det er bare ikke alle mænd, som kan forstå,
>> at det ikke er personligt, at man altså lige ruller lidt væk, når
>> man skal sove. De bliver så sårede og det er jo kedeligt.

Det syndrom lider min kæreste så heldigvis ikke af. Hun kan ikke få nok af at ligge tæt ind til mig
når at vi sover.
--
Mvh
Flemming Jacobsen
Der har overvejet at tage en tur til USA.
For derefter at tage en tur tværs over.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-01-03 17:10

In article <ovsl1vkvqaq3qp3ofi56a8gcql20k4p2j1@4ax.com>, "Thunderbird @
7100 " <dsl79930[Spam Nej TAk]@vip.cybercity.dk> says...
> >> Gudskelov for det.....Det er bare ikke alle mænd, som kan forstå,
> >> at det ikke er personligt, at man altså lige ruller lidt væk, når
> >> man skal sove. De bliver så sårede og det er jo kedeligt.
>
> Det syndrom lider min kæreste så heldigvis ikke af. Hun kan ikke få nok af at ligge tæt ind til mig
> når at vi sover.

Og det forstyrre ikke din søvn?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-01-03 17:32

PerX ... wrote:
> In article <ovsl1vkvqaq3qp3ofi56a8gcql20k4p2j1@4ax.com>, "Thunderbird

>> Det syndrom lider min kæreste så heldigvis ikke af. Hun kan ikke få
>> nok af at ligge tæt ind til mig når at vi sover.
>
> Og det forstyrre ikke din søvn?

Han skrev jo *heldigvis*

MVH
Henning

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-01-03 04:05

Henning wrote:
> Anita wrote:
>> "Nette" skrev
>> [Klip]
>>> Jeg synes, det kan være utrolig smukt, hvis jeg ser to ældre
>>> mennesker
>> være
>>> kærlige overfor hinanden, også hvis jeg får færden af, at de
>>> stadig har
>> sex
>>> sammen.
>>
>> Men jeg har aldrig helt forstået, hvorfor nogle ældre får
>> separate enkeltsenge. Det synes jeg er trist, for det
>> signalerer på en eller anden måde at kærligheden er ovre :-/
>
> Man starter med at ligge sammen i en enkeltseng, fortsætter i
> en 1½ mands seng, ligger i ske osv,

Så køber manden sig en computer og for ikke at få et møgfald,
hvergang han vækker konen klokken bimmelims om natten, falder han
om på 3'personeren inde i dagligstuen.

> Mon ikke det mest hører børn og helt unge til, at betragte sex
> mellem "gamle" som noget ulækkert? Især forældrenes
> seksualitet. Forældre skal jo være aseksuelle i forhold til
> deres børn?

Helst. En masse fokus på sex er skadeligt for ubefæstede unge
mennesker. Andre værdier i livet er langt væsentligere, og det er
vigtigt, at forældrene som dannende symboler lader disse have
aldeles fremtrædende plads i den daglige omgang med deres børn.

Som det er lige nu, kommer der en stadig stigende mængde
patienter til de sexologiske klinikker, fordi de føler sig
sexafhængige eller præstationsfikserede og bliver i elendigt
humør, når de ikke får noget. Hvilket er aldeles overreaktion,
når man betænker, hvor simpel en ting sex retteligt er.

I det hele taget er sex kommet til at repræsentere en al for stor
del af, hvad mange mennesker forstår ved et fuldt liv. De drøner
rundt fra adspredelse til afprøvelse og tilbage til adspredelse,
i stedet for at læse en god bog eller foretage sig noget mere
idealistisk end pur jagt på behovstilfredsstillelse og
selvoplevelse af den mere primitive slags.

Sex har for nogen antaget religiøs karakter. Jordforbindelsen er
sluppet og jagten på Nirvana er blevet en besættelse. Man taler
også om sexmekkaer. Jeg tænker, derfor er jeg (Descartes). Tilføj
sex og man får: "Jeg tænker en masse på sex, derfor er jeg
liderlig".

Og så er der jo den gamle historie om, at en ingeniør gerne vil
have både en kone og en elskerinde. De tror nemlig begge to, at
han er hos den anden om aftenen, og så kan han få fred til at
passe sit arbejde.

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 09-01-03 05:05

Der er blevet sagt mange kloge og eftertænksomme ord til dette spørgsmål. jeg havde håbet på lidt flere reaktioner fra de ældre/gamle mennesker som jo kunne fortælle hvordan deres egen oplevelse var. Men der er vel ikke så mange af den kategori på nettet, så det er sikkert derfor. Med hensyn til den undersøgelse der er henvist til, hvor 122 personer er blevet interwiwet flere gange i perioden fra 40 års alderen til de er blevet 6o år. Det er udmærket; jeg er spændt på hvordan konklusionen bliver, når de fremtidige rapporter ved 65- 70- 75 - 80 o.s.v. bliver offentliggjort.
Enkelt senge eller dobbelt senge? De fleste indretter sig vel efter deres egne muligheder, lyst og behov. Men det ensomste sted i verden er i dobbeltsengen bag en afvisende ryg.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-01-03 05:20

HrSvendsen wrote:
> Henning wrote:

> Så køber manden sig en computer og for ikke at få et møgfald,
> hvergang han vækker konen klokken bimmelims om natten, falder han
> om på 3'personeren inde i dagligstuen.

Computeren kan være en farlig rival i forholdet,
her i huset er det løst ved, at computeren står i samme
rum som konen udfører sin hobby

>> Mon ikke det mest hører børn og helt unge til, at betragte sex
>> mellem "gamle" som noget ulækkert? Især forældrenes
>> seksualitet. Forældre skal jo være aseksuelle i forhold til
>> deres børn?
>
> Helst. En masse fokus på sex er skadeligt for ubefæstede unge
> mennesker. Andre værdier i livet er langt væsentligere, og det er
> vigtigt, at forældrene som dannende symboler lader disse have
> aldeles fremtrædende plads i den daglige omgang med deres børn.

Sex er og har aldrig været skadelig for det er ene og alene
en fysiologisk betinget adfærd, der er medfødt!

Det der kan virke skadeligt er den måde mennesker
intellektuelt håndterer seksualiteten på.

( Snip en måde at betragte årsager på )

> Sex har for nogen antaget religiøs karakter. Jordforbindelsen er
> sluppet og jagten på Nirvana er blevet en besættelse. Man taler
> også om sexmekkaer. Jeg tænker, derfor er jeg (Descartes). Tilføj
> sex og man får: "Jeg tænker en masse på sex, derfor er jeg
> liderlig".

"Jeg tror sex er kommet for at blive" for at bruge et citat

Hvis sex bruges til at styre den mellem-menneskelige adfærd,
vil der alt andet lige, opstå flere problemer og spørgsmål/
usikkerhed, end hvis sex blev af-interlektualiseret og bare
accepteredes som et behov som alt andet for menneskets
beståen, fysiske og psykiske velvære..

I bund og grund er mennesket et pattedyr, med alle de
basale drifter og behov der er kendetegnene for disse
arter, hvor mennesket så oveni, har udviklet evnen til
at tænke abstrakt, hvilket er både vores styrke og svaghed,
giver os fordele, ulemper og selvskabte problemer.

" Salige er de enfoldige! De har ikke de problemer vi
mennesker har, de skal kun bekymre sig om sult, tørst,
varme, kulde, væde og tørke" ( Frit citeret)

> Og så er der jo den gamle historie om, at en ingeniør gerne vil
> have både en kone og en elskerinde. De tror nemlig begge to, at
> han er hos den anden om aftenen, og så kan han få fred til at
> passe sit arbejde.

*LOL*

MVH
Henning

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-01-03 19:54

"Puk" <powder@worldonline.invalid> wrote in message
news:xKfS9.25974$Hl6.3000294@news010.worldonline.dk...
> "Anita" <anita@*slet*stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:3e1813e2$0$1755$ba624c82@nntp03.dk.telia.net
>
> > Men jeg har aldrig helt forstået, hvorfor nogle ældre får
> separate
> > enkeltsenge. Det synes jeg er trist, for det signalerer på en
> > eller anden måde at kærligheden er ovre :-/
>
> Jeg kan nu sagtens forstå det.
> Jeg er 29 og jeg kan godt have svært ved at sove, når jeg ligger
> i samme seng som et andet menneske. Jeg sover ganske enkelt ikke
> lige så godt, vågner ofte og kan have svært ved at falde i søvn
> igen.
> Nok er det hyggeligt at ligge i samme seng, men man skal jo altså
> også kunne fungere i dagligdagen og det kan jeg personligt ikke,
> hvis ikke jeg får noget søvn.
>
> Indtil videre har jeg kunnet klare problemet ved lige at vænne
> mig til, at der var en anden i sengen over en periode og så
> iøvrigt forklare, at jeg altså ikke kan holde ud at ligge i ske
> en hel nat. Jeg bliver lettere klaustrofobisk og får det iøvrigt
> afsindigt varmt (hvilket bestemt ikke gør det nemmere at sove).
>
> Der er mange andre måder at vise ømhed og kærlighed på end ved at
> ligge i samme seng eller ligefrem i ske natten lang.

Hvis man har søvnproblemer er det nok et naturligt signal om at man
tilstræber at lege nat, når man hellere skulle få noget ud af livet og
være vågen og aktiv.

At dele seng og især dyne er en sag med fordele og ulemper - det kan
vist ikke være anderledes og bør ikke gøres til et generelt problem

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-02-03 04:52

In article <3e1827d8$0$256$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
Jonas M. Nielsen wrote:
> Der vil jeg give dig helt ret Anita, det er simpelthen så sørgeligt at se -
> hvis kærligheden er tilstede, så burde man have lyst til at være tæt på
> hinanden når man sover.

<skære>

> Bare et udtryk for min holdning, ikke dermed sagt at det er forkert at gøre
> sådan.

Ick, en grusom skæbne er tvært det modsatte, i mine øjne ;) - Jeg skal
have plads omkring mig når jeg sover.

Det er både forbi at jeg sover bedre + jeg er så også de har 2m høj så
det med at sove på tværs af sengen er lissom noget jeg er vant til ..

Men jeg vil da langtfra sige at det på nogen måde skulle signalere
manglende varme følelser overfor 'den anden' (skulle der have været en sårn).

--
Daniel Villfrance Pedersen