/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Skat på cd-køb fra USA?
Fra : Axelise
Vist : 1724 gange
100 point
Dato : 25-11-06 18:13

Jeg har nu flere gange været så uheldig at skulle betale en ekstra skat, når jeg har bestilt cd'er fra USA gennem Amazon. Nogle gange slipper cd'en igennem, og man betaler kun det, Amazon har opkrævet, men andre gange har jeg været uheldig at skulle af med et ekstra beløb.
Så nu køber jeg kun gennem Amazon.uk, - men spekulerer på, om jeg min alligevel kan blive afkrævet et beløb for skat af produktet, da nogle af cd'erne hentes hjem fra USA?
Ofte kan man være heldig at finde brugte cd'er i perfekt stand eller nye til meget lav pris, men jeg tør ikke bestille, når jeg kan se at det er en US-import.
Er min "frygt" mon ubegrundet? Selvom man køber gennem den engelske afdeling af Amazon, er det jo kun Amazon der formidler oplysninger om produktet, da jeg i sidste ende måske ender med at købe gennem en amerikansk lowprice musikforretning.
Hvad gør I andre, når I bestiller musik fra USA? CD-WOW har jeg ingen interesse i, da det kun er dårlig populærmusik, man kan købe der og ikke den type musik, som jeg interesserer mig for.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-06 18:44

Vi/jeg køber ikke musik i USA - så har man ikke problemet

En evt. afgift kan du risikere uanset hvor du køber henne....

Vi handler en del på ebay (men ved at bruge vores tyske konto) og har aldrig haft problemet - men det er som regel også fra privat til privat - det er da muligt det gør en forskel.....

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 25-11-06 20:41

Told og Skat går mest efter pakker som ser "firma agtige ud". Hvis det er noget der er sendt privat er det mere sjældent at de tager det, da det er svært at bevise om der er tale om en fødselsdagsgave eller om der er tale om decideret køb som der skal betales afgift af.
Jeg har tidligere købt DVD fra australien og den slab igennem, men der er vist også et minimumsbeløb som varen må koste uden at der bliver lagt afgift på.

mvh timeglas

Kommentar
Fra : Thorendal

Dato : 25-11-06 23:08

Så vidt jeg ved, skal en genstand koste over 100 kr førend der bliver lagt skat på - om det passer eller ej, ved jeg ikke. Men jeg har også prøvet at bestille gennem Amazon og fik lov til at betale den fulde pris.
Til gengæld benytter jeg selv meget www.bangcd.com, som nok primært er populærmusik, men til gengæld afsender de cd'erne enkeltvis, hvilket vist nok gør en forskel, da prisen derved ikke overstiger det skattepligtige beløb.

Mvh Thorendal

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 26-11-06 12:38

Jeg mener bare ikke, at man skal betale de samme afgifter for en cd fra Europa som for en cd fra USA. Det er pokkers med de afgifter, for de har så megen god musik til lave priser i USA.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-11-06 12:49

Ja - og billig benzin......

Man må jo acceptere reglerne i det land man bor.....

Det fungerer IKKE hvis man kun vil nyde og ikke yde

Bare lige en side bemærkning

Accepteret svar
Fra : MacMadsen

Modtaget 100 point
Dato : 26-11-06 16:20

Hvis du køber varer fra USA eller andre lande uden for EU, og varene bliver stoppet af SKAT, bliver du pålagt at betale moms og afgift. Det er ikke decideret skat der bliver lagt på.

Køber du derimod gennem et firma der sender inden for EU, så har du betalt moms og afgift i EU-landet og dermed skal du IKKE betale igen i DK, da der er aftale om fri bevægelighed over EU's grænser.

Derfor, hvis du køber gennem Amazon i USA og varen bliver sendt fra USA risikere du at blive pålagt moms og afgift. Er varen købt gemmen Amazon i UK og varen bliver sendt fra UK skal du ikke betale moms og afgift. Hvis varen er købt gennem Amazon i UK og varen sendes fra USA, så mener jeg stadig du kan risikere at betale moms og afgift, da varen kommer fra et land uden for EU.

Så køb i UK og se efter prisen "incl VAT" da det er den pris du betaler når du bor i EU.

Mvh
MacMadsen

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 26-11-06 18:17

Ja, lige netop MacMadsen, - det var også det jeg mente.
Og selvfølgelig har du ret i, at det er moms og afgift og ikke skat, man betaler
Jeg ville bare være helt sikker på, hvordan det forholder sig, for der er ingen grund til at betale mere end højst nødvendigt.
Nogle gange er det også ok at betale afgifterne, hvis man køber ting, som man alligevel slet ikke kan få herhjemme, men det er jo vanvid at købe noget hjem fra USA, som man i virkeligheden kan få herhjemme, bare fordi man håber på at spare lidt. Men det gør man så bare ikke, fordi der skal betales afgift.

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 26-11-06 18:18

Tak for svaret MacMadsen.