/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Ny processor+bundkort eller mere ram og ~
Fra : TMPspiff
Vist : 426 gange
20 point
Dato : 04-01-03 15:46

Jeg har ikke alverdens penge og står derfor med lidt af et dilemma. Jeg har en 1000 Mhz AMD thunderbird på et ASUS BK m. DDR og 128 Mb 2100 PQI RAM (jeg kan OC'e til en FSB på ca. 142 Mhz). Dertil har jeg koblet et Gforce 2 MX (32 mb) skærmkort.
Dette er ved at være så outdated at jeg knap nok kan trække NWN i dårligste opløsning, og jeg står derfor og overvejer hvordan jeg skal opgradere. Hovedproblemet er nok at jeg lever på SU og derfor ikke har penge nok til bare at smide lortet ud og købe noget nyt.
Ville det være en dårlig investering hvis jeg gik ud og købte noget mere RAM og et nyt skærmkort (for ca. 1000-2000 kr.) og beholdte bundkort og processor. Og ville min gamle processor overhoved kunne trække spil som NWN, GTA3, UT2003 og BF1942 med dette bedre hardware?
Eller bør jeg sparre sammen og starte helt fra scratch med nyt bundkort og processor?

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 04-01-03 18:04

jeg syntes ikke 1 Ghz er for langsomt, jeg kører 1.2 Ghz og her fungere rflere af de nye spil fint.
Jeg har investeriet i 512 MB RAM (SD) og 64 MB Grafikkort og det fungerer fint.
hvis du ofrede ca. 900 kroner på et 128 MB Geforce 4 4200.
Og så lidt mere ram i første omgang, ville jeg vente lidt med bundkortet, for det kan godt holde en smule endnu. Nu kender ikke dit bundkort, men du burde kunne sætte en større processor i, så det måske holder en smule endnu, var det en løsning ?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-01-03 21:41

Hej TMPspiff

Nu tog du ikke hele indholdet af din PC med. For mig kunne det være
interesant at få at vide hvad det er for en harddisk der sidder i din
computer.
Kan den køre UDMA? og i såfald er det 33, 66 eller 100 eller hvad? Er det
en lidt ældre disk kan den være med til at bræmse hele systemet og ikke kun
lidt.
Er dette tilfældet så ville jeg spare de 1000 kroner og gemme dem til når du
virkelig har penge til noget der batter for du bliver ikke glad ved din 2000
kroners investering, derimod ville en investering på små 900,- kroner til en
ny disk nok give dig større glæde, og her ville jeg foreslådig en Sigate
Barracuda IV med 80 GB den vil nok kunne peppe din maskine en del op alt
efter hvad det er for en disk der sidder i din maskine nu.
Den koster ca. 940,- incl. forsendelse.
Bliv glad og spar penge!!!!!!!!

mvh
Kurt Pedersen

"TMPspiff" <TMPspiff.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:psCR9.24778$Hl6.2702909@news010.worldonline.dk...
> Jeg har ikke alverdens penge og står derfor med lidt af et dilemma. Jeg
> har en 1000 Mhz AMD thunderbird på et ASUS BK m. DDR og 128 Mb 2100 PQI
> RAM (jeg kan OC'e til en FSB på ca. 142 Mhz). Dertil har jeg koblet et
> Gforce 2 MX (32 mb) skærmkort.
> Dette er ved at være så outdated at jeg knap nok kan trække NWN i
> dårligste opløsning, og jeg står derfor og overvejer hvordan jeg skal
> opgradere. Hovedproblemet er nok at jeg lever på SU og derfor ikke har
> penge nok til bare at smide lortet ud og købe noget nyt.
> Ville det være en dårlig investering hvis jeg gik ud og købte noget mere
> RAM og et nyt skærmkort (for ca. 1000-2000 kr.) og beholdte bundkort og
> processor. Og ville min gamle processor overhoved kunne trække spil som
> NWN, GTA3, UT2003 og BF1942 med dette bedre hardware?
> Eller bør jeg sparre sammen og starte helt fra scratch med nyt bundkort
> og processor?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-03 04:33

TMPspiff wrote:
> Jeg har ikke alverdens penge og står derfor med lidt af et dilemma. Jeg
> har en 1000 Mhz AMD thunderbird på et ASUS BK m. DDR og 128 Mb 2100 PQI
> RAM (jeg kan OC'e til en FSB på ca. 142 Mhz). Dertil har jeg koblet et
> Gforce 2 MX (32 mb) skærmkort.
> Dette er ved at være så outdated at jeg knap nok kan trække NWN i
> dårligste opløsning, og jeg står derfor og overvejer hvordan jeg skal
> opgradere. Hovedproblemet er nok at jeg lever på SU og derfor ikke har
> penge nok til bare at smide lortet ud og købe noget nyt.
> Ville det være en dårlig investering hvis jeg gik ud og købte noget mere
> RAM og et nyt skærmkort (for ca. 1000-2000 kr.) og beholdte bundkort og
> processor. Og ville min gamle processor overhoved kunne trække spil som
> NWN, GTA3, UT2003 og BF1942 med dette bedre hardware?
> Eller bør jeg sparre sammen og starte helt fra scratch med nyt bundkort
> og processor?
>
Du kan godt komme et pænt stykke med mere ram og et hurtigere
grafikkort, men jeg foreslår følgende du finder den hurtigste CPU der
kan side i dit motherboard og så bruger 7-800 kr. til grafikkortet og
resten på ram.

Det burde give dig noget i stil med et

Radeon 8500LE / Radeon 9000 / Gf3Ti200, Mimimum 1333 Mhz Thunderbird* og
384 MB ram måske mere - alt i alt et system hvor alt passer godt sammen
og som burde kunne trække det meste så længe du ikke vil spille i 1600*1200.

Se priser på www.edbpriser.dk, det er et godt sted at få et overblik.

Mvh

Bruno

*Jeg vil tro du kan gå højere op mht. CPU, men AMD er ikke lige mit
ekspert område.

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 20 point
Dato : 05-01-03 12:19

TMPspiff wrote:
> Jeg har ikke alverdens penge og står derfor med lidt af et dilemma.
> Jeg har en 1000 Mhz AMD thunderbird på et ASUS BK m. DDR
> og 128 Mb 2100 PQI RAM (jeg kan OC'e til en FSB på ca. 142
> Mhz). Dertil har jeg koblet et Gforce 2 MX (32 mb) skærmkort.

Ja, der er jo ikke meget power ;)

> Ville det være en dårlig investering hvis jeg gik ud og købte noget
> mere RAM og et nyt skærmkort (for ca. 1000-2000 kr.) og
> beholdte bundkort og processor.

Det mener jeg ikke, din processor kan da godt følge med,
men du vil vinde mest ved at opgradere RAM, skærmkort og
processor.
Som en anden skriver er harddisken også en faktor, hvilken
har du?

> Og ville min gamle processor overhoved kunne trække spil som
> NWN, GTA3, UT2003 og BF1942 med dette bedre hardware?

Sagtens, men det kræver noget mere RAM eller lidt af hvert.
Se evt. min løsning til sidst.

> Eller bør jeg sparre sammen og starte helt fra scratch med nyt
> bundkort og processor?

Nej, det mener jeg ikke. Dit bundkort kan køre med DDR RAM,
derfor mener jeg du sagtens kan bruge en XP processor, jeg
kan dog ikke svare dig på det før jeg ser hvilket bundkort du
har.

Min løsning:
----------------------------------------------------------
Ny cpu for mere power: <http://shor.ter.dk/378874869>
Flere RAM: <http://shor.ter.dk/535455124>
Grafikkort: <http://shor.ter.dk/364473901>

Priser hos BJTrading.dk som jeg selv bruger:
Cpu: 589kr.
RAM: 497kr.
Grafikkort: 818kr.
I alt: 1904kr.

/Mikael

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-03 14:28

> ----------------------------------------------------------
> Ny cpu for mere power: <http://shor.ter.dk/378874869>
> Flere RAM: <http://shor.ter.dk/535455124>
> Grafikkort: <http://shor.ter.dk/364473901>
>
> Priser hos BJTrading.dk som jeg selv bruger:
> Cpu: 589kr.
> RAM: 497kr.
> Grafikkort: 818kr.
> ------------------------
> I alt: 1904kr.
>
> /Mikael

Hmmmmm, det synes jeg sgu ser rigtig fornuftigt ud, Michael. Evt. kan man jo
lige kryfschecke priserne med www.prc-data.dk der også er et ganske
glimrende firma.

/Ole

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-03 19:35

/Ole wrote:
> > Ny cpu for mere power: <http://shor.ter.dk/378874869>
> > Flere RAM: <http://shor.ter.dk/535455124>
> > Grafikkort: <http://shor.ter.dk/364473901>
> > ------------------------
> > I alt: 1904kr.
>
>Hmmmmm, det synes jeg sgu ser rigtig fornuftigt ud, Michael.

Ja, ikke ;)

> man jo lige kryfschecke priserne med www.prc-data.dk der
> også er et ganske glimrende firma.

Tjaa, for nogle. Har selv haft en enkelt dårlig oplevelse hos dem
og køber af princip ikke der mere, men seriøse det ser de ud.

Mvh.
Mikael

Godkendelse af svar
Fra : TMPspiff

Dato : 06-01-03 16:05

Tak for svaret Mikael Nørrelund Andersen.
Jeg har et Asus A7M266 bundkort, som vist nok skulle kunne klare selv de hurtigste XP processorere med 266 Mhz bus... tror jeg nok? Jeg har ikke helt kunne finde ud af det, så hvis du ved noget må du gerne give lyd fra dig på tmpspiff@hotmail.com
Desuden har jeg en IBM harddisk m. 40 GB og 7200 rpm, jeg kan ikke lige huske navnet på den, men så vidt jeg husker kører den med UDMA 100, hvilket mb'et også understøtter. Og det burde vel være ok til div. spil.
Men igen tak for hjælpen.
VH Thomas Pape

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 22:57

TMPspiff wrote:
> Tak for svaret Mikael Nørrelund Andersen.

Det var så lidt.

> Jeg har et Asus A7M266 bundkort, som vist nok skulle kunne
> klare selv de hurtigste XP processorere med 266 Mhz bus...
> tror jeg nok? Jeg har ikke helt kunne finde ud af det, så hvis du
> ved noget må du gerne give lyd fra dig på tmpspiff@hotmail.com

Dit bundkort kan sagtens køre med ThoroughBred og XP
processorer.
Citat:
BIOS 1005:
Add support for AMD Athlon XP CPU.
Add support for AMD Morgan CPU.

BIOS 1006:
Support New XP2100+ CPU
Add HDD LBA48bit mode support.

BIOS 1007:
Add Thoroughbred CPU as Athlon XP naming.
Add Geforce 4 VGA card support function.

Det kan være du skal flashe din BIOS:
<http://shor.ter.dk/752879586>

> Desuden har jeg en IBM harddisk m. 40 GB og 7200 rpm,
> jeg kan ikke lige huske navnet på den, men så vidt jeg husker
> kører den med UDMA 100, hvilket mb'et også understøtter.
> Og det burde vel være ok til div. spil.

Ja, det er ganske fint, bare husk at defragmentere engang
imellem - det ryder lidt op på harddisken.
Registreringsdatabasen kan også passes med programmer som
fx Hare eller RegCleaner, find dem på www.google.com

> Men igen tak for hjælpen.

Det var skam så lidt.

CC til mail.

Mvh.
Mikael