/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Hjælp til børnemotiver
Fra : guffeluf
Vist : 630 gange
100 point
Dato : 23-11-06 10:49

Hej til jer i forummet.

Jeg er nybegynder i den digitale fotoverden. Jeg har en lille søn, som jeg fotograferer meget. Mit problem er, det er svært at tage billeder af ham, fordi han bevæger sig så meget. Er der ikke noget med at man kan ændre lukketiden på kameraet, så den tager billedet hurtigere? Billederne blivr som regel rystede. Jeg håber på hjælp fra jer herinde.

Jeg har et canon ixus 60 kamera.

Hilsen Trine

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-11-06 11:14

Prøv at kigge på www.fotokritik.dk.

Dér er der et hav af erfarne knipsere, som gerne hjælper.

Her kan du også oprette en profil, hvor du kan sætte dine billeder ind og få konstruktiv kritik af dem.

Hanne

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 23-11-06 11:45

kameraet er godt.

Du kan få bevægelsesuskarphed hvis kameraet ikke holdes roligt når fotoet optages, eller hvis bjektet ( her barnet) bevæger sig.

Jo kortere eksponeringstid man bruger des mindre bliver bevægelsesuskarpheden.
Hvis man har en rimelig rolig hånd, og barnet ikke er helt vildt vil tider på 1/100 eller kortere løse problemet.

Kameraet bruger du nok mest på fuld automatik, og så indstilles tiden i forhold til hvor meget lys der er . Det samme gør blænden. Automatikken vælger et normalt passende kompromi.

Du kan skifte fra automatik til lukkertidsprioriteret indstilling og så vælge tiden selv.
Men hvis lyset er svagt vil det betyde at blænden bliver stor, og det giver dybdeuskarphed og måske underbelyste billeder.
Du må se i brugsanvisningen hvordan. På Canon apparater plejer det at ske ved at drefe en vælger over på Tv og så stille med cursoren.

Ellers er løsningen :

Vælg et sted med stærkt dagslys og brug fuld automatik. Det giver kort tid og lille blænde.
Eller brug blitz og ikke for lang afstand, ikke over ca. 2 m.

Hvis nu andre skriver om tid og blænde skal du ikke lade dig forvirre af talværdierne. Begge dele udtrykkes normalt som brøker
tider eksempelvis 1/100 1/500 eller 1/1000 sekundd

Blænden er hulstørrelsen som skærmer linsen ned til inde i apparatet, Den har betydning for hvor meget lys der kommer igennem , og hvor dybdeskarpt billedet bliver
typiske værdier er
f/2,8 f/4 f/5,6 f/8 og f/11
rækkefølgen er med stadig mindre huller og derfor hedder det mindre blænder.
Men det er der mange, som ikke kan finde ud af og kun bemærker nævneren i brøken, så de siger at f/11 er en større blænde end f/ 4 . Det er lige omvendt,men forvirringen er stor, især når man helt glemmer brøkstregen og kalder det blænde 2,8 4 5,6 8 og 11

Kort tid og lille blænde giver nemmere skarpe billeder, men kræver stærkt lys.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-11-06 11:58

Sådanne spradebasser bevæger sig hurtigt.
Tryk udløserknappen halvt ned så apparatet focuserer og stiller ind - tryk så helt ned når "billedet" er der.
Men du har da en lækker manual hvor det hele står med tegninger osv.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-11-06 12:11

Et andet tip, jeg sad lige i aftes og så nogen videoklip optaget med et ixus60.

Køb et stort SDkort (1 gigabyte) og sæt kameraets vælger oppe i højre hjørne på video (i midten)

Så optager dú videoklip hvor du ikke får problemet med bevægelsesuskarphed.

Og dem lægger du ind i computeren på samme måde som billederne og de ses i enten Windows Mediaplayer eller andet.

Men m.h.t. indstilling af lukkertiden har transor været godt inde omkring, bortset fra at kameraet ikke skal stå på Tv, men derimod på M

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : guffeluf

Dato : 23-11-06 13:29

Tak for svaret transor. Det var meget grundigt beskrevet. Jeg vil prøve at kigge lidt på det. Tak for hjælpen.