/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvad er bisque?
Fra : acilia
Vist : 5063 gange
100 point
Dato : 21-11-06 20:12

Vi skal bestille noget menu til en fest og kommer i tvivl om hvad en krabbe-bisque er?
Nogen der ved det?
kh
Acilia

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 110 point
Dato : 21-11-06 20:16

En suppe kogt på krabber eller ofte på hummer

gitte

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 21-11-06 20:16

Lækkert

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-11-06 20:17

Suppe

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-11-06 20:29

bisque en [bisk] (fr.) legeret suppe på fisk, fjerkræ el. skaldyr

Godkendelse af svar
Fra : acilia

Dato : 21-11-06 20:31

Det er perfekt - tak for det
kh
Acilia

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-11-06 20:35

Jaaa men frieda glemte, at suppen SKAL være legeret

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-11-06 20:41

ja suppe kogt på hummerskaller og dele man ikke spiser. Måske også med fisk.
Ofte blender man skaller i "suppen"

Den koges ind og bruges til god og kraftig smag i visse retter. Det der menes i festmiddagen er formentlig en sauce eller lignende lavet på en bisque.
Du må skrive hele teksten om retten, hvis viskal komme det nærmere.

Denne opskrift på Jomfruhummer med bisque på sort pasta
forklarer det nok bedre end så mange andre tågede ord.:

ca. 40 jomfruhummerhaler m. skal
3 spsk. olivenolie
½ gulerod i skiver
1 løg i store tern
½ porre i skiver
2 fed hvidløg, delte
timian og persillestilk
1 spsk. konc. tomatpuré
4 cl cognac
2.5 dl hvidvin
2.5 dl fiskefont
2.5 dl vand
1 citron
salt, peber
2.5 dl. piskefløde
Sort pasta
Tilberedning:

Halerne tages ud af skallerne. Skallerne hakkes groft pg brunes af i olien. Urterne tilsættes sammen med tomatpuréem og det hele brunes godt. Herefter flamberes med cognac, hvorefter hvidvinen og fiskefonten tilsættes. Der koges op og vandet tilsættes. Der koges op og skummes af. Det hele køres på en blender og koger herefter let i 20 minutter. Bisquen sis fint og koges ned til under halvdelen. Fløde tilsættes og der koges ind til det har en god fast koncistens. Smages til med citronsaft, salt og peber.

Halerne vendes i olivenolie og knust hvidløg. Steges hurtigt på en meget varm pande.

Den sorte pasta anrettes midt på tallerkenerne og overhældes med bisquen. De stegte haler placeres oven på pastaen og det hele serveres rygende varmt.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-11-06 20:46

transor
Ja tak. Hvornår kan du levere 2 portioner?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 21-11-06 21:12

Jeg håber i får en go' fest

Frieda