/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bejdsning af trægulv kan man
Fra : USandA
Vist : 1185 gange
20 point
Dato : 24-11-06 10:52

Hej Jeg har et hvidolieret asketræs gulv 14mm limet.2år gammel. ca. 125m2 ialt

Men Jeg er ikke så vild med det "lyse" LOOK og det er ikke nemt at holde, syndes at ask er træls, eg var meget letter, men det er forsent nu at skifte... Mit spørgsmål kan man Bejds (lake) dette hvidoliet askegulv ??? Nogen der har prøvet det før eller fået en pro til det ? pris ? osv ?

mvh.
Irina

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 24-11-06 12:30

Hej Irina

Man kan godt bejse et trægulv - normalt plejerman at slibe det først og derefter bejse det og evt. lakere det.

Jeg kender en gulvsliber der har foretaget netop dette på flere hundrede kvm, der ligger i storkbh. så bor du i nærheden heraf?

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : USandA

Dato : 24-11-06 12:36

Hej Ampere
Jeg bor på fyn, så det er nok ikke så godt

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 24-11-06 12:49

Ok, men når "min" gulvsliber kan, kan en fra Fyn det sikkert også, så prøv evt. at ringe til en i dit område Det kan ihvertfald lade sig gøre

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-11-06 15:57

jeg vil tro det er smartere at finde en pigmenteret (indfarvet) gulvlak. Der er trods alt ikke så meget at slibe af! Er du i øvrigt sikker på, at alle 14 mm er ask? Det der lamelhalløj pler at være 2 lag blindtræ og så det pæne foroven i et tyndt lag. Det, du skal sikre dig, er at de to lakker kan forliges, men det kan en velinformeret farvehandler hjælpe dig på gled med. Vandfortyndet lak kan du smøre på alting, der er fri for voks og fedt. Den anden vej er der problemer; du kan ikke få skraptfortyndet lak til at sidde pænt på en vandlak, ærgerligt nok, for to-komponent gulvlak af desmodur-desmofentypen (det hedder det sgu!) er det næststærkeste du kan få på. Det stærkeste er epoxy, men det kan du ikke komme i nærheden af i dagevis uden maske.
mvh
pbp