/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Lak eller olie
Fra : Gucci1704
Vist : 2703 gange
100 point
Dato : 21-11-06 10:00

Vi har slebet vores fyrretræskøkkenbord af, men ved ikke helt, hvilken efterbehandling, vi skal vælge. Lak eller olie?
Det eneste vi ved, er at det skal være hvidpigmenteret.
Vi vil gerne høre om nogen har erfaring med olie kontra lak.
Og hvilken vedligehold, der evt. er på de to efterbehandlinger.

Kommentar
Fra : smik

Dato : 21-11-06 10:13

Gå ned i den lokal byggemarkede og en god køkkenbords olie fra Trip Trap

Har selv brugt den til hvores køkkenbord... Skal lige sige den er nem og arbejde med...

Mvh. smik

Kommentar
Fra : disken

Dato : 21-11-06 10:18

Jeg ville vælge at Ludbehandle det med hvidpigmentering, slibe det fint og give det en gang lak.
Minimum af vedligeholdelse, en våd klud.
Har dårlig erfaring med Oliebehandling, da jeg syntes der med tiden kan danne sig mærker
af hvad du anbringer på bordet.
Ellers er det vel mere en smagssag.

Kommentar
Fra : Gucci1704

Dato : 21-11-06 13:38

Ang. olie - hvad med vedligehold?

Vi kender os selv godt nok, at skal det behandles hver uge eller måned, får vi det ikke gjort.

Med hensyn til smagssag ja - men vores krav er også, at det skal være nemt at vedligeholde.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 21-11-06 13:46

Så skal du vælge Lak, skal kun rengøres.
Ellers skal det efterbehandles rimeligt tit med olie, da du vasker alle stofferne ud, når du gør rent.

Kommentar
Fra : Gucci1704

Dato : 21-11-06 17:25

Er meget i tvivl. Får jo nogle små hints alle steder. Lak gulner jo! Olie er nemt at give, hvis pladen bliver grim!
Kender nogen Trip Trap køkkenbordsolie Skum?

Kommentar
Fra : disken

Dato : 21-11-06 18:01

Du kan få Lak med UV beskyttelse, hvilket gør, at farven aldrig ændrer sig.

Bruger selv det du kalder skum, og kan da godt sige dig, at det er værste du kan bruge på et køkkenbord.
Bruger det på mit sofabord, og det holder en måned, så skal det have hele turen igen.
Men du kan give det engang Lak, så holder det og bevarer det hvide Look.

Men at bruge det uden anden form for beskyttelse, er spild af tid, da du vasker det hele væk igen.
Desuden, har jeg været ude for at får træet fugt, kan der komme vedvarende mørke steder,,
som igen skal skal slibes.

Kommentar
Fra : bela

Dato : 28-11-06 09:11

Jeg bruger selv olie, det er nemt og godt. olie ca.1gang om året