/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
12V Køleskab
Fra : Sandvad261
Vist : 15865 gange
100 point
Dato : 22-11-06 08:17

Jeg efterlyser her et godt råd om køleskab til min bil ( varevogn )
Jeg er træt af de berømte kølebokse, jeg syntes ikke at de er noget værd.
Så jeg vil købe et rigtigt køleskab til 12V, man kan få dem både med og uden kompressor, hvad er det bedste ???.
Et skab med kompressor vil det lave for meget støj i bilen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-11-06 08:29

Du skal købe et køleskab med kompressor, ellers får du problemer med at holde det koldt når det bliver varmt.

Det vil ikke larme for meget

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 22-11-06 08:42

http://waeco.com/dk/226.php

Vi har selv et Waeco som vi er MEGET tilfredse med. Det kan køle på samme måde som et alm. køleskab - vi har fx. brugt det som eneste køleskab da vi satte lejligheden i stand. Waeco My Fridge har en vejlendende udsalgspris på 1.195 kr - men fås biligere hvis du holder lidt øje - sælges bl.a. hos forhandlere af campingudstyr og FOG.

Alle pengene værd!

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 22-11-06 08:43

Ups - glemte lige - meget støjsvag og der følger både 12V og 230V stik med.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 22-11-06 08:45
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-11-06 08:58

Når man læser nedestående, vil jeg stadig anbefale køleskabe med kompressor, så vidt jeg kan se, er der ikke kompressor i Ampere's link

Bil køleskab

I en bil skal køleskabet være af kompressor typen

Kompressor køleskab
Prøv at ha en liter vand liggende i bilen en varm sommerdag... ikke lige lykken. Derfor besluttede vi ret hurtig at der skulle monteres et køleskab i bilen.
Muligheden for at have adgang til koldt vand er en luksus vi måtte have.

Der findes tre typer køleskab til bil - gas, pizo elektrisk og kompressor typen.
De to første var hurtig ude af billedet. Vi ville ikke til at slæbe rundt på en masse gasflasker der fylder og den pizo elektriske er ikke noget værd. Den kan maksimalt køle 20 grader. Det vil sige at med en bil der holder i solen kunne vi risikere at vandet i "køleskabet" var 30 grader hvis bilen var 50 grader varm indeni.
Derudover bruger de så meget strøm at det svare til at holde med lyset tændt på bilen.

Et køleskab med kompressor derimod kan ikke bare køle men også fryse selv om bilen er 50 grader varm. Har et minimalt strømforbrug og kræver ikke udluftning.

Vi valgte en ganske lille model på 35 liter fra Coolmatic - og så er kompressoren fra Danfoss, se det er noget der dur.

Vores erfaring
Køleskabet har ligget løst, vi nåede aldrig at fastmontere den, så den har virkelig fået nogle bank igennem turen. Men det har den været ligeglad med.
At kunne få kold vand på en lang, varm og støvet dag har været guld værd, strømforbruget har været minimalt, omkring to ampere i timen.

Der samler sig vand i bunden så vi måtte pakke ting ind i plastic, ellers har der ikke været noget at udsætte på køleskabet overhovedet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-11-06 09:00
Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-11-06 09:36

Selv om konklusionen er rigtig - kompressor er bedst- står der flere graverende fejl i Nordsted1 indlæg.

Uanset typen skal alle kølesystemer have så kolde omgivelser som muligt, og ventilation er nødvendigt.Det kan ikke virke i et tætpakket bagagerum.

Pizo prinzip er noget vrøvl . han mener måske peltier element. Det køler også, og det er godt nok hvis elementet er stort nok i forhold til skabets isolering og man ikke lægger ret meget varmt i ad gangen. Alle de små billige kølebokse er efter det princip, og langt de fleste er underdimensioneret og virker ikke godt nok. Det er nok derfra du har dine dårlige erfaringer.

Absorbtionkøling drevet af en varmekilde er princippet i de fleste campingkøleskabe. Det fremstilles af Elektrolux og måske andre ordentlige køleskabsfabrikanter. Kølingen er fin og de er med frostbox. Energiforbruget er ret stort ca 100 til 200W . Det kan komme fra en gasflamme, 220V eller 12 V varmelegeme. Drift på bilakkumutatoren duer ikke da den tømmes for hurtigt. Campister kan bruge 12V systemet når bilen kører og 220 V tilslutning eller gas ved overnatning. Ved kortere parkeringer slukkes kølingen. En ulempe er at princippet kræver at skabet skal stå præcis i vage , eller vippes under kørsel for at virke. Bådfolket kan ikke justere båden i vage og kan derfor ikke bruge den slags.

Kompressorkøleskab er som det hjemme i køkkenet, og kræver også fri ventilation omkring.

Du kan enten få et specielt til 12 V eller købe til 220 V og en omsætter fra 12 V til 220 V. Husk rigelig effekt for at motoren skal kunne starte. Det kan så ved længere tids parkering tilsluttes ekstern 220V. Også her gælder at akkumulatoren ikke kan klare driften i længere tid. En enkelt nat går nok hvis man har en stor akkumulator og en automatisk afbryder ved for lav spænding, så man er sikker på at kunne starte om morgenen.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 22-11-06 10:28
Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-06 10:42

Mig bekendt er det forbudt at "køre" med køleskabe på gas.....

Hvorfor de fleste campingskabe også er både til gas og strøm.......

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-11-06 10:50

Refi, du har ret, man må ikke køre med køleskab tændt, når det er på gas

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-06 10:56

Så er det jo ligesom ubrugeligt i en "bil"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-11-06 11:00

Ja, det er også derfor jeg ville købe et køleskab "på el" og med kompressor

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-06 11:01

Skal man bruge det meget i en bil ville jeg da foretrække et extra batteri og en "strømspærre" mellem bilens batteri og det til køleskabet så det ikke tapper af bilens batteri men alligevel kan lades op......

Sådan har vi det monteret til vores campingvogn.... Den kan aldrig tage strøm fra bilen men extra batteriet kan lades op af bilen under kørsel

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 22-11-06 11:05

"wellness camping og fritid", har gode køleskabe til dette brug og de er ikke vildt dyre.
de har blandt andet et køleskab som jeg selv lige har købt, godt nok i italien noget billigere, men nøjagtig det samme. her koster det lidt over 1000-,.
det er rigtig godt og ikke nogen sønderlig støj. alle køleskabe afgiver jo en smule summen.
det er både til alm. strøm og til bilens stik. man omstiller det og der er temperaturmåler i det og ledninger medfølger.
det kan både stå oprejst og ligge ned.

alle køleskabe samler vand i bunden, det er pga kompressoren der omsætter varmen til kulde, derfor kondensvand i bunden..det plejer jeg at afhjælpe ved at ligge et viskestykke eller lille håndklæde i bunden og så selvfølgelig udskifter af og til. vores køleskabe i husholdningen samler også vand, men der blir det opsamlet i en beholder, som så derefter fordamper.....

ved ikke hvorda man indsætter link, så du får bare navnet som er det der står øverst oppe.

mvh.miss.j

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-11-06 11:08

Refi, sådan tror jeg de fleste har indrettet det, når de bruger køleskabet i døgndrift i bilen, vi har det ikke sådan i vores campingvogn, der får køleskabet kun strøm imens vi kører, eller sat til et stik på en c-plads for natten.

Vi har så en meget effektiv køletaske (den kan køle så meget, at den engang kom til at dybfryse en sodavand) i bagagerummet, den kan stadig køle effektivt, selv i 40 graders varme inde i forteltet sydpå. Et rigtigt godt køb for kr 600 i Fakta

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-06 11:08

Vores er lavet simpelt....

Begge batterier er paralelforbundet men det til campingvognen går over en kontakt således at der ikke kan bruges strøm fra bilen medmindre den er startet eller man manuelt betjener kontakten (i nødsituationer)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-11-06 11:12

Vi har ingen spændingsføler på, men vi har en kontakt i bilen, så vi kan tænde og slukke for strømmen til campingvognen... for dælen da, hvor jeg savner den campingvogn, den er lige pt. på operationsbordet, og få nyt tag, tagluge, og en ny side på

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 22-11-06 14:47
Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 22-11-06 16:36

Denne lyder som svaret på dine ønsker dvs. jeg ved godt du ønsker et køleskab, men prøv at læse om hvad forbrugerne siger

http://www.campingferie.dk/handicap/famsoeby07.asp

Og her er en lang debat vedr kølebokse med kompressor

http://www.campingferie.dk/2004Design/forumThread.asp?forumpostGuid=137555

Her er så et køleskab på 42 L og en fandens til pris

http://www.kjoeller.com/Isotherm/koeleskab_1.htm

http://www.campingudstyr.dk/ direkte import, men forhandleren bor i Værløse, her er også en køleboks med kompressor, til ca 259€ til 230volt, der kan du sætte en omformer imellem da den kun bruger 65Watt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-11-06 18:44

Dem på gas duer ikke i en bil, hvis den ikke har støtteben og kan justeres i vage når den står stille.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-11-06 18:45

Det er da vist også noget vrøvl at man ikke må køre med et gasdrevet køleskab.

Kan i vise en lovregel, hvor det står ???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-06 19:32

Skal da gerne prøve at lede......

Men sådan har det ALTID været med campingvogne - kan ikke forestille mig det er anderledes med biler.....

Det er vist noget med ÅBNE gasflasker

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-11-06 19:40

Fra www.dcu.dk

På færger
Hvad de færreste formentlig er opmærksomme på er, at
enhver form for åben ild er forbudt på bildækket på vore
færger. Det gælder således også flammen i gaskøleskabet.

På de tyske motorveje
De samme regler gælder på de tyske motorveje, hvor det
ligeledes er forbudt at have køleskabet tændt.

Lige før så en en overskrift på google, hvor der også stod det var forbudt at kører med køleskabet tændt i DK, men fadme om jeg ikke fik "bladret" væk og ikke kan finde det igen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-06 19:41

Citat
Beskrivelse
Igen har der været en debat om hvor vidt man må køre med køleskabet tændt på gas. En forespørgsel blev sendt til DGP og svaret var: "Generelt gælder i Danmark, at gasinstallationer skal være i overensstemmelse med Gasreglementets bestemmelser. For campingvogne gæder de supplerende specielle bestemmelser i Gasreglementets afsnit B-3: Forskrifter for F-gasinstallationer i skurvogne, campingvogne, autocampere m.v. Gasreglementet er tilgængeligt på DGP's hjemmeside www.dgp.dk . Om det specifikke spørgsmål: "Er det tilladt at køre med campingvognens køleskab tændt og kørende på gas?" kan oplyses, at der ikke i Danmark er forbud mod at køre med et tændt gaskøleskab. Om det er tilladt vil derfor afhænge af køleskabet, som skal være afprøvet og godkendt til kørsel, og fabrikantens anvisninger skal være fulgt ved installation af køleskabet, herunder bestemmelser vedr. frisklufttilførsel og røgafgang. Godkendelse til kørsel skal fremgå af fabrikantens dansksprogede betjeningsvejledning. Endvidere gælder i Danmark, at der kan være lokalt forbud i medfør af anden lovgivning f.eks. forbud meddelt ved opslag på tankstationer og på skibsdæk. Ved kørsel med gaskøleskab uden for Danmark gælder nationale bestemmelser, som ejeren må orientere sig om i hvert enkelt tilfælde." Der har også været spurgt om det var lovligt i Tyskland og der har ADAC leveret følgende svar: Her er det som PHK skrev i juni 2001: "Jeg har spurgt ADAC (Tysklands svar på FDM) om det er lovligt at bruge gas på køleskabet under kørsel i Tyskland. Svaret lyder: Es ist nicht verboten, bei Wohnanhängern oder Wohnwagen während der Fahrt den Kühlschrank mit Gas zu betreiben. Beim Anfahren zu Tankstellen muss wegen möglicher Brand- oder Explosionsgefahr der Gasbetrieb eingestellt sein. Sinnvoller und sicherer ist es jedoch, während der Fahrt die 12-Volt-Stromversorgung zu nutzen. Durch die Zugluft beim Fahren kann u. U. die Gasflamme erlöschen. MfG Herbert Konnerth ADAC CampingService Der står frit oversat at det er lovligt undtagen ved tank-besøg og at det er mere fornuftigt at bruge 12V bl.a. fordi flammen kan gå ud under kørslen."

Det er så til dels lovligt - hvis køleskabet er GODKENDT til det

Så blev jeg også lidt klogere

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-11-06 19:44

Refi.... Det er helt tilbage til 2001, det er ændret siden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-06 19:44

Men da der er så mange steder hvor det IKKE må være tændt på gas (tankstationer,færger, o.lign) - er det vist ikke særlig praktiskt at køre rundt med det på gas.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-11-06 19:51

Det korte og det lange er så at det i almindelighed er tilladt at køre med gaskøleskabetændt i både Danmark og tyskland, når bare de er beregnet til det,. Køleskabe til kcampingvogne er naturligvis beregnet til at køre med. Det har vi altid gjort. Kun to gange i ekstremt blæsevejr er det gået ud.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-11-06 19:51

Det jeg havde kopieret fra dcu, står på deres hjemmeside idag, der står bl.a. at det er forbudt at køre med køleskabet tændt i Tyskland, så du kan nok se, der er sket ændringer efter dit kopierede indlæg.

Jeg ville ikke kører med køleskabet tændt nogen som helst steder, tænk bare på hvad der kunne ske, ved et trafikuheld

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-06 19:53

5.2.3. Køleskabe, vandvarmere og varmeovne skal være forsynet med aftræk til det
fri. Udledning af aftræk gennem vognbunden er ikke tilladt.

Her er reglementet for det pågældende område.....

http://www.sik.dk/gasregl/B3.pdf

Så man skal vist have en gastekniker med i bilen før det kan svare sig

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-06 19:55

Det er lidt advarselstrekanten om igen....

Det er IKKE lov at den skal være i bilen....

Men det er lov at skal bruges i nødsituationer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-06 19:59

Husk lige at hvis du vil montere det i en bil SKAL det være fastmonteret - godkendt - flasken i et særlig aflukke - aftræk til det fri osv. osv.

Det er sgu IKKE praktisk muligt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-06 20:01

Gasreglementet er ændret i 2003.... Så linket er gældende

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-06 20:03

"transor"

HUSK lige at vi IKKE taler om campingvogne men BILER

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-11-06 20:04

iiih Refi altså, det er jo bare alt det tekniske omkring gasinstallation, gaseftersyn på vognen mm. det er jo ikke reglerne for kørsel med et tændt gaskøleskab

Hvis jeg husker det, vil jeg spørge på værkstedet, vi får måske vores "patient" hjem i næste uge,

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-11-06 20:09

Transor og Refi, vi kan da godt blive enige om, at når DCU skriver, at det ikke er tilladt at kører med køleskabet tændt i Tyskland eller på færgerne, så er det rigtigt ik'??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-06 20:27

Har jeg påstået andet

Jeg mente OGSÅ det var forbudt i DK - det er det så kun tildels....

Men det korte af det lange må være at hvis reglerne skal overholdes er det vist billigere at købe den KOLDE på tankstationen

Godkendelse af svar
Fra : Sandvad261

Dato : 22-11-06 22:13

Tak for svaret Nordsted1.
Og sammenlagt vil jeg give dig 5 stjerner, du gav mig en del at tænke over selvom du lagde det for mine fødder, og dine link kunne jeg slet ikke stå for, derfor blev det dig.
Men en stor tak til alle i andre, for de gode råd, og vejledninger.
Køleskabet skal køre på de berømte 12V leveret fra et ekstra batt. bag i bilen, og som oplades automatisk af generatoren, der er et relæ imellem så jeg altid er sikker på at kunne starte.
Jeg har i bilen en dims som laver de 12V om til 220V, men det er noget skidt, for der er en spærring på, som slår fra ved ca. 11.5V og den spærring kan man ikke slå fra.
God jul alle sammen.