/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Virtuel hukommelse
Fra : maxhankat
Vist : 941 gange
200 point
Dato : 20-11-06 22:47

Hello!

Er der nogen her i dette vise Forum, der kan sige mig, om man selv kan ændre i den virtuelle hukommelse?
Skal man eksempelvis i den Virtuelle Hukommelse vælge enten:
1. "Brugerdefineret størrelse"?
eller:
2. "Systemadministreret størrelse"?

og hvad er forskellen?

Jeg spørger fordi, jeg af og til får en meddelsen på skærmen, der siger: "Den minimale virtuelle hukommelse er for lille - systemet har næsten ikke mere virtuel hukommelse. Windows øger størrelsen på sidefilen til den virtuelle hukommelse. Under denne proces kan anmodninger om hukommelse til visse programmer blive afvist".

Er det noget, man skal tage alvorligt?

mvh
maxhankat

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-11-06 22:55

en god regel er at den virtuelle hukommelse er ar ved start er den 1,5 gange dine ram og den maksimale er 3 gange din ram. Så kører pcen optimalt

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 20-11-06 22:56

Ja, hvis du vil have din maskine skal arbejde hurtigt, bør du anskaffe dig noget mere RAM, og lade være med at pille ved de andre indstillinger.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 20-11-06 23:30

Fijala: tak for dit svar som jeg ikke helt forstår - hvordan ved jeg hvad mine Ram er?

Bille. Også tak til dig. Jeg piller absolut ikke ved nogen af indstillingerne,
men hvordan skaffer man mere Ram?

maxhankat

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 21-11-06 00:44

der skelnes mellem fysiske ram og virtuelle ram(=sidefil)
dine fysiske ram er den eller de blokke der er sat på bundkortet i din pc.
virtuelle ram = sidefilen ligger på din harddisk som et ekstra arbejdslager der benyttes når de meget hurtige ram fysiske er brugt op (sådan er det i princippet)
Men Windows kan af og til have svært ved at skelne mellem virtuelle og fysiske ram, og skifter (= swapper, og heraf kommer ordet swapfile = pagefile = sidefil).
som standard sættes sidefilen til min. 1,5 x de fysiske ram og max. 3 x de fysiske ram, og svinger så derimellem alt efter behov.
Hvis man har meget få fysiske ram, er der behov for at benytte sidefilen ved tungere opgaver, hvorimod der ved mange fysiske ram ikke er så stor behov for at bruge sidefilen. Men som tidligere skrevet har Windows altså svært ved at skelne, hvorfor man ofte tvinger maskinen til at benytte de hurtige fysiske ram ved at indstille sidefilen meget lavere end standardindstillingerne (altså brugerdefineret størrelse)
hvis du er i tvivl om hvor mange fysiske ram du har, kan du bare højreklikke på Denne Komputer -> egenskaber -> fanebladet Generelt -> og der står der hvor mange RAM du har (næsten nederst, sammen med hvilken CPU du har)
Før du tænker på at sætte flere ram i, skal du først finde ud af hvilken type du har i, og så få fat i nogle af samme type, da de ellers ikke kan arbejde sammen. Ydermere bør du også lige checke manualen til dit bundkort for at se hvor mange der max. kan installeres.

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 21-11-06 00:46

Hej igen Fijala.

Nu ved jeg mine RAM er 512, siger det díg noget, så du kan udbygge dit første svar til mig?

Mvh
maxhankat

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 21-11-06 00:50

hvis jeg var dig, ville jeg anskaffe ekstra 512 mb og smække i maskinen, men husk lige det jeg skrev tidligere ang. typen.
skru evt. siden af kabinettet og se hvad der står på ram-blokken.

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 21-11-06 00:53

hcma

Tak for dit meget informative svar - der er sandelig noget at studere for en uvidende sjæl som mig.
Og det vil jeg så gå i gang med.

Citat
og så få fat i nogle af samme type

Er det noget man bare køber?

mvh
maxhankat

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 21-11-06 01:08

hcma og fijala:

Foreløbig tak igen for svar. Jeg vil studere det hele meget nøje.
Jeg må stoppe for i dag, fordi jeg ikke kan kapere mere lige nu, men jeg vender tilbage onsdag.

mvh
maxhankat undskyld!

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 21-11-06 01:09

ja det er noget man bare køber i enhver computerforretning (eller på nettet). men allerførst skal fu altså lige finde ud af hvilken type du allerede har i og så købe og sætte samme type i lige ved siden af den gamle blok.
hvis du er usikker på hvordan, får du lige en kammersjuk til at hjælpe dig. det er en lille "operation" som nok max. tager 2 min.
Du kan checke priser på
http://www.edbpriser.dk/Products/Showsubcategory.asp?ID=37

Kommentar
Fra : disken

Dato : 21-11-06 10:08

Her kan du se hvordan du udvider din Virtuelle hukommelse.
http://www.steenmartinsen.dk/dex/winguider/ram/ram.htm

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 200 point
Dato : 21-11-06 10:55

Hvis ikke der er 'nok' virtuel hukommelse kan det også skyldes at din harddisk er ved at være fyldt eller så fragmenteret, at der ikke er plads til en tilstrækkelig stor sidefil (swapfil).

Måske det ville hjælpe med en diskoprydning og en diskfragmentering?

Start op i fejlsikret tilstand (Tryk F8 gentagne gange ved opstart FØR Windows startes).

1.) Start->Programmer->Tilbehør->Systemværktøjer->Diskoprydning. (Afkryds alle flueben i fanen Diskoprydning og under fanen Flere indstillinger klikker du nederst under Sytemgendannelse på [Ryd op...] Vælg derefter [Ok])

2.) Start->Programmer->Tilbehør->Systemværktøjer->Diskfragmentering.

Genstart.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-11-06 11:38

Swapfilen, altså den virtuelle hukommelse, arbejder efter min mening bedst, når den sættes til en fast størrelse. Dette bevirker at den ligger på samme sted på disken, som igen bevirker at Windows har meget nemmere ved at styre den.
Bedste fremgangsmåde:
1. Lad indstillingen stå til Windows bestemmer.
2. Kør en diskdefrag. Det er faktisk en god ide at køre den ca. 1 gang hver måned.
3. Ændre indstillingen for virtuel hukommelse til brugerdefineret, minimumstørrelse 768, maximum ca. 2 til 2½ gang den fysiske RAM.
Men køb først 512 MB mere fysisk RAM og monter dem.
Derefter vil følgende være passende som fast indstilling:
Minimum 768, maximum 2048 eller 2560 MB.

Du kan downloade Everest diagnose program her:
http://www.zdnet.de/downloads/prg/1/x/de011X-wc.html
Kør programmet og kig under RAM, disse oplysninger kan dú så bruge når du skal henvende dig til en butik/netbutik for at købe noget der passer.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-11-06 22:44

Som du kan se så har Brassovitski faktisk svaret for mig. Dvs at hvis du har 512 MB installeret så skal sidefilen være 768 og max 1536 for at det er optimalt
Er det til gengælg 10245 MB ram der er i skal den være 1536 og max 3072. Altså 1,5 x og 3 x

Godkendelse af svar
Fra : maxhankat

Dato : 22-11-06 23:19

Tak for svaret molokyle.

Jeg fulgte dit råd og gennemførte scandisk og defragmentering, præscis som du skrev, og som jeg i øvrigt har gjort det op til flere gange før.
Min maskine defragmenterede i 6 timer i går.
Og så fjernede jeg 6 mapper, som jeg havde fyldt op med tonsvis af fotografier og alt muligt andet blandet stof. Og i dag har jeg ikke en eneste gang fået den omtalte melding om, at der næsten ikke var mere virtuel hukommelse. Og kom ellers ofte.
Så foreløbig nøjes jeg med dit forslag. Tak!

Til alle andre her på tråden der har været så venlige at lægge mange og lange oplysninger anvisninger ind siger jeg mange tak. Jeg er slet ikke rutineret og modig nok til at forsøge at installere mere RAM - og jeg tør heller ikke selv fjerne sidepaneler o.l., men nu ved jeg da meget mere om, hvad det drejer sig om, og har gemt alle gode råd.P.S. min Pc er en bærbar, og jeg kan slet ikke se, hvordan man kan fjerne sidepanelerne.[/I]

Mvh
maxhankat

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-11-06 11:12

Fedt nok at få at vide det var en bærbar det omhandlede! Så er det nok heller ikke sidepanelerne der skal af for at installere mere RAM, men nok et dæksel i bunden i stedet.

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 23-11-06 11:35

Hej Brassovitski og tak for din kommentar.

Citat
Så er det nok heller ikke sidepanelerne der skal af for at installere mere RAM, men nok et dæksel i bunden i stedet.

Det er lige præcis det, det er.
Men jeg har sø'rme ikke haft mod til at skrue dækslet af og kigge på de dele endnu, og vil helst undgå det.
Men man kan jo blive så ilde tvunget (som man siger på svensk).
Mvh
maxhankat