/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Trykekspansion, montering
Fra : sybil3
Vist : 5332 gange
200 point
Dato : 23-11-06 12:47

Hej

Jeg har lige købt en "Reflex N" 25 l ekspansionsbeholder, til mit "anlæg", det er en "rød" rund aflang cylinder beholder med 3/4' tilslutning i enden, se http://www.vvs-grossisten.dk/kedel%5Ftilbehoer/page12.html

Men jeg er lidt i tivl om den skal monteres med tilslutningen op eller ned.

Når jeg ser på tegningerne i den medfølgende folder, er der billeder af beholderen med tilslutningsstudsen nedad. men betyder det ikke at der kan samles en masse luft oppe i beholderen, som jeg aldrig vil kunne lufte ud???

Jeg er ved at montere i mit teknikskab. og vil gerne lave et rør op, med en udlufter/overtryksventil øverst, her vil jeg så lave et rør vandret, ud og herpå montere ekspansionsbeholderen under rørert, (med tilslutningsstudsen opdad) så evt. luft samles oppe ved udlufteren.

Er det ikke den rigitge måde at gøre det på?

Michael

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-11-06 13:08

luften skal være foroven, og den skal ikke luftes ud, men muligvis (det afhænger af konstruktionen) pumpes op med sjældne mellemrum. Det beror på, om der er gummi- eller metalmembran i fyren. Den skal fra starten være pumpet med en vis luftmængde, men det er jo den, der skal sørge for at holde trykket på dit anlæg uanset, om din vandtemperatur er 22 eller 62 grader.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 23-11-06 14:14

det er beholderen der skal udligne trykket når det varme vand i anlægget udvider sig,monter den med studsen nedad og BRUG DEN ALDRIG TIL UDLUFTNING!!!!!!!

Beholderen er fra fabrikkens side pumpet op med et fortryk på ca 0,5 bar.

Trykket skal stå på ca 1 bar hvis du bor i en 1-plansvills og på ca 1,5 hvis du har flere plan på.

mvh
mcloud blikkenslager+varmesmed.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 23-11-06 14:43

Jeg ved godt at den ikke skal bruges til udluftning... det ville være dumt dyrt og temelig midlertidigt...

Det jeg bekymre mig om det er montering af beholdren.

Skal monteringsstudsen vende op eller ned.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-11-06 15:18

Den skal vende ned, og du skal have beholderen på et lavt sted i installationen i modsætning til den gl.dags åbne expansionsbeholder, der skulle være det højeste sted i hele foretagendet.
mvh

Accepteret svar
Fra : gasmanden

Modtaget 200 point
Dato : 23-11-06 17:47

studsen skal vende nedad for at skidt ikke samles i beholderen
og ødelægger membranen.
dit drifttryk skal være 1.3 bar når fortryk er 0,5 bar og det bør den være.
husk der må ikke være tryk på anlæg når fortryk i beholder skal måles.
drifttrykket skal være 2,et eller andet x fortryk (kan ikke lige huske formlen)
altså bør det være i nærheden af 1,3 ligegyldigt hvor højt huset er

Gasmanden

Godkendelse af svar
Fra : sybil3

Dato : 24-11-06 12:29

Tak...

Det var lige det jeg manglede... den skal alså monteres med studsen ned for at sikre at der ikke kommer snavs i beholderen.

Jeg arbejde på sagerne i går... pludselig gik det op for mig at jeg hade glemt at montere og købe en påfyldningshane.

Det er sikkert ikke smart at bruge overtryksventilen til påfyldning... men gadvide om man ikke kan det?