/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Syn og skøn.
Fra : spimmer
Vist : 1405 gange
200 point
Dato : 25-11-06 13:45

Hej.
Hvis man bliver uenig med en bilforhandler ang. en brugt bil, findes der så "et syn og skøn" - som der f. eks. er i byggebranchen. Eller er der andre muligheder?
mvh
spimmer.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 25-11-06 13:55

Hvornår er bilen købt.. Ikke noget med Engros osv. Kom med lidt info om hvad der er galt

Så er er kun forbrugerrådet, eller FDM. Der er i første omgang ikke en
Citat
så "et syn og skøn" - som der f. eks. er i byggebranchen.

Men man kan i tilfælde af evt. retssag jo få syn og skøn på sin bil.

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 25-11-06 14:09

Hej bilen er købt i sommer. Den er købt ved autoriseret forhandler (Peugeot i Aalborg). Bilen er fra 2001.
Det er mAnge forskellige problemer: Vand i bunden af bilen, centrallåse som var defekte, manglende forbindelser på elektriske ting og meget mere. Bilen har været på værksted 7 (syv!!!) gange.
mvh
spimmer.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-11-06 14:23

Øv sådan nogle biler har vi også haft..

Første bil fik vi set efter hos FDM, for at være sikre på, at vi havde ret. Da de så havde gjort det, tog vi en advokat, det var den eneste måde, vi kunne få sælgeren til at hører efter. Vi fik bilen
rep.

Næste bil, stod mere hos forhandleren end i vores indkørsel, til sidst var vi så forbandede over sitiuationen, at vi lod handlen gå tilbage. Det kan man altså godt, hvis der er alvorlige fejl og mangler på en bil, selv om den er købt brugt.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 25-11-06 15:07

Købelovens reklamationsret gælder også for køb af brugt bil ved en forhandler, og det første halve år, skal sælger kunne bevise, at fejl på bilen IKKE var der på købstidspunktet, kan han ikke det, formodes det at fejlene var der dengang, og han er erstatningspligtig/pligtig til at udbedre fejl og mangler.

De næste 1½ år af reklamationsperioden er det køber der skal kunne bevise, at fejlene var der på købstidspunktet for at sælger er erstatningspligtig.

Og købeloven gælder uanset hvilke evt. garantiordninger forhandleren ellers har givet...det er to forskellige ting.

men hvis ikke han er samarbejdsvillig, må I lægge sag an, og der fungerer det sådan, at der så vil blive foretaget et "syn og skøn" på bilen, hvor man fastslår hvad der anses for rimelig slitage og stand af et brugt køretøj , på baggrund af køretøjets alder og kørte kilometer o.s.v.

Og ellers kan I betale jer fra at få lavet en gennemgang af bilen hos FDM (temmeligt dyrt) , og så forelægge resultatet af testen for forhandleren, og høre hvad han så siger.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : spimmer

Dato : 09-12-06 22:31

Tak for svaret dova.