/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
piratfisk
Fra : buckey
Vist : 2203 gange
20 point
Dato : 04-01-03 16:16

Jeg har købt 2 piratfisk de er omkring 6cm jeg har haft dem i en dag. Og jeg har et problemme med dem. når jeg tænder lyset til mit akvarium så går de heldt amok de svømmer rundt og så efter et stk. tid stiller de sig hen i et hjørne kan de være fordi at de lige skal vende sig til mit akvarium eller hvad.

Hvor stort et akvarium skal man bruge til 2 piratfisk på den størrelse

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 30 point
Dato : 04-01-03 17:58

Man skal minimum holde 10 stk. sammen - hvis din fiskehandler har sagt noget
andet, lyver han, eller ved ikke bedre - og de skal have minimum et 400L
akvarie eller 150cm i længden.
Dine fisk er sky fordi de er alene, og ikke har den styrke en stime ville
give dem.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

"buckey" <buckey.news@kandu.dk> wrote in message
news:mUCR9.24793$Hl6.2706626@news010.worldonline.dk...
> Jeg har købt 2 piratfisk de er omkring 6cm jeg har haft dem i en dag. Og
> jeg har et problemme med dem. når jeg tænder lyset til mit akvarium så
> går de heldt amok de svømmer rundt og så efter et stk. tid stiller de
> sig hen i et hjørne kan de være fordi at de lige skal vende sig til mit
> akvarium eller hvad.
>
> Hvor stort et akvarium skal man bruge til 2 piratfisk på den størrelse
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Godkendelse af svar
Fra : buckey

Dato : 04-01-03 19:10

Tak for svaret thomas schreiber.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-01-03 19:20

Hej buckey det problem kender jeg godt,jeg har selv 4 stk rødbuget piratfisk
(26 cm) i et 250 L akv .Jeg bruger ikke nogen form for belysning men har
placeret mit akv.i nærheden af et vindue ca 5m fra og jeg er så heldig at
jeg hverken har brun /grønalger i .Der står en lille lampe med skærm på ved
siden af,som vi har tændt om aftenen til hygge og se dem med.Jeg tror at
lyset fra et armatur er for meget for dem derfor reagere de som de gør.Hvad
der angår str.af akv vil jeg mene at en fisk pr 50 Liter er fint, det
begrunder jeg med at de bliver mellem 25 og 35 cm lange.Mine stortrives så
meget at de yngler håber at du kunne bruge det til noget held og lykke med
dine PIRATFISK.mvh.Poppey
"buckey" <buckey.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:mUCR9.24793$Hl6.2706626@news010.worldonline.dk...
> Jeg har købt 2 piratfisk de er omkring 6cm jeg har haft dem i en dag. Og
> jeg har et problemme med dem. når jeg tænder lyset til mit akvarium så
> går de heldt amok de svømmer rundt og så efter et stk. tid stiller de
> sig hen i et hjørne kan de være fordi at de lige skal vende sig til mit
> akvarium eller hvad.
>
> Hvor stort et akvarium skal man bruge til 2 piratfisk på den størrelse
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-01-03 19:38

"thomas schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en meddelelse
news:av73ql$sgu$1@sunsite.dk...
> Man skal minimum holde 10 stk. sammen - hvis din fiskehandler har sagt
noget
> andet, lyver han, eller ved ikke bedre - og de skal have minimum et 400L
> akvarie eller 150cm i længden.
> Dine fisk er sky fordi de er alene, og ikke har den styrke en stime ville
> give dem.

Er du ikke ligt hurtigt ude med riven efter fiskehandleren? Hvorfor nu det,
der står intet i mailen om at det er fiskehandleren der har påstået noget
sådant.
Bortset fra det, er rigtigt at piratfisk befinder sig bedst i stimer.

Mvh.
Sylvester

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-01-03 19:44

Hvis han ikke har købt dem i en forretning, har min kommentar om en evt.
forhandler jo ingen relevans, og kan derfor ses bort fra.

Han skrev han lige havde købt dem, og da det er de færreste privata der lige
har 2 piratfisk gående, måtte jeg formode at de kom fra en forhandler. Men
du har ret. Jeg kunne ikke sige med sikkerhed om de er købt hos en
forhandler eller hos en privat ud fra det første indlæg.

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber
-
Homepage - www.stall.dk

> Er du ikke ligt hurtigt ude med riven efter fiskehandleren? Hvorfor nu
det,
> der står intet i mailen om at det er fiskehandleren der har påstået noget
> sådant.
> Bortset fra det, er rigtigt at piratfisk befinder sig bedst i stimer.
>
> Mvh.
> Sylvester
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-01-03 19:54

Hvordan får du 50L vand værende nok til en fisk på 35cm? Vil det sige at en
fisk der måler 140cm kan nøjes med et 200L akvarie?

Et akvarie der måler 50cm*35cm*30cm = 52.5L. Fisken kan jo knap nok vende
sig i sådan et lille akvarie.

Hvis man skal holde langt størstedelen(ikke alle) af de fisk der normalt
forekommer i handlen forsvarligt, burde man gange fiskens max kropslængde
med 10, for at få den rigtige størrelse. Bredden burde så være minimum 50%
af længden på mindre akvarier(under 200L), eller mindst 60cm på store.

Jeg bruger selv "10X reglen", da jeg mener det er det mest humane for
fiskene. Det kan dog lade sig gøre at holde ungfisk i mindre akvarier, men
voksne burde minimum have 10X kropslængde, med de undtagelser der nu måtte
følge med alle regler.

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber
-
Homepage - www.stall.dk

> lyset fra et armatur er for meget for dem derfor reagere de som de
gør.Hvad
> der angår str.af akv vil jeg mene at en fisk pr 50 Liter er fint, det
> begrunder jeg med at de bliver mellem 25 og 35 cm lange.Mine stortrives så
> meget at de yngler håber at du kunne bruge det til noget held og lykke med
> dine PIRATFISK.mvh.Poppey

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-01-03 21:32

Hej !

Jeg har flere gange haft piratfisk, med stor succes

jeg har osse observeret, at man får en meget mere
afbalanceret fisk, hvis de går i en stimer fra minimum 6 stk. og opefter.

Det er godt med masser af planter og trærødder i akvariet,
så fiskene har noget at søge tryghed bagved, for utroligt nok, så er
Piratfisk en meget sky fisk

Det problem du har med lyset, det havde jeg osse første
gang jeg fik Piratfisk, MEN der havde jeg heller ikke planter/rødder
i akvariet, der gik de bare med bundlag, og nogle store sten.
Problemet blev løst efter der kom lidt grønt i og nogle rødder i.

Ang. størrelsen på akvariet, så mener jeg at 250 l.
er stort nok til 6 piratfisk, hvis man får dem som unger.
Så skal de nok selv klare plads problemet efterhånden som de
bliver større ( fårene bliver skilt fra bukkene ) så man står med
nogle flotte og stærke fisk til sidst.

jeg gik igang med at lave lidt info omkring fisken for nogen tid siden
men har aldrig fået gjordt det færdigt, men du kan kigger her
http://www.killerfish.subnet.dk/ der står måske noget der kan hjælpe
dig videre.

Hilsen Jesper

"buckey" <buckey.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:mUCR9.24793$Hl6.2706626@news010.worldonline.dk...
> Jeg har købt 2 piratfisk de er omkring 6cm jeg har haft dem i en dag. Og
> jeg har et problemme med dem. når jeg tænder lyset til mit akvarium så
> går de heldt amok de svømmer rundt og så efter et stk. tid stiller de
> sig hen i et hjørne kan de være fordi at de lige skal vende sig til mit
> akvarium eller hvad.
>
> Hvor stort et akvarium skal man bruge til 2 piratfisk på den størrelse
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-01-03 21:49

de mål bruger jeg ikke jeg ser efter om de har det godt og trives og 5 stk
går som en stime .mine stortrives for jeg har fået 6 kuld unger på dem jeg
har,de ældste jeg har er 4½ mdr gammel de voksne er ca 2½ år gamle.
mvh Ole
"Thomas Schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en meddelelse
news:av7al3$42v$1@sunsite.dk...
> Hvordan får du 50L vand værende nok til en fisk på 35cm? Vil det sige at
en
> fisk der måler 140cm kan nøjes med et 200L akvarie?
>
> Et akvarie der måler 50cm*35cm*30cm = 52.5L. Fisken kan jo knap nok vende
> sig i sådan et lille akvarie.
>
> Hvis man skal holde langt størstedelen(ikke alle) af de fisk der normalt
> forekommer i handlen forsvarligt, burde man gange fiskens max kropslængde
> med 10, for at få den rigtige størrelse. Bredden burde så være minimum 50%
> af længden på mindre akvarier(under 200L), eller mindst 60cm på store.
>
> Jeg bruger selv "10X reglen", da jeg mener det er det mest humane for
> fiskene. Det kan dog lade sig gøre at holde ungfisk i mindre akvarier, men
> voksne burde minimum have 10X kropslængde, med de undtagelser der nu måtte
> følge med alle regler.
>
> --
>
> Venligst, / With regards,
> Thomas Schreiber
> -
> Homepage - www.stall.dk
>
> > lyset fra et armatur er for meget for dem derfor reagere de som de
> gør.Hvad
> > der angår str.af akv vil jeg mene at en fisk pr 50 Liter er fint, det
> > begrunder jeg med at de bliver mellem 25 og 35 cm lange.Mine stortrives

> > meget at de yngler håber at du kunne bruge det til noget held og lykke
med
> > dine PIRATFISK.mvh.Poppey
>

Kommentar
Fra : buckey

Dato : 05-01-03 09:50

så det vil sige at jeg godt kan købe et 250 liter akvarium til 6 unger men de bliver jo 35 cm så kan de da ikke værre der i eller vokser de efter forholdene
"Jesper Laursen" skrev d. 04-01-03 21:32 dette indlæg :
> Hej !
>
> Jeg har flere gange haft piratfisk, med stor succes
>
> jeg har osse observeret, at man får en meget mere
> afbalanceret fisk, hvis de går i en stimer fra minimum 6 stk. og opefter.
>
> Det er godt med masser af planter og trærødder i akvariet,
> så fiskene har noget at søge tryghed bagved, for utroligt nok, så er
> Piratfisk en meget sky fisk
>
> Det problem du har med lyset, det havde jeg osse første
> gang jeg fik Piratfisk, MEN der havde jeg heller ikke planter/rødder
> i akvariet, der gik de bare med bundlag, og nogle store sten.
> Problemet blev løst efter der kom lidt grønt i og nogle rødder i.
>
> Ang. størrelsen på akvariet, så mener jeg at 250 l.
> er stort nok til 6 piratfisk, hvis man får dem som unger.
> Så skal de nok selv klare plads problemet efterhånden som de
> bliver større ( fårene bliver skilt fra bukkene ) så man står med
> nogle flotte og stærke fisk til sidst.
>
> jeg gik igang med at lave lidt info omkring fisken for nogen tid siden
> men har aldrig fået gjordt det færdigt, men du kan kigger her
> http://www.killerfish.subnet.dk/ der står måske noget der kan hjælpe
> dig videre.
>
> Hilsen Jesper
>
> "buckey" <buckey.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:mUCR9.24793$Hl6.2706626@news010.worldonline.dk...
> > Jeg har købt 2 piratfisk de er omkring 6cm jeg har haft dem i en dag. Og
> > jeg har et problemme med dem. når jeg tænder lyset til mit akvarium så
> > går de heldt amok de svømmer rundt og så efter et stk. tid stiller de
> > sig hen i et hjørne kan de være fordi at de lige skal vende sig til mit
> > akvarium eller hvad.
> >
> > Hvor stort et akvarium skal man bruge til 2 piratfisk på den størrelse
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
> >
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-03 10:01

Fisk vosker så længe de får noget af æde. I akvarier bliver fiskene ofte
meget større end i naturen, da de æder konstant. I naturen må fisk ofte
sulte i længere perioder, og bliver derfor ikke så gamle eller så store som
i akvarier. Der er naturligvis altid undtagelser, som der er ved alle
regler.

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber
-
Homepage - www.stall.dk

"buckey" <buckey.news@kandu.dk> wrote in message
news:bkSR9.25153$Hl6.2807590@news010.worldonline.dk...
> så det vil sige at jeg godt kan købe et 250 liter akvarium til 6 unger
> men de bliver jo 35 cm så kan de da ikke værre der i eller vokser de
> efter forholdene

Kommentar
Fra : buckey

Dato : 05-01-03 10:23

6 piratfisk unger lever i et 250 l akvarium
de vokser jo kan de så værrei akvariumet når du bliver voksne ?

hilsen buckey