/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
LK Touchdæmper
Fra : yakov
Vist : 3133 gange
100 point
Dato : 25-11-06 15:24

hej, jeg har en LK Touchdæmper sat til noget halogenlys. og der sidder så en transformator til, men den er ikke så glad for at arbejde sammen med transformatoren. så når nu man tænder lyset er det tændt i 2sek og slukker i 20 og så tænder det igen i 2 sek, og sådan fortsætter den. men hvis man så dæmper lyset tilstrækkeligt kan den godt holde det tændt. men jeg synes jeg læste i brugervildledningen at man kunne sætte en lille pære eller en modstand på i serie med transfomatoren.
og så skulle det virke, er der nogle der ved noget om det og hvad man evt skal sætte til da jeg synes det er lidt mærkeligt at lægge en pære oppe på loftet.?

\\yakov

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-06 16:48

Så er det nok en lysdæmper til glødelamper.....

Det er ikke alle lysdæmpere der kan køre med halogenlys

Du kan se de forskellige typer her

http://www.lk.dk/public/download/Brochure/LK%20Lysd%C3%A6mpere_2004-10.pdf

Accepteret svar
Fra : Jorgen_ros

Modtaget 100 point
Dato : 25-11-06 20:52

Det kan godt drille en del med lysdæmpning, når man har en transformer.

Først og fremmest skal man vælge lysdæmperen ud fra lampens transformer. Jernkerne eller lelektronisk transformator, men det er ikke altid så let. Så skal man også lige se hvor mange watt der er. Nogle dæmpere virker ikke hvis forbruget er under 60 watt.

Jeg har selv bøvlet lidt med min datters halogenlampe. Hun havde anskaffet en touchregulering til elektronisk transformator, for det havde de sagt i butikken. Lamperne blinkede lystigt, men helt uudholdeligt.
Jeg skilte lampen ad og opdagede at det var en billig jernkerne transformator, der var indbygget. Jeg havde tilfældigvis en gammel lysdæmper med drejeregulering og den virkede også fint, men kunne ikke bruges til korespondance. Jeg fik fat i den helt rigtige LK lysdæmper til jernkerne transformator og monterede den. Det var også fint, men den larmede/brummede, så det ikke var til at holde ud.
Jeg fik en elktriker til at se på det, men han havde ikke lige løsningen klar, men havd eogså en ide med en modstand der skulle indbygges.
Jeg fik så fat i producenten og fik her, at vide at de havde god erfaring med LK's skydelysdæmper til elektronisk transformator ogvvidste godt at den fine touch ikke duede.
Nu sidder der en Fuga skydelysdæmper beregnet til elektronisk transformer og den virker altså fint her, selvom det er en jernkernetransformer.

Mit råd er derfor at kontakte producenten, for han har sikkert selv erfaringer med hvilken lysdæmper der passer til netop hans lampe.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-11-06 08:42

hedder den LR er den til jernkernetransformer (DVS den er tung)
hedder den CR er den til elektronisktransformer ( DVS den er let)
begge virke til glødelamper
så er din transformer tung eller let ??

Kommentar
Fra : yakov

Dato : 28-11-06 13:47

har fundet problemet. det var en max 70 w transformator der sad på men der sad 3x 35 w på den. ( det skal lige siges at det ikke er mig der havde lavet der i første omgang).

Godkendelse af svar
Fra : yakov

Dato : 16-12-06 15:14

Tak for svaret Jorgen_ros.