/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Socialpolitik / Spørgsmål
10  snaptil 500
Førtidspension når jeg rejser
Fra : ryan1312
Vist : 2092 gange
20 point
Dato : 25-11-06 00:30

Hej kan jeg stadig få førtidspension, hvis jeg rejser nogle mdr. til Thailand og Australien og laver noget frivillig arbejde der nede. Jeg vil stadig beholde min lejebolig og postadresse her hjemme i dk. og regner nok med at være afsted i et ½ år.

Så vil jeg stadig kunne modtage min førtidspension under rejsen (jeg er dansk statsboger og er født her har boet her i 26 år og er 26 år)

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 25-11-06 00:54

prøv at nærlæse dette link http://www.dss.dk/hvad/bor_i_udland/information%20om%20dansk%20pension%20i%20udlandet/dk.htm#Førtidspension

der står en hel bunke om regler i.f.m førtidspension i udlandet

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 25-11-06 00:56

men lettest er det nok at henvende dig på din kommune,og spørge til råds der

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 25-11-06 10:00

Jeg vil råde dig til at gøre som Knete skriver. Du eller andre her inde på Kandu, kan hurtigt komme til at misforstå noget som står i lovgivningen. Så for at være helt sikker så ret henvændelse til din sagsbehandler i kommunen. Det ville ikke være så fedt for dig, at miste pensionen mens du sidder et eller andet sted ude i den store verden.

Hvis det er ok at tage afsted, så vil jeg ønske dig rigtig god tur. Jeg håber at du får en stor oplevelse ud af det.

Mvh jspi

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-11-06 13:57

Selvfølgelig kan du få førtidspension selv om du rejser.
Man fratages ikke sine rettigheder fordi man rejser ud så længe man bevarer den faste bopæl i Danmark.

Citat
Fast bopæl i Danmark
Som hovedregel skal du for at få pension have fast bopæl i Danmark eller have hyre på dansk skib.

Danske statsborgere, som flytter til udlandet efter at have fået tilkendt pension, bevarer retten til pension, hvis de har haft fast bopæl i Danmark

i mindst 10 år efter det fyldte 15. år eller

i mindst ¼ af tiden fra det fyldte 15. år til det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes.

Bopælskravet skal være opfyldt umiddelbart inden det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes.

Du forlader jo landet midlertidigt og bevarer din bopæl så du skal slet ikke spørge nogen om lov.
Det er kun modtagere af kontanthjælp og dagpenge der er omfattet af specielle krav til at søge og underrette.
Du sørger bare for at få din bank til at eftersende penge til dig så berører det jo slet ikke kommunen .