/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
ydervægge af letbeton
Fra : ulrik1976
Vist : 6668 gange
200 point
Dato : 24-11-06 15:48

er det lovligt at bruge letbeton som udvendigt "murværk"?

har tænkt på en konstruktion med følgende:

ýdervæg 10 cm letbetonblokke
+
190 mm isolering
+
indvæg 10 cm letbeton
+
selvfølgelig bindere

er det noget der er lovligt ?

Mvh Ulrik

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-11-06 15:53

Det tvivler jeg på

Det ville jo kunne væltes af en skoledreng på cykel

Og vand ville gøre det så porøs at det faldt fra hinanden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-11-06 15:59

Og dog - de bruges jo til fundament

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-11-06 16:10

du må da være bindegal. hvis det er den slags letbeton som jeg tænker på, altså det man kalder siporeks. de er ikke beregnet til at bruges udvendig uden yderligere behandling.
hvis du skal bruge dem som ydermur, skal du pudse dem, for ellers vil de suge uanede mængder af vand.
men hvorfor vil du dog lave en så besynderlig konstruktion. hvis det er pga. prisen, er det da meget bedre at lave et træskelet og beklæde det med brædder eller plade. på den måde får du også plads til væsentlig mere isolering, og det vil du kunne mærke på din varmeregning.

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 24-11-06 16:21

Det afhænger af det beregnede tryk der kommer til konstruktionen her skal du tage højde for tagets vægt, vind belastning, fra sne osv. du kan altid lukke for indtrægning af vand ved at koate væggene Du skal stille med en beregning når du søger kommunen om bygning af vægge som så skal godkendes af den tilhørende arkitekt i bbr. bygge og teknik.
mvh nsl

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 24-11-06 18:12

I 50-erne blev der bygget mange huse af 30 cm gasbeton, og de står da endnu.
Om det er lovligt nu, det tror jeg ikke for gasbeton suger vand og frostsprænger hvis huset er isoleret så der ikke trænger varme ud i ydermuren.
Selv byggede jeg i 1991 et hus af 100 mm gasbeton med 200 mm isolering uden på og yderst 12 mm krydsfinerplader.
Huset er meget lunt, og overlevede orkanen selv om det står helt nede ved vandet på en syd kyst.
Orkanen kom fra SW.
Der skal foretages nogle stabilitets beregninger, det gjorde firmaet der leveede gasbetonnen.
En lille indrømmelse: Når det blæser kraftigt ryster huset lidt, og der er også kommet nogle revner.

Bjørn

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 24-11-06 22:07

Hej.

Selvfølgelig kan du bygge et hus med gasbeton udv og indv, Stabiliteten er ikke meget ringere end et hus med mursten udv.

I Tyskland er det normalt at bygge huse med en ydervæg af Yton (tysk Gasbeton) men det er også normalt at pudse ydervæggen med en special facadepuds. Der finds strukturpuds der kun skal tilsættes vand ( spørg på din trælast eller hos H+H)

Du kan også vælge at male ydervæggen, eller "bare" silikonebehandle den.

mvh Kissan

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-11-06 23:30

Det kan udmærket lade sig gøre, men spørg på kommunen hvor du bor, om det er lovligt for tiden. Der står rigtig mange huse fra halvtredserne, som bemærket af en tidligere indlægger, og deres største problem var sgu taghældningen. Efterhånden får det en vis patina, grå med grønne islæt, hvis det er meget godt isoleret og står i læ.
mvh
pbp

Accepteret svar
Fra : BjornJ

Modtaget 200 point
Dato : 25-11-06 10:18

Hej ulrik76

Jeg skrev tiidligere om mit hus fra 1991 der er beklædt med krydsfiner.
trimare46 foreslår at du også bygger af træ, for så får du plads til mere isolering.
Jeg vil skrive lidt om hvordan jeg konstruerede mit hus, så må du finde dig i slå og stavefejl. Jeg er normalt storforbruger af stavekontrol, men det er der jo ikke i kandu.

Den ekstra plads til isolering var en af grundene til at jeg valgte træ/krydsfiner, den anden var tiden. Jeg havde meget lidt tid fordi jeg var selvstændig som låsesmed. Jer er oprindelig udannet som tømrer.
Jeg begyndte i marts og kunne flytte ind i august, men huset var ikke færdigt udvendigt.
Umidelbart lyder det frygteligt med et hus af krydsfiner, men jeg har sat lodrette lister på for hver ca. 20 cm. så det ligner, ikke "en på to", men "en lille en på to". Det er malet med maling fra MORSØ maling, et godt og billigt produkt.

Nu til beskrivelsen, jeg begynder selvfølgelig fra neden, andet ville være svært.

Fundamentet.
Støbt fundament, men øverste er der to skifter 30 cm LecaTermo blokke.
Udvendig er der 50 mm drænplader og dræn rør.
Indvendig kantisolering.
I fundamentet er der med mellemrum istøbt lodrette søjler på 50 x 50 mm
(LecaTerm er Lecablokke med en isolerende kerne.)

Gulvet:
Underest afretningslag med grus
15 cm Lecablokke lagt med knasfuge.
100 mm Flaminco
8 cm beton
Membran
50 mm Rockwol terrænbats
20 mm gulvplader
8 mm Egeparket.
Der blev grinet meget den sommer, men jeg tro at isoleringen lever op til de nuværende krav.

Vægene:
På indersiden af søjlerne, der står 10 cm fra indvendig Lecablok, er der rejst gasbetonelemente.
Oven på gasbetonen ligger der en rem.
På remmen er spærene rejst.
Det er lavet lige som når der bygges, og der skalmures efter at taget er rejst.

Spærene:
Spærene ligger som sagt på den indvendige gasbeton væg.
Bjælkernes underside er lige så lang som den udvendige afstand mellem fundamenterne, de rarger altså 20 cm ud over udvendig gasbetonvæg = lodret over udvendigt fundament.
Lodret over søjlerne har jeg boret et hul tværs igennem spærene, i det er der lagt et 1½" rør i hele husets længde.
Røret er påsvejset fladjern, der er svejset på søjlerne.
Det tag blæser ikke af!

Isoleringen:
Der er isoleret med to lag glasuld i ruller. Banerne går ubrudt fra taget og ned til fundamentet.
Jeg er ved at udvikle et system, så dette arbejde bliver lettere og bedre, men det kan jeg ikke fortælle om her p.g.a. en hemmeligholdelsesaftale.
Jeg sender en privat kommentar til dig.

Vindpap:
Uden på isoleringen hænges der vindpap.

Udvendig beklædning:
Oven på LecaTermen ligger en rem, så langt tilbage fra udvendig færdig sokkel at de lodrette lægte der skrues på sidder 1,5 cm uden for den færdige sokkel
Lodret over denne rem skrues der en en rem under bjælkerne.
Imellem de to remme påskrues der lægter for hver 120 cm = pladerne brede.
Imellem disse to lægter påskrues to lægter, så der bliver ca. 40 cm imellem hver lægte.
Der intet til hindring for at dene konstruktion også kan bruges til brædebeklædning.

Pladerne:
Pladerne monteres lodret på lægterne.

Listerene:
Listerne måler ca. 1 x 5 cm og sømmes på for hver ca. 20 cm
Listerne skal du selv skærer, eller bliver de alt for dyre. Køb nogle 240 cm lange planker der er5 cm tykke, på et savværk. de behøver kun at være kantskåret på en kandt.
Så skære du lister med en rundsav. Du kan også få savværket til at gøre der, men hold dig langt væk fra byggemarkeder, det gækder hele vejen køb så meget som muligt på savværket.

Som du har bemærket er det to adskildte huse, der er ingen forbindelse imellem den indvendige gasbeton væg og den udvendige træbeklædning og det er helt bevidst. Kuldebroerne er afskaffet.

Huset er blevet meget tæt, men bygningsreglementet kræver ventilationsåbninger. Det var jeg ikke meget for at lave, så jeg har genvex, det fungere fint.
Varmen får jer gra nogle radiatore der ligger i nogle kasser i gulvet, neden under radiatorene er der luftkanaler med dyser der blæser luft op igennem radiatorene.
Vi er ikke rygeren, men gæsterne får lov til at ryge. Hvis det bliver for slemt går jeg ned i kælderen og skruer op for ventiliationen og tager is med op til ikke rygerne. Et vink med en vognstang.

Hvad ville jeg have lavet anderledes i dag:
Jeg ville have lavet gulvarme, med små radiatore under vinduerne hvor vandet først gik igennem før det gik i gulvslangerne.
I stedet for vindpap ville jeg have brugt plader.

Til bage til dit spørgsmål. Jeg tror ikke at der er noget i vejen for at du kan bygge som du har tænkt dig under forudsætning af at du for lukket ydersiden effektivt for vand.

Bjørn

Godkendelse af svar
Fra : ulrik1976

Dato : 26-11-06 18:43

Tak for svaret BjornJ.