/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Yamaha glider i koblingen
Fra : michael_30
Vist : 988 gange
200 point
Dato : 24-11-06 10:46

Hej
Er der nogen der ved hvorfor min Yamaha glider i 4 gear......

1. Den har fået helt ny koblingsplader

2. justeringsskrue oven på koblingsdæksel er justeret helt ind, så kablet er så løst som muligt

3. har justeret skruen på siden af koblingsdækslet så løst, at når den er i 1 gear, med kobling trykket ind, så kan man mærke at den triller fremad, med mindre man ikke bremser den.

Er helt uden flere idéer......

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 24-11-06 10:48

ups... har glemt at fortælle at det er en Yamaha fs1 4 gear........

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-11-06 18:17

Det er sikkert fordi du ikke har spændt de 4 skruer (med fjeder under) helt i bund, som man skal.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 24-11-06 19:43

Har den fået nye fiberplader, eller også nye metalplader?
Hvis metalplader er skæve ( svært at se med øjet ), så vil den trække lidt selvom koblingen er trukket.

Og jo, skru skruerne ved fjedrene helt ind.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 24-11-06 19:49

Det lyder til at i er sikker på jer selv, det kræver at jeg skiller hele motoren af igen.......
Jeg syndes ellers at jeg spændte dem fuldstændigt og så hård jeg nu kunne, på kryds og det hele.....
Jeg spørger lige igen, er i 100% sikker.......

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 24-11-06 19:51

Nej.
Men skiftede du alle pladerne?
Både metalpladerne og fiberpladerne?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-11-06 19:55

Nej bestemt ikke sikker, det er kun du.
Og hvis du siger den er spændt, så er den det jo nok.
Du har lagt nye koblingsplader i ?, og dem alle?
Du må kunne mærke om skruen i siden af koblingsskjoldet er fri, altså ikke møtrikken men skruen?
Og du er ikke kommet til at lægge en extra kugle ind mellem koblingsstiften?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 24-11-06 20:25

Nej.
Men skiftede du alle pladerne?
Både metalpladerne og fiberpladerne?

Nej jeg har ikke skiftet metalpladerne, kan det være det...?

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 24-11-06 20:30

Nej bestemt ikke sikker, det er kun du.
Og hvis du siger den er spændt, så er den det jo nok.
Du har lagt nye koblingsplader i ?, og dem alle?
Du må kunne mærke om skruen i siden af koblingsskjoldet er fri, altså ikke møtrikken men skruen?
Og du er ikke kommet til at lægge en extra kugle ind mellem koblingsstiften?
VH Palle Hansen

Ja, alle koblingsplader er blevet skiftet
jeg har puttet en kugle i først, og så trykstangen, derefter en kugle i koblingssneglen

Kan det være at koblingen først skal køres til, har kun kørt omkring 50 - 75km siden renovering

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 24-11-06 20:30

Det kan det godt være.
Hvis de ikke er 100% lige, så vil presset på dem aldrig blive 100%, og så kan den glide.
Hvis du åbner den, så se efter om der er hakker i koblingsskålen, altså den store tunge med alle tandhjulene på.
Se efter om der er hakker der hvor pladerne sidder.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 24-11-06 21:57

De skal ikke køres til, og hvis de begynder at glide, så snakker vi 3 minutter så er alt svedet af.
"jeg har puttet en kugle i først, og så trykstangen"
Det er i orden med en kugle ind, men ver der ikke en kugle i forvejen?
VH Palle Hansen
NB: Svar på om justerskruen ..... (Du må kunne mærke om skruen i siden af koblingsskjoldet er fri)

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 24-11-06 23:31

Da jeg renoverede den, fandt jeg ud af, at den tidligere ejer åbenbart havde puttet 3 kugler i. De 2 af dem sad inde bag ved trykstangen den 3 sad i koblingssneglen. Den ene af de 2, havde ødelagt hullet hvor de skulle glide i, kuglen var næsten halvéret og hullet var total ruflet. Jeg har derefter slibet hullet så blank, som jeg nu kunne, da trykstangen havde svært ved at glide i hullet, pga. alle de riller der var. jeg syndes selv at efter endt slibning af hullet, kunne trykstangen glide frit.

NB: Svar på om justerskruen ..... (Du må kunne mærke om skruen i siden af koblingsskjoldet er fri)

Palle, hvad mener du med at den er fri...? Skal den sidde løs...?

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 24-11-06 23:33

Det er i orden med en kugle ind, men ver der ikke en kugle i forvejen?

Der var ingen kugler i forvejen, har pillet alle ud....

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 24-11-06 23:39

Han mener at skruen ikke må have kontakt til trykstangen når koblingensgrebet er sluppet.
Du skal løsne skruen på dit koblingsgreb så meget som du kan, og løsne den skrue som sidder på motoren, så kablet er helt løst.
Så skal du løsne den lille møtrik som holder skruen.
Så skal skruen skrues ind så den spænder en lille smule.
Derefter skrues den ½ omgang ud igen, så den ikke røre ved koblingstrykstangen.
Se efter præcis hvordan skruen sidder, og spænd møtrikken omkring den. se efter igen.
Skruen må ikke have flyttet sig.
Nu kan du indstille skruen på motoren og også skruen på grebet hvis det er nødvendigt.

Nu burde den være indstillet rigtigt.

alternativet er:

http://dk.kelkoo.com/b/a/ss_yamaha_fs1.html

en håndbog på din knallert!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-12-06 17:51

Hallo

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 03-12-06 20:20

Ja der går lige et par dage, skal lige vente til tirsdag på nogle dele til den.... .....

Godkendelse af svar
Fra : michael_30

Dato : 07-02-07 07:41

Tak for svaret pallebhansen.