/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
HVORNÅR
Fra : kissan
Vist : 681 gange
100 point
Dato : 18-11-06 15:37

Vi har fået en kattekilling der viser sig at være af hunkøn.
Jeg kan huske at min bedstemor havde mange katte og
nogen af dem fik killinger meget tidligt,så mit spørsmål er såment om hvornår
man skal til at passe på ????
V.H.
KISSAN

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-11-06 15:44

når frk mis er ca 7 - 8 måneder

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 110 point
Dato : 18-11-06 15:46

for i øvrigt kan det variere betydeligt men kig her:
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=1053/sprog=1/grp=2/menu=5/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-06 15:49

Kønsmodenhed

Den alder katte bliver kønsmodne i, varierer meget. Kattens race, årstiden den er født i, og miljøet, den lever i er nogle af de faktorer, der har indflydelse på, hvornår katten bliver kønsmoden

Hunkattes første løbetid forekommer oftest omkring 7-8 måneders alder, dette gælder for huskatte. Hos racekatte er spredningen noget større, orientalske og lette racer kan komme i løbetid allerede når de er 4 måneder og tunge racer og langhårskatte kan vente med første løbetid helt til to års alderen. Kønsmodne er katte først når de fysisk er i stand til at gennemføre en normal drægtighed og det er ofte mere afhængig af legemsvægten (den aktuelle vægt i forhold til voksenvægt i samme race) end af alderen.

Herfra http://www.felina.dk/page.asp?id=70

Tillykke med det nye familiemedlem

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-11-06 15:50

Citat
Katte bliver kønsmodne i 6-10-måneders-alderen. Killinger, som fødes tidligt på året og vokser op i årets lyse måneder, bliver hurtigere kønsmodne end killinger, der fødes senere på året.

der bliver noget at passe på

Citat
Hunkattens løbetid varer 5-8 dage og kan forekomme med 2-3 ugers mellemrum året rundt.

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/neutralisering

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 18-11-06 15:51

OG FORTSAT GOD WEEKEND.

KISSAN

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-06 15:53

Tak i lige måde

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 18-11-06 15:54

UNSKYLD,jeg kom til at lave en BRØLLER
VENDER TILBAGE....

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 18-11-06 16:16

få den evt steriliseret når den når op i den kønsmodne alder.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-06 16:19

Kissan ... hva har du NU lavet??

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 18-11-06 16:30

Skulle til at godkende et svar,men glemte at trykke på accepter
Men nu er der jo kommet fler forslag jeg lige skal tjekke.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-06 16:35

Troede lige det var en hund du havde og ikke en kat

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 18-11-06 16:39

pst.vi drikker stadigvæk ikke

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-06 16:44

arrrg, måske jeg snupper et enkelt glas, nu vi om lidt skal have gæster

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-11-06 16:44

Huskatte kommer oftest i løbetids i 6 måneders alderen.

Nogen gange før, og sjældent senere.

Men hvis ikke du planlægger killinger, så få den endelig steriliseret i stedet for at gi' den P-piller.

P-piller er ikke godt til katte, de udvikler ofte livmoderbetændelse, og de kan i nogen tilfælde risikere at få killinger alligevel, som så kan ske at blive misdannede.

Og en kat der kommer i løbetid uden at blive parret, vil blive ved med at gå i løb oftere og oftere, sådan at der tilsidt kun er måske en uge- 14 dage imellem.....katten bliver frustreret og ændrer adfærd.

Så hvis ingen killinger, er sterilisation den eneste fornuftige løsning (ved godt det ikke var det du lige spurgte om )

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : kissan

Dato : 20-11-06 10:54

Tak for svaret miritdk.
Og tak til jer alle,der er nok at gå i gang med
KISSAN

Kommentar
Fra : miritdk