/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
reklamation indbygningsovn
Fra : ulrik1976
Vist : 1387 gange
300 point
Dato : 23-11-06 18:26

Har fået et problem med min indbygningsovn Gorenje

har købt ovnen i juni 2005 hos skousen

i oktober 2006 går ovnen i stykker. den går ud når den åbnes og der kommer damp ud i displayet.
den bliver lavet 1 uge senere uden beregning
der går så 14 dage så er den i stykker igen, samme fejl og den bliver skifte igen uden beregning.
1 uge senere er den i stykker igen.

nu synes jeg jo at jeg ret til pengene retur, da fejlen ikke kan rettes.

men de vil kun udbedre fejlen igen (3 gang) eller give mig en ny ovn(og måske skal jeg betale for den hvis de finder en fejl som er min)

mit spørgsmål er hvordan står jeg nu.
kan jeg få pengene retur?

skousen mener at det er et anlæggende mellem mig og gorenje, de har selvfølgelig hjulpet mig med et nummer der til.

jeg mener jo at det er et anlæggende mellem mig og skousen , men det nægter de.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-11-06 18:41

Det er et anliggende mellem dig og Scousen........

Det er dem der overtager garantien...

At de så kan gå til deres leverandør er dig uvedkommende....

Hvis det er den samme ting der går i stykker 3 gange SÅ HURTIGT efter hinanden - har du krav på en ny.... eller annulere handelen.

Skulle den udvise samme fejl har du helt sikkert ret til at annulere handlen helt (så må der jo være noget galt med produktet)

Ellers klag til forbrugerklagenævnet..

Eller endnu bedre/hurtigere - lidt læserbreve i den lokale

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-06 18:50

Citat
men de vil kun udbedre fejlen igen (3 gang) eller give mig en ny ovn(og måske skal jeg betale for den hvis de finder en fejl som er min)

Normal procedure er, at de undersøger varen og er det en produktfejl betaler de er det en brugerfejl betaler du, MEN da det er tredie gang fejlen kommer kan den bemærkning kun betragtes som en trussel for at få dig til at makke ret.
Skousen er ansvarlig og da Forbrugerstyrelsen har afgørelser der fastslår at den to reparationer på samme fejl er maksimum skal du have en ny vare eller pengene retur.
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 23-11-06 19:01

jeg mener jo også det er mellem mig og skousen, men han siger nej og har givet gorenje mit nummer. så har snakket med gorenje idag. og de vil gerne skiftet displayet igen for mig eller give mig en ny ovn.(hvis de så finder en fejl som er min vil de sende en regning på ovnen!!!)

kan jeg forlange pengene tilbage ? selv om jeg har først har klaget nu..

mvh ulrik

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-11-06 19:08

DU skal IKKE forhandle med Gorenje - Det er sælgerens pligt og ansvar......

Det er sælgeren der skal bytte ovnen - om den så kommer direkte fra Gorenje er sagen uvedkommende....

DU skal ikke rende fra herodes til pilatus

Hvis Scousen var lidt smart fik de en tekniker (fra Gorenje) til at køre ud til dig og skifte ovnen - se det ville være lidt service.....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-06 19:14

Som du fremstiller det har du en god sag hos forbrugerankenævnet, men det tager lang tid.
De to gange fejlen er forsøgt udbedret styrker din retsstilling så gå du til skousen og fortæl dem, at Gorenje optræder urimeligt og ikke vil opfylde deres forpligtigelser og at det nu derfor er op til dem at løse problemet.

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 23-11-06 19:24

og hvor står alle disse ting henne? har kigget på forbrug.dk uden at finde det helt rigtige svar.
skousen nægter , de mener de har hjulpet mig ved at gorenje har ringet til mig og jeg skal aftale med ham hvad der skal ske...

er lidt frusteret...

mvh ulrik

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-11-06 19:28

Er ulrik1976 ikke tilbudt en ny ovn!!!!

Citat
Købers bevisbyrde
Hvis en fejl viser sig senere end 6 måneder efter leveringen, er det forbrugeren, der skal bevise, at fejlen eller dens årsag var til stede på leveringstidspunktet.

Fejl, der har været til stede på leveringstidspunktet, er fx fabrikations- eller materialefejl.

Hvorfor ikke bare tage imod en ny ovn !!!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-11-06 19:31

Hvis du får en ny ovn, så husk at ny garanti dækker fra den dag du får den nye ovn

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 23-11-06 19:35

jo men den skal jeg aftale med gorenje om og hvis de finder en fejl som er min skyld skal jeg selv betale, og hvis jeg sender den til kbh fx, har jeg ingen chance for at bevise min uskyld.(udover 2 regninger som siger det modsatte).

så jeg er selvfølgelig nervøs. jeg blev udspurgt af gorenje manden i 15 minutter om ovnen over telefonen.

service montøren har 2 gange sagt til min ovn er fuldstændigt korrekt installeret. den sidder i et ovnskab fra kvikkøkken

mvh ulrik

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-06 19:41

Hvis de finder fejl som du er ansvarlig for må det være svindel da de jo har repareret 2 gange.
Ren chikane at påstå det.

http://www.forbrug.dk/presse/nyheder/nyhedsbrev/efdom/

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 23-11-06 22:19

Udfra dine oplysninger så har du krav på en ny ovn eller en reperation.
Da ovnen allerede er blevet repareret 2 gange, skal man betragte om det er rimeligt at blive ved med at reparere den.
Problemet er mellem dig og sælger (altså Skousen). Du har som sådan ikke noget med Gorenje at gøre, du har brug Skousen som mellemled, og det er så Skousen der må tage sagen med sin leverandør jf. købeloven.
Du har ikke krav på pengene retur, da sælger kan tilbyde at "bytte" varen til en tilsvarende ny vare. Det er korrekt at efter 6 mdr. er det køber (altså dig) der skal påvise at fejlen har været opstået fra begyndelsen, men da du allerede har fået repareret ovnen 2 gange uden beregning, og det er samme fejl, så gælder det, at der er garanti på den samme fejl. Det er altså sælger der skal bevise at du har gjort noget galt, når fejlen er det samme som de to andre gange. Der er med andre ord garanti på reparationen.

Så tag fat i Skousen, og meddel dem at du vil have en ny ovn af dem, og at du ikke har noget med Gorenje at gøre. Hvis du snakker med en eller anden "tilfældig" sælger så mød op i butikken og bed om at tale med butikschefen. Det plejer som regel at sætte lidt "skub" i tingene.

Held og lykke
Mvh
MacMadsen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-11-06 22:32

Der er jo tilbudt en ny ovn

Citat
så har snakket med gorenje idag. og de vil gerne skiftet displayet igen for mig eller give mig en ny ovn.(hvis de så finder en fejl som er min vil de sende en regning på ovnen!!!)

Det er da retfærdigt.

Det er da klart, at hvis ovnen er/bliver forkert tilsluttet, så kan der ikke gives garanti.

Men tag dog imod den nye ovn, som er tilbudt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-11-06 00:02

Som jeg har forstået det er det Gorenje der har tilbudt en ny...... Ikke Skousen....

Fortæl det til forretningen og få DEM til at ordne det med Gorenje

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 24-11-06 15:15

hej igen, skousen nægter at gå videre i sagen. har troppet op i butikken og snakket med chefen selv.

så nu har jeg selv aftalt med gorenje(selv om jeg ikke er tryg ved det) at de kommer og skifter displayet igen. og hvis det ikke virker så vil de skifte ovnen.

Jeg vil lige vente med at uddele point indtil jeg ser hvad der sker.

mvh ulrik

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-11-06 16:39

Den Skousen butiks franchise indehaver skal se at lære noget om forbrugerret, men jeg kan godt forstå at du ikke tør holde på din ret da det kan tage meget lang tid ja endda år før du får dine penge tilbage.