/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Smadret windows cd
Fra : Jonassen
Vist : 781 gange
100 point
Dato : 25-11-06 10:41

Jeg har en original xp-windows pro på Engelsk ( -servicepacks) - eller det vil sige, det havde jeg.

Sidste gang jeg ville installere windows, smadred min CD-rom CD'en. Så nu står jeg med en smadret original-cd men med en godkendt windowsnøgle som er købt og betalt.

Nu går Microsoft jo meget op i at man ikke køber et program, men derimod en LICENS.

Nu er mit spørgsmål så; Hvad er licensen? Er det CD'en eller Produktnøglen?

Reelt kunne jeg jo bare anskaffe mig enkopi af min Engelske windows pro og så skifte produktnøglen ud med min lovligt indkøbte nøgle.

Nøglen er jo både købt, aktiveret og registreret i mit navn.

Men ville det være lovligt?

Jeg har søgt på Microsoft's egne sider, men kan ikke finde frem til noget.

Accepteret svar
Fra : 1133

Modtaget 110 point
Dato : 25-11-06 10:53

kontakt ms og forklar dem problemet
så vil jeg tro at de sender en ny cd

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 25-11-06 10:54

Jeg mener det er produktnøglen, der er licensen. CDérne er identiske.

Ole P. Bielefeldt

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 25-11-06 10:55

Hej det vigtigste er at du kan dokumentere at du har købt den lovlige selve skiven betyder ikke så meget.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-11-06 11:07

jeg fik for længe siden denne besked fra microsoft (min cd var enten let ridset eller "død")

Citat
prøv at brænde en kopi af original cd´en
(det var så det der virkede for mig)

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 25-11-06 11:32

Licens er retten til at bruge programmet på bestemte PCere tilhørnde licenstager

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-11-06 11:37

Citat
Licens er retten til at bruge programmet på bestemte PCere tilhørnde licenstager

den holder da ikke medmindre det er en oem version (som nok heller ikke helt holder) - hvem filan køber en ny fordi puteren brænder af ????

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 25-11-06 11:45

du har 2 muligheder:
1: ring til MS og forelig dem problemet. De er ofte villige til at sende en ny til et symbolsk beløb.
2: lån SAMME version af en af dine venner og brænd en kopi og benyt din egen licenskode.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 25-11-06 11:52

Licenser og CD'er med programmet på er to forskellige ting!

En CD, med f.eks. Win XP på, kan du installere på lige så mange maskiner, som du har købt licenser til (jeg gør det ofte på arbejde-der har jeg kun én CD til mange maskiner).

Der er lige den krølle, at en maskine, der er købt med en OEM licens, der gælder licensen kun for den maskine, den er købt med (oftest sidder der et klistermærke bagpå med koden), men selv her må du gerne installere fra en anden CD, end den der fulgte med (du bruger bare koden bagpå). En OEM licens må IKKE skifte maskine!

Altså kan du uden problemer anskaffe en ny CD (hvordan er egentlig mere eller mindre ligegyldigt) og installere fra den - forudsat, at du har en købt og betalt licens til hver maskine, du installerer på.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 25-11-06 16:20

Jeg lavede samme nummer en gang med min win98 cd. Jeg sendt en mail til ms dk med kopi af kvitteringen og fik kvit og frit tilsendt en ny.

Godkendelse af svar
Fra : Jonassen

Dato : 29-11-06 11:30

Tak for svaret 1133.

Jeg kontaktede Microsoft og forklarede dem situationen. De bad om Produktnøglen - kontrolerede den, og for et ekspeditionsgebyr på 190 Dkr sender de en ny XP til undertegnet.

Sig hvad I vil om Microsoft, men det er da god service!!!

Tak for hjælpen til jer andre.

Pointen går til 1133 da han kom først med svaret.