/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
afdragsfrie lån
Fra : briseogstorm
Vist : 597 gange
100 point
Dato : 24-11-06 10:27

Hej er der nogen her med indsigt i det der med afdragsfrie lån i ejerboliger? Hvad er fidusen? Kommer man ikke bare til at skylde en masse flere penge væk i den sidste ende? Jeg kan ikke hitte ud af det. Det ville være rart om en af kanduer'ne kunne forklare det på alm. dansk. På forhånd tak B&S

Accepteret svar
Fra : MacMadsen

Modtaget 110 point
Dato : 24-11-06 10:38

Med afdragsfrie lån vil du månedligt betale renterne på lånet. Dvs. at om 10 år (hvis afdragsfriheden er 10 år) vil du skylde lige så mange penge væk som du gør nu. Du vil da blot have kortere tid til at betale lånet tilbage, da lånets løbetid er forkortet med de 10 år der er gået.

Afdragsfrihed er som regel aldrig nogen fordel medmindre du bruger de penge du sparer på de månedlige afdrag, til at betale en anden gæld hvor renten er højere end på det lån hvor du har afdragsfrihed.

Så afdragsfrihed for at spare penge her og nu, og så bruge pengene til forbrug er en MEGET dårlig ide, set fra et økonomisk synspunkt.

Hvis du skal have flere forklaringer eller udregninger for hvad det betyder for dig i din situation, er du velkommen til at kontakte mig via privat besked systemet her på Kandu.dk.

Mvh
MacMadsen

Godkendelse af svar
Fra : briseogstorm

Dato : 24-11-06 10:47

Tak for svaret MacMadsen.Det var en lettelse at få et helt nede på jorden svar. Tak for dit tilbud. Men det er ikke aktuelt lige nu. B & S

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-11-06 10:49

Til gengæld er værdien af det skyldte sikkert lavere om 10 år.
Jeg benytter afdragsfrit lån (10år) som en af mine naboer anbefalede.
Jeg kender størrelsen på betalingen om 10 år og lånet er på 30 år med fast rente.
Det er et eksisterende lån som er omlagt.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 24-11-06 12:34

Afdragsfrit lån bruges ofte ved realkreditlån, hvor man får mulighed for at afdrage et banklån hurtigere og som traditionelt har en højere rente end realkreditlånet.

Bare en supp. bemærkning.

Mvh. Ampere