/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tyveri Sikring i Praksis
Fra : svendgiversen
Vist : 3846 gange
100 point
Dato : 23-11-06 14:46

Vi har forgæves forsøgt at finde et afsnit I kandu hvor man kan spørge om:
Tyveri sikring ved hjælp af nyt overvågnings udstyr?

Jeg har nu valgt at dele spørgsmålet i en praktisk ”adfærds” del, her under ”hus og have”:
Og en mere teknisk, om hvordan man overfører fotos fra vort Web Kamera via net til sikker harddisk/politi…

Efter at vi har haft indbrud har vi nu sikret os mod gentagelser,
(dels er det blevet meget vanskeligere at komme ind i vort hus,
og dels venter der tyvene nogle særdeles ubehagelige overraskelser)
men vi er ikke helt fortrolige med indkøring og anvendelse af det nye udstyr:

Når en bevægelses sensor aktiverer en af sirenerne, hvad sker der så:
Kommer naboerne løbene, og måske også politiet?
Er 110 dB (decibel) meget?? Skidt med tyvene, men kan vi og vore naboer risikere høreskader …
Er der regler for hvor længe den må hyle??
og er der forskel på om sirenen er monteret indendørs eller uden for.
Og hvordan tester vi det nye udstyr, vi skal jo se om det virker…
Siger vi så bare til naboerne at det er en prøve, eller skal politiet/andre også underrettes???

Når alarmen går i gang, og jeg gokker tyven én med min golfkølle, inde i mit eget hus,
er jeg så alligevel ansvarlig for hans blå mærker/kranie brud?
Det samme hvis vor nyanskaffede hund bider ham (når den bliver større);
og hvordan opdrager man hunden til passende, skræmmende men legal, adfærd??
Når vi ikke hjemme og systemet ringer hos vort ny-etablerede nabo vagt værn,
hvad så hvis en nabo gokker tyvene én på frakken, er det så også mit ansvar???

De mere tekniske spørgsmål vil vi stille senere under net sikkerhed,
selv om det er noget helt andet…

I øvrigt, hvor køber man ræve sakse og hvordan er reglerne for anvendelse/ansvar… Svend

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 23-11-06 15:11

1. Det er slet ikke lovligt at have udendørssirener http://www.voresbolig.dk/phpBB2/viewtopic.php?p=2843&highlight=&sid=b0c2fbb9a1a150386f907bb25d546045

2.at mange bruger dem er en anden sag Personligt ville jeg ikke rende hen til et hus, hvor alarmen er igang, jeg ville jo ikke vide hvad jeg ville møde, men kontakte politiet, så hvis du vil undgå besøg af dem, så advar naboerne inden afprøvningen.

3.En bilalarm må max hyle i 30 sek, så det må vel også være rigeligt til et hus??

4. 110 db er ikke slet for så kort tid.

5. du må ikke udøve selvtægt- men jeg ville bruge æbleskivepanden, og slå til men hvis du føler dig truet, er det vist en anden sag??

6. Du kan ikke gøre for at hunden bider, uindbudte gæster

7. Du lærer din hund det, ved at gå på dressurkursus

8.Du er ikke ansvarlig for, hvad din nabo gør

9. Rævesakse er strengt forbudt

Sikken en modbydelig oplevelse, håber du får det stoppet nu

5.

Accepteret svar
Fra : dortehou

Modtaget 110 point
Dato : 23-11-06 15:22

Hold da op en masse spørgsmål. Jeg kan svare på nogle af dem, resten må andre kunne hjælpe med.
Det kan godt være dine naboer kommer rendende. Men da kun hvis de ved hvad og hvor det kommer fra, og hvis de ellers har mod på at stå ansigt til "efefanthue" med en indbrudstyv. Politiet kan jo ikke vide om din alarm er aktiveret. Du må tilslutte dig f.eks. Falcks vagtservice. Politiet dukker først op når dine rasende naboer ikke kan få nattero.

Mig bekendt må privat personer ikke monterer sirener udendørs. Tænk dig om - sikken en infam spetakkel hvis vi alle sikrede vores hjem med udvendige sirener. De er til brug ved f.eks. miljø katastrofer.

Ja, i siger til naboerne i tester udstyr og så er den ikke længere. Hvis i ikke er tilkoblet et vagtselskab, så ved de jo ikke om alarmen aktiveres. Hvis i er med i et vagt selskab skal de naturligvis have besked.

Ja, du er ansvarlig for evt. kraniebrud dine golfkøller anretter. Altid.
Du er også ansvarlig for hvad din hund gør. Jeg kender ikke reglerne helt nøjagtigt - men der må klart være et forhold mellem om den angriber tilfældige mennesker, eller om den forsvare din familie. MEN MEN angreb af en gemen indbrudstyv er nok ikke ok - ingen bliver jo normalt truet.
Mht. hundens kommende angreb - det var bare min egen mening - andre må vide mere.

Når hunden skal opdrages er svaret simpelt - GÅ TIL HUNDETRÆNING. Hvis du ikke selv er hundekender, risikerer du at få den opdraget til at angribe alt og alle.
NEJ du er ikke ansvarlig for hvem din nabo "gokker" en på frakken.

Til dit sidste spørgsmål - jeg er lidt i vilrede for med det åndsvage spørgsmål, er hele indlagget måske bare en joke.

Fælder er ulovlige - basta.

Hvis du har et hjem med alle de sikringer og indretninger - så må du jo mindst bevogte Fort Knox.
Fordi nogle bryder ind i dit hjem, giver det jo ikke dig ret til at lemlæste dem. Så må du altså til USA.
Har du tænkt på at vuffer måske stiller poten i en fælde? Eller hvad med dine eventuelle børn?
Vuffer er måske udelukkende anskaffet for at være en bidsk køter- og ikke et familie medlem??

Hvis du alligevel anskaffe sakse i udlandet - så håber jeg du får en maga sag på halsen hvis nogen går i den. Jeg har set hvordan de virker - tak for kaffe.

Håber du kunne bruge nogle af svarene - i hverttilfælde håber jeg du tager især sidste del alvorligt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-11-06 16:01

Foreløbig tak...

Det var et godt link du sendte Olesen, og ingen udendørs sirener,
det bliver svært at høre dem i kvarteret...
og rigtigt Dorte, det sidste, men kun det sidste spørgsmål, var naturligvis for sjov!
Alle de andre er alvorligt ment...

Svend, på vej hjem fra arbejde...

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 23-11-06 16:08

http://www.kenjan.dk/default.asp?ID=5&show=vare&vareid=5633&varegrp=2000&page=1

Med hensyn til hunden, kan du erhverve dig et advarselsskilt - se linket

Held og lykke med "fangsten"

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-11-06 16:26

Byg en vandgrav og en vindebro

Den er der sgu ingen tyv der gider at forcere

Hele dit forehavende vil kun give naboproblemer - tænk på alle de fejl systemet ville/vil give....

Det bliver da værre end "Hjem-is-bilen"

Du kan også købe en meget bidsk hund - lukke den inde i en gård - snubletråde på grunden - og de skal selvfølgelig lukke hundegården op - og det er nu du skal være der med kameraet

Husk ikke at fodre hunden for godt

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-11-06 16:59

Sirener - næ det kan godt være at man ikke må ha' dem.
Men hvis du anskaffer et næringsbrev, så må du have en kæmpe klokke og ringe med den.
For det må Hjemis.
Se nu kommer så kvarterets mødre og børn rendende, og når de opdager at det ikke er hjemis,
men bare en indbrudstyv..............................stakkels ham/hende siger jeg bare.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-11-06 17:32

svendgiversen

Hvilken alarm har du købt og har du et link?

Hvis den er købt i et eller andet byggemarked, så kommer politiet da ikke. Alarmen skal være tilknyttet et alarmselskab, er den det?

Du kan være sikker på en ting "tyvene" kender til de "private" alarmer, som er sat op til skræk og advarsel i flere boliger.

Citat
(dels er det blevet meget vanskeligere at komme ind i vort hus,
og dels venter der tyvene nogle særdeles ubehagelige overraskelser

Kan du, din kone samt hunden selv færdes i huset

Du skal være opmærksom på at sensorerne også registrerer din hund, når den bevæger sig rundt i huset.

Men kom lige med et link til den alarm du har købt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-06 17:42

Ans....Det kan jo være naboerne ringer til politiet for at få stoppet larmen eller fanget tyven

Kender andre hvor de lukker hunden ind i et større værelse uden sensorer, når de ikke er hjemme

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-11-06 17:46

Hvis naboerne er hjemme

Så er hunden også til stor hjælp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-06 17:51

Kan da være tyvene stikker af, når de hører hunden, selv vores lille kræ har fået to hold tyveknægte til at tage benene på nakken (Ikke fordi jeg tror tyvene blev bange for hunden, men han fik da vækket os )

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-11-06 18:05

Nogle har fattet det med hunden,
mere en advi end en bider...

Og nogle har før advaret mig mod at afsløre for meget her i kandu,
så typer og rævesaks fabrikater oplyser jeg hest ikke, Svend

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-11-06 18:18

Hvis det er en alarm, som du selv installerer, så kommer politiet kun, hvis naboerne klager over støjen (vel at mærke at naboerne er hjemme og hører larmen.)

Hvis din alarm ikke er tilknyttet et alarmselskab, så skal du ikke regne med at der her og nu er udrykning.

Du skal heller ikke oplyse om din alarm, men jeg tror det er noget du selv opsætter, så ingen garanti for at hjælpen kommer rendende.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-11-06 18:34

Vore første alarmer hyler, når noget bevæger sig, og ringer til udvalgte naboer med god fysik;
de næste fotograferer tyvene, der er ved at bryde ind, og gemmer billederne på en skjult hard disk.

Men det må være muligt at sende fotos af tyvene ud af huset, så de slet ikke har en chance
for at stoppe overgivelsen af deres signalement til politiet...

Det er her mit næste spørgsmål under Net Sikkerhed kommer ind, Svend

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-06 18:45

Held og lykke med foretagende, sørgeligt at man skal være bekymret for sine private ejendele når man ikke er hjemme.

Men hellere have besøg når man ikke er hjemme, end tage dem på fersk gerning. Min ene nivø lå syg hjemme, hans bror var på vej hjem fra skole, så han går ud og låser døren op og går ind og
lægger sig igen, lidt efter hører han hundene gø ude i haven hvorfor han står op, for at modtage
brormand, men ak hva sker der.... han møder sådan en elefanthueklædt bevæbnet skiderik på vejen ud til døren. Heldigvis blev tyven så forskrækket over synet af en dreng at han stak af, det tog
godt nok drengen og hans familie meget lang tid at komme over. Men tanken om hvad der kunne ske, fy for den lede. Utroligt frækt også at gå forbi to store hunde (de kan godt reagerer bidsk, det er de opdraget til, men i hjemmet er de opdraget til at være familiehunde) og så gå ind i huset.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-11-06 18:49

Hvis du har udendørs følere, så vil et dyr også kunne aktivere alarmen.

Hvad vil der ske i dagtimerne, når postbuddet kommer med post eller der bliver afleveret reklamer?

Eller det tidlige avisbud kommer med avisen.

Det er ikke sjovt at have haft indbrud, men nu skal du jo heller ikke overreagere. Det lyder næsten som om det er en fæstning du skal bo i. Vær du glad for, at du ikke var hjemme, da det skete. Du har fået dine ting erstattet, men vil nok være mere opmærksom næste gang du tager på ferie.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-11-06 18:59

Jeg har hørt om et webcamera hvor der i programmet var mulighed for at sende billeder via mail.
Den var bevægelsesfølsom og sendte så billeder.
Indendørslarm er tilladt i huse man kan gå rundt om.
Og er der noget vi B&o indsamlere ikke kan fordrage, så er det larm og lys.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-11-06 19:41

Vi er også blevet klogere og har nu kun installeret bevægelses følerne inde i huset,
og de er normalt slået fra; men naturligvis aktiverer vi dem når vi skal: Ud / På ferie...
(hvor længe vi bliver væk for at aktivere: Det er første problem; det næste: Husk at afbryde igen).

Min kone går nu hjemme, og hun nærmest over-reagerer efter indbruddet i vort hus:
(når jeg går om morgenen, låser hun efter mig...)

Som min far sagde, på sin gård i Himmerland: Her er ikke noget at stjæle, så hvorfor låse?
Og vor lokale gartner havde indtil for nylig stald dørs salg med åben penge kasse...
Naivt har jeg fulgt min far og vor gartner: Jeg låser ikke engang vor bil i vor egen åbne garage...

Når jeg er i udlandet og ikke kan finde ud af pengene, holder jeg bare hånden frem med nok valuta;
så kan de selv tage/vælge hvad de har krav på...Tillid giver tiilid; håber det fortsætter sådan, Svend

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-11-06 19:47

Tillid - sådan skal det også være. Det er også min måde at handle på i udlandet.
Vores biler har også stået åbne, og der har da været nogen inde og kigge, men heldigvis ikke ødelagt noget.
Det er kun den sidste Xantia som låses, fordi et forsøg på tyveri ødelægger for meget.
Alle B&o papkasserne er vi begyndt at stille lidt til side for ikke at provokere svage sjæle.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-11-06 20:24

Vær du glad for at indbruddet skete, men I var på ferie.

Det er endnu værre at opdage om morgenen, at der har været indbrud om natten, mens "skønhedssøvnen" blev indtaget i huset

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-11-06 20:25

sådan bare lige - ville det ikke være en god ide at forhøre dig om det hele hos forsikringsoplysningern (tidligere - og endnu kaldt skafor ) ???? De har de rigtige svar

Forsikringens Hus
Amaliegade 10
1256 København K.
Tlf.: 33 43 55 00
Fax: 33 43 55 01
www.forsikringenshus.dk

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-11-06 20:31

Hmm - voldgraven med krokodiller synes stadig aktuel

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-11-06 20:41

Jeg så lige dette:
Citat
Jeg har nu valgt at dele spørgsmålet i en praktisk ”adfærds” del, her under ”hus og have”:
Og en mere teknisk, om hvordan man overfører fotos fra vort Web Kamera via net til sikker harddisk/politi…

Jeg bruger harddiskskuffer som kun fylder lidt mere en selve harddisken.
Alt er i disse skuffer + lige en backup harddisk (200GB) ekstern som kun kører ved overførsel af data.
Skuffer og ekstern lægges et sikkert sted hos naboen, når jeg rejser.
Den bærbare er med på rejsen til billeder.
Så det er kun selve comp og skærme der kan stjæles - ikke mine data.
Der sættes en tom skuffe i så evt. tyveknægte får en lang næse ved salg.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-11-06 22:18

Det er ikke mine eksisterende data, jeg vil beskytte, e.c
men fotos af tyvene, når de bryder ind...

De skal jo hverken ligge på min hard disk, eller på en ekstra hard disk skuffe,
i vort eget hus, når vi ikke hjemme; eller har jeg misforstået noget...

Lad os fortsætte denne debat i det mere tekniske spørgsmål i weekenden under internet sikkerhed,
her er jeg glad for at så mange vil vejlede os med hensyn til anvendelsen af sikkerheds udstyret,
med naboers hjælp, uden at få problemer med politi og vedtægter, Svend

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-11-06 22:21

Ok - så kan vi snakke i en anden tråd om autosend af foto til eks. nabo.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-11-06 18:04

Jeg bliver lidt forsinket med mit web camera remote store spørgsmål,
på grund af nogle ret banale opsætnings problemer...

Eksempelvis:
Når der under programmering af alarmpanel om sikkerheds kode står:
TRYK: * -- gammel kode -- * -- 1 -- *-- ny kode -- #

er de 6 gange -- (gengivet med kortere streger end her) så bare mellemrum i forklaringen?
Der er kun de de 10 cifre fra 0 til 9 plus * og # til rådighed på indtastnings panelet...

Hvis jeg ikke får svar på dette mere tekniske spørgsmål her,
vil det ingå i starten af et nyt spørgsmål om netbaseret overførsel af web camera fotos...
under internet sikkerhed, Svend

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-06 18:10

GLEM STREGERNE

Det er kun for nemhedsskyld de er lavet i brugsanvisningen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-11-06 19:34

Det skal sikkert være sådan

tryk * gammel kode (dette for at fortælle at det er dig)
tryk * 1 (her fortæller du at der kommer en ny kode)
tryk * ny kode (her vælger du den nye kode)
tryk # (og så afsluttes indtastningen)

Refi - er vi eneige ????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-06 19:39

Jep

Det er vi da NÆSTEN altid

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-11-06 19:51

Jo men det var også bare som korrektur.............

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-11-06 20:09

svendgiversen

Hvis du vil være sikker på at din alarm kommer til at fungere, så få en professionel til at installere det for dig.

Hvis du ikke er tilknyttet et alarmselskab, så kommer politiet ikke.

Citat
Og en mere teknisk, om hvordan man overfører fotos fra vort Web Kamera via net til sikker harddisk/politi…

Jeg ved det ikke, men hvordan er reglerne med privat overvågning, hvis det er udendørs overvågning. Man kunne jo sætte et kamera op og lade det overvåge naboen. Så kunne man senere på dagen se om hun havde taget solbad.

Jeg mener seriøst, at der er regler for udendørs overvågning.

svendgiversen

Jeg prøver på at forklare dig, at der er forskel på professionel alarm og amatør alarm.

Den der bryder ind, vil måske blive overrasket over støjen, men vil hurtigt finde ud af, at det er en "privat" alarm.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-11-06 20:13

Citat
Hvis du ikke er tilknyttet et alarmselskab, så kommer politiet ikke
... det gør politiet ikke alligevel i og med det er vagtselskabet der skal tilkalde efter observation. Politiet rykker KUN ud med det samme til overfalds-alarmer og meget vigtige overførselsalarmer - og kommer selvfølgelig engang og tager rapport når skaden er sket

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-11-06 20:22

Det kommer meget an på, hvor man bor.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-11-06 20:24

ans - hvad mener du så lige med det ????

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-11-06 20:30

Videoovervågning af indtrængen/indbrud er tilladt.
Visning af samme til 3. part/politi er tilladt.
Videoovervågning af privat område når der et skiltet med overvågningen er tilladt.

Eller hvor står det, at det ikke er tilladt.

Det er ikke så svært at indstille en allarm - men til tider står forklaringen lidt kryptisk,
fordi det er en ikke tekniker, som har oversat anvisningen fra evt. Engelsk ell. Tysk.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-11-06 20:35

>tryk * gammel kode (dette for at fortælle at det er dig)
nej 1234 er default code, ikke særlig sikkert vel...

>tryk * 1 (her fortæller du at der kommer en ny kode)
delvis rigtigt, 1 er første step i en længere procedure, 1 for ændring af kode...
senere indtastes naboernes numre, beskeden om tyveri, etc.

tryk * ny kode (her vælger du den nye kode)
ja
tryk # (og så afsluttes indtastningen)
også korrekt

og ans: Ja, det er private alarmer, men de hyler ikke kun;
de billige ringer til op til 9 udvalgte naboer, de lidt dyrere fotograferer vore ikke inviterede gæster...

Aktivering sker dels via (flere) bevægelses sensorer, typisk to pr. sikringsenhed,
men også via fysisk adskillelse af følere:

Da vi havde indbrud, blev en terasse skydedør brudt op,
nu sidder der en føler på skydedøren og lige overfor på karmen sidder dens fætter,
fjernes de to lidt fra hinanden går alarmen i gang, der ringes hos vore naboer, etc.

Hvor hurtigt tror du vagtværn eller politi ville reagere,
og hvem mon først når frem, Store Hans bor 20 m herfra, Svend

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-11-06 20:48

svendgiversen - med en privat alarm med tilkald opnår du ingen fordele - dvs din forsikring i den forbindelse ikke dækker mere end nu - og uanset hvad - hvem tror du tør gå ind til dig - de fleste tror jo at der er nogen derinde og vil holde sig væk - og at en nabo evt ringer til politiet får ikke politiet hurtigere ud - til gengæld risikerer du ved gentagne falske alarmer at du bliver negliseret fuldt og helt (altså alarmen gør).

I og med alarmen kan genere naboer vil der sikkert - forsent - blive meldt om den - men det kan ende med en bøde til dig når der ikke er overførselsalarm

få dig dog en overførsel - det er og bliver det mest fornuftige

ps.. er bromand altid hjemme og tror du han klarer en vanskelig situation ??? (kan jo ske der er nogen der bliver voldelige ) - og tror du så politiet vil have travlt med at tage rapport når en slægtning har observeret ????

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-11-06 20:54

Default kode er kun til at starte på.............den kan ikke bruges bagefter.
1234 er standard startkode på de fleste apparater - så brug endelig ikke den kode.
Når du har sat en kode ind - så er det den kode som fortæller at det er dig (kodeindehaveren)
hvis du vil ændre den en dag.

Jeg sætter mine sparepenge på at "store Hans" kommer først.
Husk...........det er kun tilladt at forsvare sig selv.
Til civil anholdelse må der udøves magt men ikke vold. (og den grænse er knivskarp)

Ved nabohjælp/alarm - fejlbetjening................plejer prisen at være en flaske snaps eller lign.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-06 21:06

Drop det dog.....

Jeg forstår godt du er nervøs når I har prøvet det (lynet slår som bekendt ikke ned det samme sted 2 gange), men det du har gang i, vil KUN give problemer.....

Tænk på de mennesker der bliver vækket ved ALLE de fejlalarmer der med sikkerhed kommer ved hjemmebryg....

Enten køb et abo ved en alarmcentral/selskab eller sæt dig i stuen med et haglgevær (og lys - så tyven kan se dig)

Ved at være tilkoblet et alarmselskab er du også meget bedre stillet retsmæssigt ved evt. erstatning da de kan dokumentere det.

Det du laver er en LAPPELØSNING og skal det være effektivt undgår du ikke at bryde loven et eller andet sted.

Vær glad for du ikke bor i USA - så ville du komme til at betale erstatning til tyven....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-11-06 21:09

Citat
Ved at være tilkoblet et alarmselskab er du også meget bedre stillet retsmæssigt ved evt. erstatning da de kan dokumentere det.
...jaaaaaa og forsikringsmæssigt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-06 21:11

Det var nu også det jeg primært mente

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-11-06 21:17

Der er vist ikke mange af jer som ved hvad nabohjælp er for noget.
Her hos os er det bl.a at være meget nysgerrige. En panikknap kan også være godt, hvis man i øvrigt har brug for hjælp.
Og ja da - den skal sættes rigtigt op - testes - og fejl rettes.
Jeg mener at have set i Tv at diverse alarmselskaber ikke kommer ud til private før det er meget for sent.
Det kunne måske også være rart ikke at få rodet for meget i ens personlige sager.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-11-06 21:23

Citat
Jeg mener at have set i Tv at diverse alarmselskaber ikke kommer ud til private før det er meget for sent
.. der er altid nogen der kommer forkert omkring det - men forsent ?? Vagten skal ikke pågribe - må heller ikke - men observere.
Citat
Det kunne måske også være rart ikke at få rodet for meget i ens personlige sager
..jamen helt klart det er da langt bedre at lade indbrudstyvene gøre det i stedet for en pet-clearet vagtfunktionær
Citat
Der er vist ikke mange af jer som ved hvad nabohjælp er for noget
.. tjooohh men det giver ikke så meget hvis naboen ikke lige er der osv osv

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-06 21:31

Nabohjælp er en SUPERTING.....

Og hvis det er tilfældet at ALLE naboerne skal have det samme system er det da i orden (så bliver alle generet lige meget).

Men du bliver helt sikkert upopulær når naboerne skal komme rendende hveranden dag fordi der er et eller andet der har forstyrret alarmen....

Har du tænkt på hunde, katte, fugle (her har vi rådyr) der kan udløse alarmen....

Nabohjælp skulle gerne være observation (og ikke andet - der kommer du hurtigt i klammeri med loven)....

Resten må være politiets arbejde....

Men trøst dig - chancen for det sker igen er meget lille

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-11-06 21:38

ikke at forglemme - glemsomhed - varme/kulde/pludselige rystelser/ alarm ved strømsvigt/osv osv

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-11-06 21:52

Panikknap..................en af flere naboer kommer og hjælper.
Opkaldssystemet er nemlig sådan indrettet, at den ikke ringer videre hvis der er en som svarer.
...................................................................................(i hvertfald den jeg har liggende)
Indbrud .................en af flere naboer observerer/alarmerer

Citat
ikke at forglemme - glemsomhed - varme/kulde/pludselige rystelser/ alarm ved strømsvigt/osv osv

Strømsvigt = batteribackup
pludselige rystelser = det er ingen autoalarm
varme/kulde = den type elektronik er virksom fra -10 til + 50
glemsomhed = ja det er ikke så godt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-11-06 21:55

Jeg glemte at sige at til hver sikrings enhed medfølger to små fjernbetjeninger,
så man kan aktivere / deaktivere alarmsystemerne

Normalt vil de jo være slået fra...
når man tager på ferie, nat-visit og lignende, aktiverer man og drager trygt af sted,
når man kommer tilbage, husk at afbryde alarmen, før du går ind i dit eget hus...

Vi er 5 naboer på en lille sidevej; de to har allerede lignende systemer med gensidig hjælp.
Da de to andre hørte om vore nye sikkerheds systemer ville de også investere i de samme typer,
og vor genbo vil nu indkalde til vagtværns møde; så ingen sure naboer, nabo hjælp, Svend

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-11-06 21:56

naaaaaaaaaah e.c - kan ikke give dig helt ret i og med privatalarmerne er som de er

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-11-06 22:03

Nemlig "svendgiversen" og vi er 7 naboer med eget netværk (elektronisk/mentalt) og vandværk.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-06 22:16

Jaaaa - den med de -10 grader går endnu

Det bliver sommer i morgen.....

Bortset fra det....

Det er da helt iorden hvis I er enige om det - al respekt for det

Jeg må indrømme at hele historien virker "lidt" Georg Gearløs agtig.....

Men hvis det er det der skal til for at berolige familien så er det da godt....

PS

Hvis I alle bor på en stille sidevej så sæt da en føjer op i begyndelse af vejen - bare med en lampe der lyser ved jer alle....

Så vil I alle fare hen til vinduet hver gang der kommer nogen.... - Og på sådan en vej er der vel ro kl 22 - så al trafik derefter bliver registreret

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-06 22:17

føjer=føler

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-11-06 18:54

Tak for svaret dortehou.