/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Ubuntu - skærmopløsning
Fra : peter.k
Vist : 369 gange
200 point
Dato : 25-11-06 17:55

Efter at jeg har læst så mange anbefalinger af styresystemet UBUNTU, har jeg nu endelig samlet mod til at installere den på computeren.
Installationen gik glat og alt fungerer tilsyneladende, som det skal - med en enkelt lille undtagelse. Jeg kan ikke ændre skærmopløsningen.
Styresystemet starter med en opløsning på 1920x1440 – og det er alt for høj til min skærm (øjne). Jeg har fundet en ikon for skærmopløsning, hvor jeg kan ændre til en lavere opløsning, men når jeg trykker på ”ANVEND” skifter skærmen et kort øjeblik til den nye opløsning – fryser - og vender tilbage til lockin-skærmen i den oprindelige opløsning. Hvordan løser jeg problemet?

Kommentar
Fra : peque

Dato : 25-11-06 18:09

Nu bruger jeg ikke Ubuntu og Gnome, men KDE istedet for, men mener det har noget med at systemet står til automatisk at indstille skærmindstillingerne til de optimale - dog er jeg ikke sikker.
Jeg roede for langt tid siden med Ubuntu, da jeg testede det som Server, men mener jeg løste det ved at fravælge at systemet skulle indstille det til optimalt !!! Men hvor der er menuen kan jeg ikke huske. Men det er under administration...

Alternativ kan du gå i konsol, finde din xorg.conf og finde de default indstilling, og derefter slette de de tal under default indstillingerne.
Section "Screen"
Identifier "Screen0"
Device "Card0"
Monitor "Monitor0"
DefaultColorDepth 16
SubSection "Display"
(Her er default 16 og under 16 sletter du følgende så der kun står din ønskede tilbage:
SubSection "Display"
Depth 16
Modes "1024x768" "800x600" "640x480"
EndSubSection

Dermed har systemet kun de ønskede valg til indstillinger

P

Kommentar
Fra : peter.k

Dato : 25-11-06 19:53

I xorg.conf - hvor default-depth sat til 24 - står der følgende:
---------------------------------------------------------------------------------------
Depth      24
      Modes      "1920x1440" "1600x1200" "1280x1024" "1024x768" "832x624" "800x600" "720x400" "640x480"
   EndSubSection
---------------------------------------------------------------------------------------
Betyder det ikke, at mulighederne er tilstede?
I øvrigt er xorg.conf skrivebeskyttet, og i starten advares der mod at ændre i den.
Der står blandt andet:
---------------------------------------------------------------------------------------
# This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only*
# if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg
# package.
---------------------------------------------------------------------------------------

Annuller spørgsmålet
Fra : peter.k

Dato : 30-11-06 21:32

Der var flere problemer med Ubuntu. jeg har indtil videre opgivet at bruge det.