/ Forside/ Teknologi / Internet / Website's / Spørgsmål
10  disken 1359
Offentlig IP! - og hvad mere?
Fra : lektortl
Vist : 713 gange
100 point
Dato : 04-01-03 18:04

Jeg har netop fået en offentlig IP-adresse (fra Dansk Kabel TV). Jeg har sat en webserver i gang (AnalogX: SimpleServer), som kører udmærket.
I min eget net kan jeg se "min hjemmeside (=index.htm)" når SimpleServer kører, og jeg kan ikke se den når SimpleServer er stoppet.
Jeg skriver blot IP-adressen ind i adressefeltet.
Hvorfor kan jeg så ikke se hjemmesiden udefra? - Er det ikke nok, at IP-adressen er offentlig? - Eller mangler jeg noget? - Jeg er (foreløbig) tilfreds med ikke at have noget navn knyttet til min IP-adresse.
MVH lektortl

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-01-03 18:48

Den mappe hvor siden ligger hedder den html, så browseren ved hvor den skal lede efter index.htm
Hos mig hedder den http://ipadresse/primary/html/index.htm
Det er samme resultat jeg får ude fra.
Emesen.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 04-01-03 22:34

Det burde helt klart være nok at skrive http://ip.adressen

som emesen skriver skal du evt have mappenavn med, men hvis du kan indefra uden mappenavn, så kan du også udefra

Mit bedste forslag er at du enten ikke bruger den rigtige ipadresse, eller også har du måske glemt en "/" ell. lign.

Når du skriver udefra og indefra er det den samme ipadresse du prøver

indefra, er det fra maskinen den ligger på, du prøver fra
Udefra, er det udenfor huset

hmmm....det ser mig noget rodet ud det jeg fik skrevet, men spørg hvis du ikke forstår

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 04-01-03 23:13

Hej lektortl

Du kan finde din ip adresse her:

http://www.multiproxy.org/env_check.htm

hmm.. Det er vist nødvendigt du klikker på feltet anonymity checker ude til højre.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 04-01-03 23:16

øhm... Ja det var ude til venstre og ikke ude til højre

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 04-01-03 23:23

srhansen http://myip.dk er nemmere at huske O

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 04-01-03 23:32

lol... Tak Uffe29.
Ja du har ret det er noget nemmere at huske, men alligevel lykkedes det mig vist at glemme det

mvh srhansen

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 04-01-03 23:54

Hvordan er din firewall sat op ?
har du åbnet for port 80, så du kan komme ud på internettet ??
Selvom du kan surfe lokalt, kan du ikke surfe på din offentlige ip-adresse hvis ikke din firewall er åbnet.

Kommentar
Fra : lektortl

Dato : 06-01-03 11:30

Tak zonker - jeg har den firewall på, som automatisk startes med WIN XP (når jeg opretter deling af internetforbindelse). Jeg havde ikke tænkt mig, at den til almindelig privat brug skulle "justeres".
Jeg ved desværre ikke, hvordan jeg åbner eller lukker for porte (som fx. port 80).
Hvordan gør jeg det? - og hvordan kan jeg evt. se, hvike porte, der ere åbne?.
mvh lektortl

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 06-01-03 11:53

Jeg kender ikke ret meget til den indbyggede firewall i XP, men at der skulle være lukket for port 80 er meget usandsynligt, da det er den mest benyttede, og harmløse port på en computer

Mit bedste forslag er at du enten ikke bruger den rigtige ipadresse, eller også har du måske glemt en "/" ell. lign.

Når du skriver udefra og indefra er det den samme ipadresse du prøver

indefra, er det fra maskinen den ligger på, du prøver fra
Udefra, er det udenfor huset

Har du en router på forbindelsen ??

Kommentar
Fra : lektortl

Dato : 06-01-03 12:47

Hej uffe29!
(Ja - det er samme IPadresse udefra og indefra - men indefra er et lille privat netværk, som sidder bagved WebServeren (det er WebServeren der deler internet ud), og som firewall'en måske ikke beskytter mod).
Jeg kan heller ikke forstå det med port 80 (det er da en åndssvag port at lukke(?) ).
Men: når firewall'en er stoppet, kan jeg udefra se min webserver - når firewall'en kører, kan jeg ikke se den (hverken med browser eller ping).
Den eneste forklaring herpå (som jeg kan komme i tanke om) er, at firewall'en lukker port 80(?).
Eller hvad??
mvh lektortl

Kommentar
Fra : lektortl

Dato : 06-01-03 12:47

Hej uffe29!
(Ja - det er samme IPadresse udefra og indefra - men indefra er et lille privat netværk, som sidder bagved WebServeren (det er WebServeren der deler internet ud), og som firewall'en måske ikke beskytter mod).
Jeg kan heller ikke forstå det med port 80 (det er da en åndssvag port at lukke(?) ).
Men: når firewall'en er stoppet, kan jeg udefra se min webserver - når firewall'en kører, kan jeg ikke se den (hverken med browser eller ping).
Den eneste forklaring herpå (som jeg kan komme i tanke om) er, at firewall'en lukker port 80(?).
Eller hvad??
mvh lektortl

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 06-01-03 12:54

Er det dig selv, som ikke kan se serveren udefra, eller er det en ven. Der er firewalls, og routere som ikke tillader at man laver forbindelser indefra til sig selv. Har du fået nogen udefra til at teste det ??

Kommentar
Fra : lektortl

Dato : 06-01-03 13:55

Uffe29:
Udefra er fra fx. en nabo, det nærliggende bibliotek, min søster i den anden ende af landet. Dvs. VIRKELIG udefra.
mvh lektortl

Kommentar
Fra : lektortl

Dato : 06-01-03 15:58

Hej!
Jeg har prøvet dit råd Uffe29, men det hjalp desværre ikke.
Men problemet er, at maskinen ikke engang kan pinges når firewall'en er aktiv.
Når firewall'en gøres inaktiv kan maskinen pinges (og så kan den også ses af browseren).
Såvidt jeg kan se er det firewall'en der lukker for meget (? eller hvad ??).

mvh lektortl

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 06-01-03 16:11

Ok, men det ser ud til at firewall'en skal have at vide at der er en web-server kørende http://www.techtv.com/screensavers/windowstips/story/0,24330,3382166,00.html
kig på punkt 5

Accepteret svar
Fra : Uffe29

Modtaget 100 point
Dato : 06-01-03 16:23

Jeg ved ikke omn du har fundet det, men nu er den der
åbn netværksforbindelser >>> højreklik på din forbindelse, og vælg egenskaber >>> vælg fanebladet avanceret >>> tryk på knappen "indstillinger" >>> her skal du vælge de tjenester som internetbrugere må have adgang til, og så sætter du flueben i webserver

Viola

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 06-01-03 16:27

ping-funktionen kan også slåes til ved fanebladet ICMP
Det er rart at man selv lærer noget nyt når man hjælper andre

Godkendelse af svar
Fra : lektortl

Dato : 06-01-03 19:09

Tak for svaret Uffe29. Det hjalp!!

Kommentar
Fra : Uffe29