/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Energikoks hvor køber man det?
Fra : fiznap
Vist : 14588 gange
40 point
Dato : 24-11-06 22:33

hej

jeg har hørt man kan købe det "billigt" i tyskland og ville hører om nogle kender nogle steder hvor man kan købe det?.

jeg skal også have anskaffet mig en brændeovn som både kan tage koks og brænde har I nogle forslag hvad man skal købe

på forhånd tak

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-11-06 23:25
Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 40 point
Dato : 24-11-06 23:35

Morsø 3310 har en optimal udnyttelse af koks, du skal bare være klar over at glødetemperaturen er så høj, at selv de bedste ovne revner i det indvewndige gods og i rysteristen så det kræver regelmæssig udskiftning, hvor en af fordelen vED mORSØ 3310 er at du kan få alle sliddle.

Teils link er fint.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-11-06 01:02

du skal også lige tænke på, at energikoks sviner helt utroligt. det er ikke beregnet til at have i en stue, men til et rigtigt brændefyr. der er de til gengæld særdeles gode.de lugter heller ikke særlig godt når de brænder. skal du have noget der er rimelig tåleligt til en brændeovn, skal du have en der kan fyre med træpiller. de støver lidt, men lugter ikke. til gengæld er der lidt støj fra blæseren. man kan godt få en model der næsten ikke larmer, men så snakker vi over 40000 kr.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-11-06 12:55

Energikoks sviner mindre end når man fyrer med træ.
Nu har jeg fyret med energikoks i 3 år i en brændeovn der står i stuen og de hverken sviner eller lugter.
Hvis man bruger en almindelig brændeovn med en af de der indsatse som sælgerne får overbevist folk om, gør deres oven velegnet til koks så er der problemer, men i en ovn der er bygget til koks og hvor man i øvrigt sagtens kan fyre med træ hvilket jeg gør i starten og slutningen af fyringssæsonen for kunat fyr eom aftenen,så vil det fungere perfekt uden snavs og lugt.
Eneste lugt kommer fra skorstenen (ude) og det lugter ikke engang så slemt som når der fyres med bøgetræ.
Når man fyrer med koks skal man have en ovn med 3 låger, bund til askeskuffe og med spjæld for undertræk, en i midten til optænding og spjæld for fyring med træ og en i toppen til indfyring og spjæld til gasafbrænding. Har man det og fyrer man efter forskrifterne vil der ikke være nogen gener og ovene kan nemt brænde natten over uden at forurene mere af denm grund.

http://www2.morsoe.com/NR/rdonlyres/F20349B4-108C-45C7-865F-7743286DB5BF/0/3310.pdf

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-11-06 12:59

P.S.! Vi fravalgte pillefyr på grund af svineri og støj og så kunne vi få 4 brændeovne til koks til samme pris. Der er i øvrigt omkostninger til strøm og service ved at bruge pillefyr.

Der er mange dårlige rygter om energikosks der er startet af folk der troede de kunne bruges i en træbrændeovn.

Godkendelse af svar
Fra : fiznap

Dato : 27-11-06 16:36

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-11-06 16:43

Bare gå i gang. Det er utroligt let og jeg bruger koks i 25 kg. sække fordi der bliver mindre smuld og så er de mere renlige at opbevare.
Få evt. fat i en vognmand og kør med ham ned og hente et godt læs.

Kommentar
Fra : pobo

Dato : 16-11-07 11:25

jeg har et hus på 128 kwm jeg har altid fyret med energikoks uden problemer.men husk har du en brændeovn så skal du købe en indsats fra morsø [den ovale model] energikoks sviner ikke hvis man bruger det med omtanke.Jeg kan til slut oplyse at jeg kan fyre mit hus op for ca 3500 kr om året. jeg har altid ca 24 graders varme i hele huset.hilsen en der sparer rigtigt mange penge,uden at fryse.