/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Udendørsstik/afbryder m/5 ledninger
Fra : masteraugust0
Vist : 3266 gange
350 point
Dato : 04-01-03 16:05

Hej
Jeg er ved at montere/flytte nogle kontakter/afbrydere udendørs.
Problemet er at jeg ikke ved hvilke farver der er hvad sort-brun-sort m/hvid stribe-grøn/gul-blå.
Er der nogen der kan hjælpe m/henvisning til hjemmesider m/tegninger-diagrammer??
Lad nu være at fortælle mig at jeg ikke må

Mvh.Masteraugust

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 04-01-03 16:12

Hej Masteraugust

Brun er fase 230 V
Sort er fase 230 V (oftest til korespondance eller lign)

Blå er NUL 0 V

Gul grøn er Jord

mvh srhansen

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 04-01-03 16:16

Jeg kan da iøvrigt anbefale dig at købe en polsøger

Sørg nu for at slukke for HPI-afbryderen inden du starter.

Accepteret svar
Fra : Fromsej

Modtaget 360 point
Dato : 04-01-03 16:17

Den Blå er som hovedregel Nul , gul/grøn er jordledning , den brune burde være fase , altså spænding på den brune hele tiden , sort og sort/hvid bruges til tændledninger.
er det en korrespondance tænding eller har du føler på ?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-01-03 16:20

Gul/grøn = midterste ben med hak = stel/jord
lysblå = venstre ben når du ser oppe fra og ned mod skruerne og benene vender frem og væk fra dig = 0
Sort eller brun kan sidde mellem 0 og jord eller de to ben til højre for jord.
Spørg igen hvis du er i tvivl.
Emesen.

Kommentar
Fra : summer

Dato : 04-01-03 16:28

I ældre huse skal man ikke stole på farverne:
http://cph.ing.dk/konf/root/elektronik/html/2474.all.html
mvh
summer

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-01-03 16:32

Sommer har ret - lad os høre hvad du har af farver på kablet.
Emesen.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 04-01-03 16:33

Hej igen

Summer
Det har du helt ret i, men var der ikke noget med at ledningerne så oftest var røde hvide og sorte ?

mvh srhansen

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 04-01-03 16:40

Jeg har i øvrigt fundet nogle link om ledningsfarver plus lidt mere

http://www.goer-det-selv-el.dk/pdf/goer_det_selv_folder.pdf
og denne kapitel 14

http://www.acskive.dk/ols/fysikkemi/elsikkerhed.htm

mvh srhansen

Kommentar
Fra : summer

Dato : 04-01-03 16:48

I "gamle dage" blev alle mulige farver brugt. Det eneste sikre er at finde nul og så måle de tre faser - altså 3x220v.
Lad os lige høre lidt mere fra masteraugust0
mvh
summer

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 04-01-03 16:53

Når du er så usikker på, hvad du har gang i, vil jeg på det bestemteste anbefale dig, at lade være med det.

Du skal være klar over, at du er ved at overtræde bestemmelserne på dette område og hvis der sker noget på et tidspunkt, kan du komme slemt i knibe.

Du skal være rimelig sikker på alt det med fase, nul og jord.
Kender du forøvrigt bestemmelserne for, hvornår der skal være en aktiv jordkontakt i en stikkontakt?
Kender du bestemmelserne for beskyttelsesrelæer m.v.?

Hvad kan der da ske?
Tjah.. du kan være inddirekte skyld i en personulykke eller måske brand.
En anden ting er, at hvis det bliver opdaget, at DU har lavet noget, der strider mod "Bekendtgørelsen", så koster det altså.

Det var bare lige et par gode råd til dig.

//Knud
(- tidligere tilsynsførende på el-installationer - - så jeg har desværre set en del af dine "kolleger" lave ting og sager på grundlag af "gode" råd fra nogen, der troede at de vidste, hvad det drejede sig om)

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 04-01-03 16:53

summer tror du det er en "kraftinstallation"?
Når lederfarverne er som beskrevet burde det være Brun=Fase , Sort=lampeledning/korrsp Sort/Hvid lamp/korr , Blå=Nul
Gul/Grøn=Jord , dette selvfølgelig forudsat at det er en elektriker der har monteret det.
Hvis vi ikke får flere oplysninger bliver det svært at hjælpe med mere.

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 04-01-03 17:01

Side 4 + 5 i den folder http://www.goer-det-selv-el.dk/pdf/goer_det_selv_folder.pdf , som "srhansen" henviser til. bør du læse - og så vil du se, om det du har gang i er lovligt. Og når du har konstateret at det eventuelt er det, kan du først da begynde at spekulere i farver. Men som jeg læser det, du spørger om, så drop det.

//Knud

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 04-01-03 17:03

Bliver nødt til at få flere oplysninger! Drejer det sig om en 3 faset stikkontakt, er det en lysinstallation?
er det lamper du tænder/slukker?

MVH

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 04-01-03 17:05

Undskyld men nu har jeg vist helt tabt tråden

masteraugust skriver jo i spørgsmålet hvilke farver ledningerne er.

Nå, anyway. Jeg tør godt ligge hovedet på blokken på at med de ledningsfarver der er oplyst er det i hvertfald ikke en gammel installation og så passer det vi alle har oplyst

Da den ene ledning er gul/grøn, skulle denne jo med sikkerhed have været rød, hvis det var en gammel installation. Faserne derimod kunne variere meget.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-01-03 17:08

Jeg tror masteraugust0 har opgivet, og det er måske også meget godt.
Men hvis du er der endnu kunne du jo få en elektriker til at kigge på mens du laver det - det er da ikke sort arbejde.
Emesen.

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 04-01-03 17:18

Til "srhansen":
- Nu er det jo ikke givet, at vedkommende der har lavet installationen, har overholdt den tids standard, så alene derfor er det en tvivlsom og risikofyldt affære "masteraugust0" har gang i.

- I gamle 220 V elinstallationer (ledninger i rør) var fasen altid hvid, nullen altid sort og mellemledningerne havde andre farver. I kabler var farverne tilnærmet denne standard.

Til "emesen":
- Jeg vil næsten støtte dit forslag om at få en fagmand til at kigge på det. Og med det mener jeg: Lave det!
//Knud

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 04-01-03 17:45

Til ks9000
Du har helt og holdent ret - Vi skulle nødigt opfordre til ulovligheder og slet ikke til nogen der kan medføre skade på personer eller inventar - undskyld.

Til masteraugust0
Jeg håber du tager ks9000's indæg til efterretning. Det kan virke nemt og harmløs, men alene det at benytte det forkerte ledningstværsnit (ledningstykkelse) kan ende fatalt.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : summer

Dato : 04-01-03 18:23

Hvis nu masteraugust0 laver install/flytning af kontakterne, selv om det er ulovligt, eller hvis det er (det må han bedst selv vide), så har jeg det under alle omstændigheder godt med at fortælle ham hvad han skal gøre. Det er fint nok at fortælle ham konsekvenserne ks9000, hvis han laver noget l... - hvad så hvis han laver det alligevel? Hans ansvar? Selvfølgelig!! Os? Vaske, vaske hænder.

masteraugust0, gør op med dig selv om det du laver er i strid med Stærkstrømsreglementet, og/eller om du vil lave det under alle omstændigheder.
Hvis det bliver det sidste, så lav det for Guds skyld korrekt.

mvh
summer

Kommentar
Fra : masteraugust0

Dato : 04-01-03 18:42

Hej alle
Der er ikke tale om nye installationer , men blot en flytning af de eksisterende afbrydere/kontakter-alle kontakter-ledninger er de eksisterende som blev opsat i 1981 af ham jeg lige har købt huset af(Aut.Elinstallatør!!!!)
For en god ordens skyld-jeg ved godt jeg ikke må ....men jeg er ikke længere nogen årsunge og er altid meget omhyggelig!!! Har nogen gange set noget rigtigt klamphuggeri , også når det er udført af "professionelle".

Mvh Masteraugust

Kommentar
Fra : masteraugust0

Dato : 04-01-03 19:03

Hej igen
Linket fra srhansen(http://www.acskive.dk/ols/fysikkemi/elsikkerhed.htm) var det jeg ledte efter...tror jeg nok
Tillægsspørgsmål : gul/grøn=Beskyttelsesledning (det står der på siden!) Hvad "beskytter" den?

Mvh.Masteraugust

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-01-03 19:29

Den beskytter dig og alle andre mod en fejlstrøm fra et defekt apparat.
Eks. vand i et elapparat som får strømmen til at gå ud til stel - og videre til dig som jo står på jorden/cementen/fliserne eller andet ledende til JORD. Den gul/grønne lening får nu sikringen til at "ryge" i stedet. Du er hermed beskyttet.
Emesen.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 04-01-03 19:30

Hej igen

Det kaldes en jordledning (den gul/grønne) og den beskytter mod "overgang" i de el-artikler der tilsluttes med jord helt ud i apparatet og på de dele man berører . En vaskemaskine f.eks. har altid jord, da vand let laver overgang mellem elektriske dele og betjeningsflader. Opstår der overgang skal din HPFI-afbryder koble ud.

Der er virkeligt mange muligheder for at lave det forkert, så jeg vil bede dig overveje det igen. Jeg nævner i flæng nogle få i håb om at få dig overbevist:
1. Jordlederen er den vigtigste af alle ledningerne, den har med personbeskyttelse at gøre og må ikke spares væk.
2. Ingen ledninger må være under 1,5 kvadrat i tværsnit, brandfare.
3. Alle Udendørs/vådrums kontakter/afbrydere skal være med jord, personbeskyttelse.
4. Alle Kontakter skal have en kapslingsklasse der svarer til det miljø de sidder i. En almindelig kontakt udenfor kan hurtig forårsage en brand som følge af forkert kapsling.

Det er bare nogle få ting jeg kan komme i tanke om. Hvad med du selv udfører alt montage arbejdet og lader en installatør om at tilslutte din installation til nettet ? Det koster ikke alverden og så får du vished for at det er i orden.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-01-03 19:36

Kære masteraugust0!
Som du måske kan læse i de forskellige indlæg om din indstallation, er vi, tror jeg, lidt bekymret for det du skal til at lave. Så tænk lige først.
Emesen.

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 04-01-03 21:16

>>srhansen "Afbryder med JORD"???????
Den står vist ikke i LK kataloget.
Bortset fra det har du fuldstændig ret , hvis man ikke ved hvad man piller ved , så lad være.
Betal dig fra det , vi har trods alt stået 4 år i lære , og har en masse erhvervserfaring.
Så hellere få en elektriker til at lave det for "lyngdollars" end at lave noget L... der kan slå folk ihjel eller brænde huset ned til grunden.