/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
lava
Fra : ru1
Vist : 572 gange
500 point
Dato : 21-11-06 15:13

hej i panelet, er der nogen der ved hvem der impoterer lava eller hvor man kan købe det til en rimelig pris jeg skal bruge rigtig meget
mvh rue

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-11-06 15:31

Tvivler på der er nogen der gør det......

Hvad skal det bruges til ????

De steder de har det kan du sikkert få det foræret mod selv at flytte det

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-11-06 15:55

25 kr. for 420 kr...http://nr.dynamicweb.dk/Default.asp?ID=95

Hvor mange kg. skal du bruge?? Kan der mon ikke findes en nemmere/billigere løsning

Kommentar
Fra : ru1

Dato : 21-11-06 17:11

det skal bruges til filter ru1

Kommentar
Fra : ru1

Dato : 21-11-06 17:12

det skal bruges til filter ru1

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-11-06 17:13

ru1,, du må lige oversætte, jeg ved ikke hvad ru1 er for en størrelse

Kommentar
Fra : ru1

Dato : 21-11-06 17:16

jeg skal bruge 300-400kg i nød- valnød størrelse som filter materiale

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-11-06 17:23

ru1.... desværre, lige meget hvor meget jeg søger, er det de 25 kg der var den største portion, er det slet ikke muligt at bruge noget andet, f.eks lecasten. Nå men du må jo vide bedst, håber det lykkedes for dig

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-11-06 17:24

Du må ind i en akvarieforretning og spille lidt dum - eller kigge på deres poser hvor de får det fra....

Det er da muligt de er til at handle med

Kommentar
Fra : ru1

Dato : 21-11-06 17:27

hej leca er lukket og vil fyde ovenpå hvor lava er en meget porrøs og med stor overflade til micro organismerne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-11-06 17:36

Citat
Lava er et ueffektivt medie. Når du propper lava i filteret fortrænger du en masse vand ca. 40 % mod 6-8% for gode plastik medier. dvs. at vandet har endnu mindre opholdstid. Endelig er der rengøringen... Lava er blevet brugt meget i tidens løb (70'erne og frem til 90'erne) fordi det har masser af overfladeareal. Det stopper dog hurtigt. Den besværlige/umulige vedligeholdelse giver masser af mad til iltfattige bakterier som er dem der afgiver giftige gasser

http://www.afws.dk/afws/services/forum/vis.asp?id=2030&did=25932

mvh dova

Kommentar
Fra : ru1

Dato : 21-11-06 17:39

hej dova den artikkel har jeg læst men det passer ikke heltdu skal regne med at det opsuger jo en masse vand, jeg bruger det i forvejen til akvariefiltre

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-11-06 17:47

6000 kr pr m3

Kommentar
Fra : ru1

Dato : 21-11-06 17:49

hej refi hvor har du fundet det

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-11-06 17:52
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-11-06 09:27
Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 22-11-06 09:40

Hej ru1
hvis du kigger på det nederste billede ser du et kæmpefilter med lavasten, der er et metaltrådnet udenpå. På en af adresserne fx landfskabsarkitekten kan du sikkert få de oplysninger du søger, håber jeg.
Mvh
Mulberry

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 22-11-06 09:40
Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 500 point
Dato : 22-11-06 09:41
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-11-06 09:44

http://www.tropex.no/handlekurv/mymarket-1.72/shopping/product_details.php?id=3243

man må da kunne finde frem til hvem der leverer til akvariebutikkerne og måske få en fordelagtig handel endnu ???

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-11-06 09:56

lava et magma som er trængt op på jordoverfladen. Det er flydende og omkring 1000° varmt.

Når det afkøles størkner det til stenmasse , og er ikke lava mere.

Du kan samle masser af sten af vulkansk oprindelse (størknet lava) på jorden i Danmark. Der er dog også sten som er dannet på anden måde. Det er ikke specielt godt til akvariefilter.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-11-06 10:00

http://www.tropex.no/handlekurv/mymarket-1.72/shopping/index.php?id=250 jeg bliver ved med at lande på den her *G*

du - prøv havecentre - de større partier til havedamme osv må kunne findes igennem dem i og med at lava netop bruges til bla bundfiltre der

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-11-06 10:03

Skal bare lige fjerne et flueben

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-06 10:14

Nu er der efterhånden kommet så mange adresser på leveringsdygtige firmaer, så det må da være rigeligt.....

Få nu handlet - eller samler du på adresserne.......

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-11-06 12:49

Jeg har lige været i maxi zoo http://www.maxizoo.dk/bestillingsvarer.html og så ud af øjenkrogen, at der var lava i alle størrelser, der står ikke noget om lava på hjemmesiden, så vidt jeg kan se, men så kan du prøve at kontakte dem

Kommentar
Fra : ru1

Dato : 22-11-06 17:33

tak alle sammen for nogle gode tips har nu fundet det rigtige
mvh leif

Godkendelse af svar
Fra : ru1

Dato : 22-11-06 17:35

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-11-06 17:42

Selv tak, giver du en flyvebillet, tager jeg gerne til Island, og henter dem for dig

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-11-06 18:20

selvtak - det var dog en beværlig en den her

ru1 - hvd skal du lave ???

tjahh nordsted1 - den med at tænke på island er vi vist flere der har tænkt på