/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Nordax Finans
Fra : soerenpind
Vist : 2664 gange
100 point
Dato : 19-11-06 13:06

--------------------------------------------------------------------------------
He he, vi har også fået tilsendt sådan et brev.

Det er uopfordret reklame for lånefinansiering der ikke er hustandsomdelt men sendt pr. alm. post med navn og adresse.- Det er m.a.o. ulovligt, hvis man ikke selv har rettet henvendelse.
Adressekilden skriver de selv med småt på venstre side af brevet.

"Adressekilde: Telefonbogsdata.Du kan selv til enhver tid frabede dig yderligere henvendelser fra Nordax Finans ved at ringe på tlf. 89 20 20 38"

Det mås man ikke !

Værst er imidlertid, at det er et datterselskab til TDC, der varetager de indgående kundehenvendelser og iøvrigt ligger C/O adresse til Nordax Finans.

Har skrevet til TDC med opfordring til forklaring og ringer til Forbrugerstyrelsen tirsdag, hvis TDC ikke har henvendt sig.

Lad os få skovlen under alle dem, der forsøger at lukrerer på andres økonomiske elendighed op til julemåneden. KLAG TIL FORBRUGERSTYRELSEN!!!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-06 13:13

Det SKAL du da lægge under tips......

Eller vil du blot have kommentarer til det...

Det får du....

DET ER NOGET SVINERI

Kommentar
Fra : soerenpind

Dato : 19-11-06 13:30

Jeg vil egentlig bare høre/opfordrer til at klage, hvis man har fået et sådan brev.

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 19-11-06 13:35

Er du sikker på det er ulovligt?
Der er jo nogle specielle regler angående bl.a. forsikringsselskaber og sådan. Jeg kan ikke huske om financieringsselskaber hører ind under den undtagelse.

Eftersom de har slået dig op i telefonbogen (det er i hvert fald det de siger) så er der jo ikke nogen der har videregivet oplysninger til 3.mand (hvilket jo ville være ulovligt).

At det ikke er god markedsføringsskik er jeg enig i, men om det er ulovligt er jeg faktisk ikke helt sikker på.

Jeg vil lige undersøg det nærmere....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-06 13:43

Hvis du mener det er et datterselskab af TDC eller omvendt er det jo et spørgsmål om de ikke har lov at "bytte" adresser med hinanden - Det foregår indenfor mange selskaber - og er du først kunde EET sted, har du faktisk givet dem lov

Kommentar
Fra : soerenpind

Dato : 19-11-06 13:46

Det er ikke helt korrekt Refi.
Er du kunde i Banken, må deres søsterselskab ikke begynde at tilbyde dig uopfordrede tilbud om pension eller livsforsikring.

Her er det "same same but different"

Kommentar
Fra : soerenpind

Dato : 19-11-06 13:49

Desuden er Nordax ikke et datterselskab til TDC men har alene hyret TDC Callcenter til at modtage opkald

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-06 13:52

Det er et spørgsmål om hvad du har skrevet under på som kunde......

Jeg tænkte nu også mere på kunderegistre.....

Der er jo heller ikke meget ide i at søstre/datter-selskaber underbyder hinanden

Men jeg kan sagtens følge din forargelse.....

Vi har selv TDC - så det vil jo vise sig om vi også modtager et sådant tilbud

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-06 13:56

Det var jo en helt anden snak

Det var dig der påstod det var et datterselskab

Accepteret svar
Fra : MacMadsen

Modtaget 100 point
Dato : 19-11-06 14:10

Efter at have kigget lidt nærmere på markedsføringsloven, står der intet sted at det er ulovligt at sende reklame som alm. post så længe det tydeligt fremgår at der er tale om en reklame. Og det gør vel ud fra det du oplyser.
Jf. markedsføringsloven §6 fremgår det at det er forbudt via elektronisk post.
Det fremgår også at hvis du har frabedt dig at modtage sådanne henvendelser må de ikke. Og de skal oplyse dig muligheden for at blive registret som ikke ville modtage sådanne henvendelser, og hvor du skal henvende dig.
Det har de gjort så den er god nok.

Forbudet mod uanmodet henvendelse gælder kun telefonisk og personligt. Og det er i den forbindelse der er nogle undtagelser. De fremgår af forbrugeraftalelovens § 6

Altså kan jeg ikke se at firmaet har gjort noget galt.
At det så er irriterende at modtage sådan noget er en anden sag.

Godkendelse af svar
Fra : soerenpind

Dato : 07-12-06 12:58

Tak for svaret MacMadsen.