/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
EXCEL: HVIS-Funktion
Fra : thefaab
Vist : 2226 gange
20 point
Dato : 21-11-06 15:26

Jeg arbejder med Excel for tiden, men der opstår jo nogle fejl.....

Efter denne formel kan jeg ikke helt finde fejlen i det.

=HVIS(Fisk!A2:A119=1;Fisk!C2:C119;0)
Det skal forståes så lede:
Fra cellen A2 til A119 hvis der er et 1-tal i dem skal den skrive
det sande svar som er imellem C2 til C119

Hvis der er et 1-tal i cellen A3, så vil svaret fra C3 dukke op

hvis nogen vil hjælpe mig med det så skriv endelig

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 21-11-06 15:34

tror du kan løse det ved kun at lave det for en celle, og så fylde ud nedefter. Altså skriver du
HVIS(Fisk!A2=1;Fisk!C2;0) og trækker formlen hele vejen ned i kolonnen.

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 30 point
Dato : 21-11-06 15:45

Først og fremmest skal du afslutte formel-indtastningen med ctrl+shft+enter for at få den til at se således ud: {=HVIS(Fisk!A2:A119=1;Fisk!C2:C119;0)} På den måde kan formlen arbejde med såkaldte ARRAYs.

Dog virker dette ikke i denne sammenhæng. Du skal i stedet bruge formlen =LOPSLAG(1;Fisk!A2:C119;3;FALSK). Denne formel leder efter 1 i kolonnen Fisk!A2:A119 og returnerer den tilsvarende værdi i kolonne Fisk!C2:C119 (3-tallet for den til at returnere fra tredje kolonne i området Fisk!A2:C119). FALSK til sidst tillader dig at sortere dine værdier i kolonne A vilkårligt - hvis de står i rækkefølgen mindst-størst, kan du i stedet skrive SAND.

Simon

Godkendelse af svar
Fra : thefaab

Dato : 24-11-06 11:45

Tak for svaret sion.

Det hjalp en del :3