/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
ventilationssprækker - haster
Fra : bv32
Vist : 1226 gange
100 point
Dato : 25-11-06 15:31

Jeg er i fuld gang med at dække min kvist ind med cedertræ og har følgende spørgsmål. Cedertræsbrædderne er skruet på afstandslister og der skulle jo være 10 mm ventilationssprække foroven og forneden. Det er jo nemt nok ved fronten af kvisten men hvad gør jeg ved siderne af kvisten ? Her er der jo en afstandsliste hele vejen rund om. Er det lige meget eller skal jeg montere afstandslisterne med lidt mellemrum eller hvordan ?
Jeg forestiller mig at det skal være muligt for luften at cirkulere på bagsiden af cedertræsbrædderne. Det kan den vel ikke når der er afstandslister foroven og forneden der blokkerer?

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 25-11-06 16:01

Nej det kan den ikke det har du så ganske ret i.
Hvis træbeklædningen sider vandret kan du helt springe listerne over.
Hvis det er lodret beklædning så bryd den nogle steder f.eks for 10 cm. Du kan også sætte listerne forskudt for hinanden, så luften zik zaker imellem dem. forstår du det?

Jeg vil anbegale at du anbringer net i ventilationsprækken så insekter og mus ikke kan komme ind.
Jo mus kan også komme op på taget.
Var det dig der for nogen tid siden var på kandu med din kvist?

Bjørn

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 25-11-06 16:14

Træbeklædningen sidder vandret. Det er fjer/not brædder med samme tykkelse over det hele. Yes, det var mig der har været på kandu før. Er det så lige meget med ventilationssprækken når træbeklædningen sidder vandret ?

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 25-11-06 16:23

Ja bortset fra at du jo skære i smig efter tagfladen, der kan du komme til at mangle underlag.
Hvist du har en fast flunke kan du bare putte en lille stump underlag ind under.
Hvis ikke så sæt et en stump underlag der går op under der næste brædt, og sæt det fast når du sætter det på. Jeg formoder at du klæder op nede fra.

Bjørn

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 25-11-06 16:32

Hej igen
Dermed mener du så at der ikke må være afstandslister hele vejen langs med tagfladen ved flunkerne som cedertræsbrædderne kan skrues på ?

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 25-11-06 16:46

Ja, jeg regner med at din taghældning er ca. 45 grader.
Hvis den er det kan du godt få nogle afslutninger, efter hinanden, der mangler underlag.
Du svarede ikke på om der er en fast side på hele flunken, hvis der er det, skal du bare sætte en lodret underlagsliste under hver gang et brædt slutter.
Hvis ikke må du, hvergang et brædt slutter sætte en lodret liste under, og den skal være så lang at den nå op og får fat i et brædt der understøttes tæt på smigen.
Hvis der er lang afstand imellem underlaget kan du også vælge den løsning seg kom med før, at sætte korte underlag under i zik zak.

Bjørn

Det er svært at beskrive, en tegning ville gøre underværker.
Jeg undersøger mulighederne for at sende sådan en.

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 25-11-06 17:05

Yes, taghældningen er ca. 45 grader. Jeg ved ikke, hvad du mener med fast side. Der er tale om en sædelkvist som er bygget af krydsfiner yderst. Så der er en front med spids på og flunkerne er to trekanter.
Jeg forestår din kommentar sådan at jeg, uanset hvad, skal sørge for at der udelukkende er lodrette afstandslister. Er det forstået rigtigt ? Jeg har faktisk allerede sat afstandslister langs med taget og skruet cedertræsbrædderne på den ene side, bliver jeg så nød til at pille det ned igen ?
Hvad gør jeg så foroven på flunken ? Her har tømreren sat en vandret liste med en metal liste ovenpå som cedertræsbrædderne lige ville kunne komme nedenunder.
Tagstenene hviler på denne liste, så jeg kan ikke pille den ned. Hvordan sørger jeg så for ventilation her ? Hvis jeg bare stopper med cedertræsbrædderne 10 mm fra denne liste ville det kunne regne ind bag ved brædderne. Det er vel ikke meningen....?

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 25-11-06 17:06

Og ja, jeg beklæder nedefra og op

Accepteret svar
Fra : BjornJ

Modtaget 100 point
Dato : 25-11-06 18:09

Det er svært det her!
Nu prøver jeg at beskrive som jeg ser det for mig.
Du har en kvist med fald til begge sider som hovedsageligt er lavet af krydsfiner, det vil sige at du kan sætte afstandalister hvor du vil.
Hvis det er sådan, så sæt en lodret liste hver gang du skære i smig for taget. Så kan der komme luft ind under.
Altså ja til lodrette afstandslister.
Foroven er jeg ikke rigtig klar over om der er udhæng, men du skriver om en vandret metal liste.
Mon det ikke er den undertaget ligger på, så vand der kommer igenem tegltaget bliver ledet ud.
Den erstatter, som du beskriver det,den nederste lægte. Er der ingen tagrende på kvisten?
Hvis det er det er det svært at skaffe ventilation den vej, men der er en mulighed for at du kan få ventilationsluften til at gå ind under undertaget og tværs over kvisten til den modsatte side.
Der skal være 5 cm luft imellem undertaget og isolationen.
Om du skal pille den side ned du har sat op er et samvidigheds spørgsmål. lav den side du nu er ved og tænk over det.

Bjørn

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 25-11-06 19:05

Der er ingen tagrende på kvisten (endnu, jeg har ikke taget stilling til om det er nødvendigt).
Men nu hvor du siger det kunne jeg selvfølgelig bare stoppe cederbrætsinddækning 10 mm under en øverste liste og så sætte tagrender på. De vil så dække listen og toppen af cedertræsinddækningen. Problem løst.

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 25-11-06 20:56

Tak for svaret BjornJ.