/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Danfoss AVTQ thermostatventil
Fra : henningrasmusse
Vist : 3812 gange
50 point
Dato : 22-11-06 22:40

Ventilen er utæt. kan jeg selv skille den ad og rep. ? Rep.sæt findes ikke længere til denne godt 10 år gamle model. I fjernvarmevekslerarrangementet er der fysisk ikke plads til en ventil af ny type. Den gamle type er udgået. Hvad med kølertætner ind i membranhuset med en lille sprøjte ?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-11-06 23:06

AVTQ' eren er da ikke udgået
Se her:
http://varme.danfoss.dk/xxTypex/17261_MNU17406532.html
Du siger ventilen er utæt?? hvad vil du så i membranhuset??
Hvis det er ventilen der er utæt kan du afmontere hele termodelen og komme ned til ventilkeglen.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-11-06 23:15
Kommentar
Fra : henningrasmusse

Dato : 23-11-06 22:59

Tak til dabj. Den nye type kender jeg godt. Den gamle type har styreventilhuset på den ene side, med membranhus. På den anden side sidder varmeføleren. I midten sidder altså selve fjernvarmeventilen. Der drypper vand. Det må komme fra den side hvor membranen sidder. Vandet kommer ud midt på ventilen. Derfor mener jeg det må komme fra membranhuset, derfor spørgsmålet om kølertætner. Lidt dumt måske, men utætheden er kun dråbevis. Jeg er lidt bange for at skille lortet af hvis det ikke kan samles igen. Som sagt er der ingen reperationssæt.
Mvh
HR

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 25 point
Dato : 24-11-06 00:00

Ok--så er jeg med---meeen-- køletætner?? tja - måske, det kan vel dårligt blive værre.
Der er jo andre end Danfoss der laver regulatorventiler, prøv for eksempel Clorius.
Det kan ikke passe, at man skal skifte varmeveksleren på grund af den sk-- ventil.
Held og lykke med foretagendet, kan desværre ikke hjælpe yderligere da jeg ikke kender systemet.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : henningrasmusse

Dato : 24-11-06 09:12

Tak til dabj. Jeg venter lidt med at experienmentere til jeg står med en alternativ løsning i hånden. Min kone skal jo i bad ind imellem. Denne type Danfossventil, ny eller gammel, er i øvrigt en rigtig lorteventil - lyder rygterne. Den dyre løsning er en ombygning af existerende anlæg eller en ny varmtvandsveksler.
Jeg prøver først at kigge lidt på ventilmarkedet.
Du får mine point dabj for din interresse. Jeg vil blot lige afvente weekenden over for at se om der kommer mere på kandu. Tak for hjælpen i hvert fald.

Mvh
HR

Godkendelse af svar
Fra : henningrasmusse

Dato : 26-11-06 22:10

Tak for svaret dabj.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 26-11-06 22:53

Håber du finder en løsning