/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Fortsat; Aldi bærbar, internet
Fra : akle
Vist : 2123 gange
100 point
Dato : 22-11-06 20:16

Hej til 'nordsted' og 'natmaden'.
Ked af, at I måtte bruge point for at læse min sidste kommentar (havde lidt for travlt). 'Natmaden', jeg så dig heller ikke førrest i køen, men der kommer nok flere gode tilbud, og så er det din tur til at være heldig. Min datter har jeg lige snakket med, hun er glad, og hun henter "barnet" i morgen formiddag.
Til alle:
Nu bor min datter midlertidigt til leje i ca. 4-5 mdr. mere, før hun flytter til andet sted. Nuværende sted er der ingen bredbåndforbindelse, men et tlf.stik, og min datter vil gerne have internetforbindelse UDEN at skulle oprette og betale for fastnet tlf. - (hun bruger kun mobil, og der er ikke så mange penge at rutte med).
Hvad skal hun yderligere investere i, og hvilken internetudbyder skal hun benytte, for at kunne bruge OE og IE???
Håber igen på ekspertise hjælp.
MVH Akle
Til orientering drejer "barnet" sig om Aldis Notebook, (tilbud) købt i dag til min datter.
http://aldi.dk/index_dk.htm (hvis linket virker endnu).

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-06 20:21

Det kan slet ikke svare sig at sætte noget op for den korte tid.....

Kan hun ikke "låne" hos naboen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-11-06 20:35

Akle, det er helt i orden, jeg kunne jo bare lade være, men jeg ville jo godt se resultatet

Som Refi skriver, så er det alt for dyrt for din datter, især når pengene er små i forvejen.

Hun kan godt få adsl uden fastnettlf. men skal hun kun bruge mobilen, pu ha

Jeg kan ikke specificerer hvordan det skal klares, men mener svigerinden bruger sin mobil som en slags modem når hun er på nettet i udlandet, og det er næsten ikke til at betale for penge.

Jeg håber der kommer en kandut forbi, og fortæller hvordan tingene hænger sammen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-11-06 20:40

Internet kan lade sig gøre over mobiltelefon. Det er ikke dyrt

DET ER RIGTIG MEGET DYRT.

Måske er der et fllesantenneanlæg eller en venlig fyr hun kan dele en trådløs opkopling med.

Nu kan hun jo starte med at se om der i nærheden er en glad idiot med trådløs netværk uden kryptering. Så er det jo bare at logge sig på.

Kommentar
Fra : ingole

Dato : 22-11-06 21:03

Tillykke med barnet
tip. tdc. bærelinie=4o kr +200 , kan fåes billigere hvis hastigheden ikke betyder noget.
vh.le.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-11-06 22:30

Du kan søge med din bærbare efter et AccessPoint (Wireless punkt), hvor du evt kan tilslutte dig.
Men der advares kraftigt mod at gøre det, da hackere ligger og lurer med åben AP, for at lokke folk ind.
Tja - der er altid nogen som skal ødelægge.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 22-11-06 22:32

'ingole' Har du et link?nKunne ikke finde noget om bærelinie på tdc´ hjemmeside.

Det er muligt, jeg har udtrykt mig lidt tåget.
Min datter bruger kun sin mobil tlf. når hun vil ringe, det er derfor hun ikke at ønsker betale for fastnet, hvis det kan undgås. Dog, internetforbindelse med Notebooken skulle hun gerne have mulighed for, da hun har brug for dette i forb. med sit arbejde. Kan det lade sig gøre med en trådløs forbindelse?
Har Cypercity nogle løsninger her, event. med modem (og tlf.stik), men hvad koster dette? Kan ikke se nogle abonnements priser på tlf.
MVH Akle

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-06 22:37

Alt kan lade sig gøre......

Men det bliver ALT for dyrt for det korte tidsrum

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-11-06 22:48

Alene oprettelsen af en fastnet er meget dyr, så det billigste kunne være at slå sig sammen med en nabonørd og lidt trådløst.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-11-06 22:57
Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 22-11-06 23:10

Hej 'mormor' Akle
Hold mobilen langt væk fra Pc'en, og hold din datter væk fra forbrugsafregnet(trafiksafregnet) internet (og tidsafregnet)
Man slipper for det meste ikke uden om en ½års bindingsperiode.
Nu har 'babyen' jo trådløse muligheder, mange steder er det muligt at komme på nettet med det !
Og hvem ved, måske er der et juletilbud på vej et sted fra. (altså ikke fra mig )
Hvor i landet taler vi om ?

Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 22-11-06 23:50

Har lige testet lidt.
TDC tager ~1kr per MB ved trafik-afregning.(Mobil kan koste op mod 15kr per MB)
Denne tråd fylder alerede ca ½-1MB dertil kommer mailen man modtog om nyt indlæg og eller
at man kommer til tråden gennem 'nyeste indlæg' = Det koster ialt ca 1-1.50kr. at læst denne
tråd + den medfølgende reklamebanner, måske er det oppe på 1.50-2kr.
Dagens ekstrablad fylder ca 50-75MB alt efter indhold.
En hentning af 24timer i pdf fylder i dag ca.9 MB , hvilket virker af meget lidt !

Men ellers :
Dagens gratis avis koster op til 75kr i afregning til TDC
Gratis aflytning af eks P3 fra DR koster ca. 1kr. per minnut til TDC

TDC har dog et prisloft på 299kr. men gæt selv hvor deres 'flotte' tilbud til 'kun' 9kr/md. havner.

Jeg overdriver måske men ikke meget, det kan blive værre endnu.
Trafikafgift NEJTAK !

Ja og så skal der jo ved siden af , også oprettes fastnet hos TDC og betales abn. for dette.

tilbudet http://tdc.dk/popups/publish.php?id=6361 (ubegrænset MB uden bindingsperiode til 199)
virker underligt da der i bunden af hovedesiden står.
Abonnementet er uopsigeligt i 6 måneder.

Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : akle

Dato : 23-11-06 00:41

Hej til alle og tak for mange tankevækkende svar.
Selv ville jeg aldrig vælge trafikafregning, men hvad gør man når man er i beknæb på løsninger? Min datter og jeg bor i Sønderjylland, hvor jeg bor i en mindre by med nedgravede lyslederkabler, (bredbånd), mens min datter lige for tiden bor i et landligt område uden "den slags luksus". Nogle netvenner findes heller ikke i dette område, så vidt hun ved. - Ja, hun henter som sagt 'babyen' i morgen formiddag, så får vi en lille snak om problemet.
'natmaden' - din pris-test var interessant. Har altid tænkt noget i samme stil, hver gang jeg har set tdc's reklame i tv. Man skal såd'n passe på!
I hører fra mig, efter 'babyens' aflevering.
MVH Akle

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 23-11-06 00:46

Med fri oprettelse indtil 1-1-2007 og altid fri trafik .

Citat
For at få Cybercity Bredbånd 160/128 kbit/s til 149 kr. pr. md. kræver det, at du bestiller Cybercity Telefoni til 99 kr - det vil sige i alt 248 kr. pr. md. Med Cybercity Telefoni kan du ringe frit til alle fastnetnumre i Danmark døgnet rundt.

Det er det første tilbud på siden
http://www.cybercity.dk/produkter/privat/bredbaand/index.aspx#H1-txt-2

Uden at have læst videre , gætter jeg at der er en binding på et halvt år.
Kunne din datter ikke flytte forbindelsen med sig !
Citat
Flytning/adresseændring
Her kan du læse om de praktiske forhold ved en flytning, så du nemt og hurtigt kan få flyttet din bredbåndsforbindelse til din nye adresse.
Praktisk information om flytning
Du skal bestille flytning i så god tid som muligt og helst ikke mindre end 4-6 uger før. Bemærk, at vi minimum skal have 14 dages varsel til at nedtage din gamle forbindelse.

Din eksisterende forbindelse lukkes på den oplyste flyttedato, uanset hvornår din forbindelse etableres på din nye adresse.

Flytning med Gør Det Selv er gratis. Flytning med teknikerbesøg koster 495 kr. inkl. moms, hvis du har været kunde mere end 6 mdr. og 995 kr. inkl. moms inden for de første 6 mdr.
Bemærk: Det er ikke muligt at vælge Gør Det Selv på din nye adresse, med mindre du har et aktivt analogt fastnetnummer på den nye adresse.

Du skal som udgangspunkt beholde dit udstyr.

Det er i de fleste tilfælde muligt at levere de samme produkter på din nye adresse.

Hvis Cybercity ikke kan levere bredbånd på din nye adresse, vil dit abonnement automatisk blive opsagt på flyttedatoen.

Du skal huske at bestille flytning af dit telefonabonnement, hvis du har en anden udbyder end Cybercity.

Dit Cybercity telefonnummer bliver automatisk flyttet med. Du vil ofte få tildelt en ny IP-adresse ved flytning.
Meld flytning online
Du kan selv melde flytning via Cybercity Selvbetjening:

http://www.cybercity.dk/kundecenter/bredbaand/flytning_og_adresseaendring/spoergsmaal_og_svar/

Prøv selv at kikke på
http://www.internetkvalitetsguide.dk/

Håber at det hjælper mod en løsning.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-11-06 00:55

Puha, jeg kender en der lige har fået et større chok, i kraft af en regning på ca 10000,- for 1½ måned, ved at bruge mobilos til internetforbindelse, så det kan bestemt ikke anbefales.

Mange tænker desværre ikke på/kan ikke gennemskue hvor meget det egentlig beløber sig til.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : annfriis

Modtaget 100 point
Dato : 23-11-06 02:58

Som natmaden siger Cybercity

Jeg har haft Cybercity som udbyder siden ca. 1996 og har ikke fastnet, men der skal være et tlf.stik

Jeg flyttede for et stykke tid siden, og da montøren kom, fikjeg bare en dims til at sætte i tlf.stikket - meget praktisk, hvis man har mere end et stik - man kan flytte rundt med puteren uden større ledningsproblemer

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 23-11-06 03:04

Øøøh - det var vist lidt ufuldstændigt - det er jo osse lidt sent/tidligt

Altså man sætter dimsen i tlf.stikket og derefter stikket fra routeren i dimsen

Sorry - men ved altså ikke, hvad den dims hedder

Kommentar
Fra : lianes

Dato : 23-11-06 03:40

hejsa. dimsen hedder et kombifilter. vh lianes.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 23-11-06 10:14

Tjek http://www.wimaxx.dk eller http://www.clearwire.dk/ (det er det samme)

kik under http://www.clearwire.dk/privat/html/produkter.html
Citat
Minimum aftaleperiode er løbende md. + 5 mdr.
Priser er DKK inkl. moms.
Alle abonnementer er med frit normalforbrug. 10GB/md.

Abonnementsprisen er gældende så længe abonnementet er aktivt.
Oprettelse 299kr. 119kr/md. inklusiv leje af udstyr(en boks)

Er din datter inden for dækningsområdet så er det et godt tilbud.

Se test her
WiMAX er kommet til Danmark .Trådløst bredbånd til byboer
http://www.pcworld.dk/art/7056?page=1
Og læs lige tingene i gennem på http://www.clearwire.dk/privat/

Find lidt blandet info om wimaxx
http://www.google.dk/search?hl=da&q=WiMAXX&meta=

Stil spørgsmål bagefter, det får du sikkert brug for

Bemærk at dette er rimeligt nyt. og at 'Minimum aftaleperiode er løbende md. + 5 mdr.'
nok betyder at opsigelse skal foregå 5md. før ??? men jeg tror at jeg misforstår det!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-11-06 10:37

Næste problem bliver så at de fleste sikkert skal bruge 1-2 mdr BARE for at sætte det op

Så alt ialt findes der ikke noget brugbart for SÅ kort en periode andet end at blive koblet på noget allerede eksisterende eller betale en FORMUE....

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 23-11-06 11:38

refi -> http://www.pcworld.dk/art/7056?page=1

Citat
En hurtig internetforbindelse med fri trafik til 99 kroner om måneden
– det lyder som et godt tilbud.

Det bliver endda bedre endnu,
for man er oppe at køre på få minutter,
og man slipper for at vente i ugevis på en tekniker,
der kan lægge vejen forbi.

Citat
Bestiller man WiMAXX, skal man ikke vente flere uger på at forbindelsen bliver klargjort. Det er i de røde postbudes hænder, hvor lang tid, der skal gå før man kan være online, og de plejer jo at være hurtige nok.

Forbindelsen er klar til brug, så snart pakken er modtaget og boksen er sat i stikkontakten – hvis der altså er dækning i området.

Men der er jo irelevant hvis man ikke bor i et dækningsområde !

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-11-06 11:56

hvis der altså er dækning i området.

MEGET VIGTIG SÆTNING

Kørte lige et hurtigt på min datter.....

Selv 10 km. nord for århus - INGEN DÆKNING....

Så SØNDERJYLLAND

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-11-06 11:57

Kørte lige et hurtigt på min datter..... = Tjek naturligvis

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 23-11-06 12:24

Tag mig med, jeg kommer så sjældent ud

Selv sidder jeg ca 4 km for wimaxx's dækning i kbh.

Men uden betydning, mit bolignet giver mig 10/10mbit til 299kr/md. inklusiv central men personlig firewall og en altid opdateret bullguard lokal firewall/antivirus.
kan på 10sek. selv hæve/sænke mellem 2-20mbit til pris 110-599kr
Åh ja og har adgang til fælles vaskeri over net og delvis gratis tlf . video on demand osv.
Så jeg klarer mig , det sværeste ved at flytte er det lille stik i væggen

ja øøhh jeg kommer så sjældent ud

Kommentar
Fra : akle

Dato : 23-11-06 17:47

Hej alle! En masse godt at læse i jeres svar, næsten ½ roman ---?!
Desværre, Sønderjylland regnes ikke for en større by i Danmark, så "vi er ikke på" mht. WiMAXX. -Denne løsning var ellers rigtig god, men umulig at bruge her.

Har ellers hørt om noget helt nyt, at man kan købe et internetkort (ála taletidskort til mobil), i forskellige prisklasser, og på den måde blive koblet på internettet via pc'en. Når pengene er brugt, må man købe et nyt kort (eller undvære nettet). Hvilken udbyder ved jeg ikke. Er dette noget I andre har hørt om?
Ellers lyder Cypercity ikke så tosset. Må snakke med min datter igen.
Vi fik ellers en hygge-kaffe-tår og en god snak i morges (hun kom skam meget tidligt!) - nok på grund af "babyen".
'Natmaden' - du er en heldig fidus, med alle de luksus-goder, men til Kbh. - NEJ, dér vil jeg nu aldrig flytte hen - luksus eller ej, for der for megen larm, os og stress.
'Annfriis' - din dimsanordninger lyder nu heller ikke så tosset - kombifilter ved Cypercity.
Min datter er først hjemme sent i aften (skal arbejde), så jeg må prøve at kontakte hende senere eller i morgen.

Jeg skal til suppegryden nu, så vi snakkes.

MVH Akle

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 23-11-06 21:59

OK - så lærte man igen noget - tak for det lianes

Kommentar
Fra : lianes

Dato : 23-11-06 22:50

. lianes.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 24-11-06 05:01

Uden at ville være for teknisk.
Dimsen kombifilter er en slags løst stik der adskiller almindelig tlf og bredbånd fra hinanden.
Lidt som et delefilter i en højtaler , der adskiller bas og diskant.
http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/faq.php?id=5568

Akle et kombifilter er altså ikke noget der bare gør at et internet virker,
det er en del af hvad der altid skal bruges(leveres af den valgte udbyder).
Tidligere i forbindelse med ISDN hed det et skillefilter, det skilte tale fra data,
jeg skriver data og ikke internet, da det også bruges til andet.
Eks. Nødkaldeanlæg til ældre og andre der har brug for det !

Akle nu kan jeg jo ikke særlig meget tysk, men bor du / din datter tæt ved grænsen,
så var det måske muligt at komme på et tyskt net alá wimaxx ,
bare et forslag, som jeg dog ikke kan overskue at hjælpe med.
Måske er det også ved at trække ud i for mange muligheder, ja for der er da flere

Der findes også det gratis net, som jeg netop ser også er kommet til søndejylland
http://www.openwifi.dk/ noget der startede til stor glæde for campingfolk og lystsejlere,
og som har bredt sig godt.
lidt baggrund http://www.nopaynet.com/?gclid=CLD94Mjf3ogCFSZHXgodZCB61Q
(tag dig ikke af priserne) med mindre at din datter vil være aktiv med til at udvide det trådløse danmark
Muligvis ikke så tosset endda.

ER DER MERE SUPPE !!!
Natmaden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-11-06 08:45

Reelt set er der ingen muligheder for SÅ KORT en periode, til en overkommelig pris......

Glem det internet til hun flytter til den nye adresse......

I mellemtiden kan hun så prøve om der er et "gratis" accespoint i nærheden

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 24-11-06 08:50

Ja eller flyt hjem til mor

Kommentar
Fra : akle

Dato : 25-11-06 22:49

Hej!
Suppen står klar til 'natmaden'!
Flytte hjem er en elendig løsning. Duer ikke!
Ingen gratis accespoint i nærheden.
Openwifi har for kort rækkevidde, afstand 23 km er for langt.
Alle de andre forslag - ingen dækningsområde - heller ikke Tyskland.
'annfriis' hvad hedder din trådløse internetpakke via tlf.stik hos Cybercity!?
Sidstnævnte var en mulighed.
Tak til jer alle!
MVH Akle

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 26-11-06 07:58

trådløs internetpakke via tlf.stik hos Cybercity , er som en almindelig forbindelse,
det trådløse består i at routeren(den medfølgende boks) sættes til tlf-stikket, og er derfra trådløs
inden for en forholdsvis kort afstand, kvaliteten daler normalt ved en afstand på 10-20 meter , men er brugbar ud til 40-80 meter alt efter forhold(tykke vægge / huse osv.), router og pc.
Hvis en nabo (tæt på) har sådan en er det da muligt at hun kan spørge om hun kan 'leje' sig ind
på forbindelsen, det kan man godt, men er sikkert langt fra optimalt.
Jeg er ikke meget inde i det trådløse, men mon ikke at man kunne tænde den bærbare,
og sætte den til at søge efter trådløse netværk/andre komputere i området,
måske kunne den finde naboens
Jeg er ikke helt klar over hvordan man gør, men jeg ved at man kan !

Mvh. Jørgen

Godkendelse af svar
Fra : akle

Dato : 26-11-06 21:55

Tak for svaret annfriis.
Og tak til alle jer andre også for gode råd og stor velvilje.
Det bliver Cybercity som bliver løsningen for min datter, efter eget ønske.
MVH Akle

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 27-11-06 09:24

Selv tak Akle og held og lykke med projectet

/Ann

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 27-11-06 18:38

Fint, håber at hun bliver tilfreds

Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 27-11-06 18:39

Jeg er sikker på at hun bliver tilfreds, mente jeg